HYY Yhtymän tulos vahvassa kasvussa: 2,3 miljoonaa euroa voitonjakoa Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan toimintaan

Kiinteistö-, sijoitus-, ravintola-, majoitus- sekä kustannusalalla toimivan HYY Yhtymän vuoden 2013 liikevaihto oli 35,5 miljoonaa euroa. Kasvua vuodesta 2012 oli 6 prosenttia.

Yhtymän liikevoitto kasvoi edellisestä vuodesta 3,8 miljoonaan euroon mahdollistaen 2,3 miljoonan euron voitonjaon Helsingin yliopiston ylioppilaskunnalle.

Liikevoiton parantumisen myötä myös tilikauden voitto kasvoi ja oli 3,8 milj. euroa (2012: 2,8 miljoonaa euroa). Liiketoiminnan myynnistä kirjattiin 0,5 miljoonan euron satunnainen tuotto.

Arvopaperisalkun laskennallinen vuosituotto oli 11,7 prosenttia.

Yhtymän sijoitetun pääoman tuotto oli 6,4 prosenttia (2012: 5,7 prosenttia).

Tuloslaskelmaan sisältymätön, tilin-päätöksen liitetietona ilmoitettava yhtymän kiinteistöjen arvioitu markkina-arvo oli vuoden lopussa 186,8 miljoonaa euroa (2012: 184,9 miljoonaa euroa).

- Yhtymän toimialojen runsaat kaksi vuotta jatkunut selkiyttäminen alkaa näkyä sekä toiminnallisesti että tuloksellisesti. Laajapohjaisesta omistajuudesta huolimatta myös hallintoa on voitu täsmentää omistaja/yritys -akselilla siten, että omistajan haasteellisiakin hankkeita on voitu hyvässä yhteisymmärryksessä toteuttaa. Ensimmäisiä perusliiketoiminnan kasvuavauksiakin on jo saatu aikaiseksi ja muuta uutta halutaan toteuttaa. Näissä merkeissä on ilo rakentaa vuotta 2014, sanoo HYY Yhtymän toimitusjohtaja ja ylioppilaskunnan talousjohtaja Mauri Laurila.

Yhtymän vuosikertomus sekä tilinpäätös ovat ladattavissa www-sivuiltamme http://yhtyma.hyy.fi/mediapankki

Annamme mielellämme lisätietoja ja vastaamme kysymyksiinne,

Mauri Laurila, HYY Yhtymän toimitusjohtaja,  mauri.laurila@hyy.fi , 040 502 1479

Mikko Huttunen, yhtymäviestintä,  mikko.huttunen@hyy.fi , 050 435 4512

HYY Yhtymä on Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistama monipuolinen yritysryhmä joka toimii kiinteistö-, sijoitus-, majoitus- ja ravintola- sekä kustannusalalla. Omistajamme on opiskelija. Yhtymän liikevaihto vuonna 2013 oli 35,5 miljoonaa euroa ja tulos ennen satunnaisia eriä 3,8 miljoonaa euroa.

HYY Yhtymä on Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan vastuullinen varallisuudenhoitaja, joka on keskittynyt kiinteistö- ja finanssisijoituksiin sekä majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintaan. Yhtymän liikevaihto vuonna 2015 oli 35 miljoonaa euroa ja liiketoiminnan tulos 5,2 miljoonaa euroa.