HYY Ravintoloiden liiketoiminta Metropolia Ammattikorkeakoulun ravintoloissa päättyy

HYY Ravintolat Oy:n liiketoiminta päättyy Metropolia Ammattikorkeakoulun kymmenessä ravintolassa 31.12.2015 Korkeimman hallinto-oikeuden kumottua 2.10.2015 Metropolia Ammattikorkeakoulun julkisen hankintapäätöksen vuodelta 2013.

Liiketoiminnan päättyminen Metropolian Ammattikorkeakoulussa tarkoittaa HYY Ravintoloiden toimipisteiden määrän vähenevän kolmanneksella nykyisestä 31 ravintolasta 21:een.

Liiketoiminnan pienenemisen, yrityksen taloudellisen tilanteen sekä tulevaisuuden tulosnäkymien vuoksi HYY Ravintolat Oy käynnistää henkilöstöään koskevat yhteistoimintaneuvottelut liiketoimintaa koskevista tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Neuvottelut alkavat 14.10.2015.

Neuvottelut koskevat HYY Ravintolat Oy:n ketjunohjauksessa, tukipalveluissa ja ravintoloiden esimiestehtävissä toimivia henkilöitä. Neuvottelut voivat johtaa enimmillään 20 työsuhteen päättymiseen.

”On valitettavaa, että yhtiöstä johtumattomista syistä toiminnan laajuus supistuu merkittävästi. Omistajalle on tärkeää, että Yt-neuvottelut käydään reilusti työntekijäpuolen kanssa yhdessä. Haluamme, että jäljelle jäävää toimintaa voidaan jatkaa kannattavasti omistajan asettamat korkeat laatu- ja vastuullisuustavoitteet huomioiden,” sanoo Mari Lehtoruusu, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja.

”Markkinaympäristö tukee tällä hetkellä huonosti yhtiön liikevaihdon kasvattamista, joten jäljelle jää kulujen sopeuttaminen. Tulemme jatkossa keskittymään entistä enemmän jäljelle jääviin ravintoloihimme, joiden palveluista valtaosa on suunnattu omistajillemme eli Helsingin yliopiston opiskelijoille. Tätä tehtävää toteuttaessaan johdolla on omistajan ja hallituksen täysi tuki,” toteaa HYY Yhtymän hallituksen puheenjohtaja Mikko Myllys .

Annamme mielellämme lisätietoja ja vastaamme kysymyksiinne,

Arja Kosonen, toimitusjohtaja, HYY Ravintolat

arja.kosonen@hyy.fi , 040 765 2325

Antti Kerppola, toimitusjohtaja, HYY Yhtymä

antti.kerppola@hyy.fi, 045 353 2187

HYY Yhtymä on Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistama monipuolinen yritysryhmä. Toiminta koostuu kiinteistö-, sijoitus-, majoitus- ja ravintola- sekä kustannustoiminnasta. Yhtymän liikevaihto vuonna 2014 oli 34,6 miljoonaa euroa ja tulos ennen satunnaisia eriä 5,3 miljoonaa euroa.