HYY Ravintolat tuo luomun opiskelijan lautaselle

Asiakkaitten kiinnostus ruoan puhtauteen, aitoon makuun, terveellisyyteen ja ympäristöasioihin ovat toimineet kannustimina, kun HYY Ravintolat on ensimmäisenä ravintolayhtiönä yhtä laajamittaisesti tuonut luomutuotteet osaksi reseptiikkaa kaikissa 26 opiskelijaravintolassaan.

Maa- ja metsätalousministeriön rahoittaman ja EkoCentrian ylläpitämän valtakunnallisen Portaat luomuun -ohjelman asteikolla kaikki 26 UniCafe-opiskelijaravintolaa sijoittuvat portaalle 4. Käytännössä tämä tarkoittaa, että keittiöissä käytetään 8 merkittävää luomutuotetta vähintään kaksi kertaa viikossa.

Portaat luomuun -kriteerit kertovat luomutuotteiden käytön osuudesta ammattikeittiöissä. Ohjelman peruslupaukset ovat luotettava ja kestävän kehityksen mukainen toiminta.  Näiden lupausten lunastamiseksi ohjelma asettaa ohjelmaan liittyville ammattikeittiölle vaatimuksia ja suosituksia, jotka toimivat hyvinä seurantamittareina myös asiakkaille.

- Olemme iloisia voidessamme esimerkillämme näyttää, että edullisella opiskelijalounaallakin on mahdollista tarjota osana luomutuotteita, kertoo HYY Ravintolat Oy:n toimitusjohtaja Arja Kosonen.

- Asiakaskuntamme arvostaa ja edellyttää tuotteeltamme vastuullisuutta ja laatua ja haluamme palvella heitä parhaalla mahdollisella tavalla. Korkea sijoitus Portaat luomuun -asteikolla tarjoaa meille oivallisen tavan viestiä valinnoistamme asiakkaillemme ja olemme siitä hyvin ilahtuneita, hän jatkaa.

HYY Ravintolat pyrkii lisäämään luomun käyttöä ja tarjontaa asiakkailleen huomioiden sen mahdollisuuksien mukaan reseptiikassaan. Tämä on luonnollinen jatke ravintolayhtiön vastuullisille valinnoille ja osa jatkuvaa kehitystä: HYY Ravintoloissa tarjottava siipikarja on 100 % ja liha 90 % suomalaista, myös kala on vastuullisesti pyydettyä.

- Luomumarkkinat ja kuluttajien kiinnostus luomua kohtaan ovat kasvaneet maailmalla pitkään. Tämä suuntaus näkyy myös opiskelijaravintoloissa vahvistaen luomutuotteiden kysyntää. On hienoa, että ravintoloissamme kohtaavat asiakkaiden ja ympäristön tarpeet, Arja Kosonen päättää.

Annamme mielellämme lisätietoja ja vastaamme kysymyksiinne,

Arja Kosonen, toimitusjohtaja, HYY Ravintolat                        arja.kosonen@hyy.fi, 040 765 2325

Mikko Huttunen, yhtymäviestintä, HYY Yhtymä                      mikko.huttunen@hyy.fi, 050 435 4512

Tänä vuonna 60-vuotisjuhlaansa viettävä HYY Ravintolat Oy on osa HYY Yhtymää, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan liiketoimintaa. Yhtymän toiminta koostuu kiinteistöliike-, sijoitus-, majoitus- ja ravintola- sekä kustannustoiminnasta. Lisäksi yhtymä tuottaa opiskelijoiden ja koko yliopistoyhteisön hyvinvointia lisääviä palveluita. Yhtymän liikevaihto vuonna 2012 oli 33,5 miljoonaa euroa ja tulos ennen satunnaisia eriä 2,9 miljoonaa euroa.

Mikä on Portaat luomuun? -Portaat luomuun -ohjelman tavoitteena on auttaa ammattikeittiöitä lisäämään luomutuotteiden käyttöä sekä kannustaa huomioimaan kestävä kehitys toiminnassaan. Portaat luomuun – ohjelmaa ylläpitää EkoCentria ja sitä rahoittaa Maa-ja metsätalousministeriö. www.portaatluomuun.fi