Innovaattorin opas: hyödynnä muutos ja hallitse yllätyksiä

Lehdistötiedote / Gaudeamus

Nopeasti muuttuva maailma ja epävarma talous tekevät yritysten johtamisesta vaativaa. Innovaatioita peräänkuulutetaan joka puolella, mutta miten ne syntyvät? Mistä Suomeen saadaan uusi tuottava teollisuudenala?

Innovaattorin opas (Gaudeamus 2014) avaa mekanismeja teollisen yhteiskunnan muutosten takana. Muutokset ovat kehityksen edellytys ja menestyvä yritys hyödyntää muutokset luovasti. Kuluttajien käyttäytyminen, tuotteiden menestys, kilpailijoiden siirrot ja teknologian kehitys yllättävät jatkuvasti. Yrityksissä onkin syytä valmistautua myös yllätysten johtamiseen.

Suomen oloihin suunniteltu teos nojaa vahvaan tietopohjaan ja pitkäaikaiseen kokemukseen innovaatiotoiminnasta. Teos auttaa luomaan olosuhteet, joissa ideat muuttuvat menestystuotteiksi, palveluiksi ja liiketoiminnaksi, jotka parhaassa tapauksessa mullistavat maailmaa.

Teknologia otetaan haltuun elämällä sen mukana

”Siinä, missä ennen käytettiin piikiviä ja nahkahihnoja, nyt välineinä ovat vaikkapa matkapuhelimet, internet ja sosiaalinen media. Koska teknologia on kaikkialla kulttuurissa, solahdamme luontevasti myös nykyaikaisen monimutkaisen teknologian virtaan. Teknologiaa ei tarvitse opiskella, vaan se otetaan haltuun elämällä siitä ja elämällä sen mukana.”

”Kun markkinoille ilmestyy yllättävä ja nopeasti kehittyvä innovaatio, ei ole aikaa odottaa infrastruktuurin muodostumista tai julkisen vallan päätöksiä. Siksi alalla toimivat johtavat yritykset luovat yleensä uusien infrastruktuurien peruslinjaukset.”

”Strategiaa on säännöllisesti arvioitava kriittisesti, ja tarvittaessa se on päivitettävä. On hyvinkin mahdollista, että strategia osoittautuu vääräksi, sillä se tähtää tulevaisuuteen, ja tulevaisuus on aina epävarma. Väärällä strategialla eteneminen on suurempi riski kuin strategian uskottavuuden ja vaikuttavuuden kaventaminen muutoksilla.”

”Liiankin usein taitamaton toimintatapojen uudistaminen ja kömpelö johtaminen myrkyttävät työyhteisön ja pilaavat motivaation. On helppo ymmärtää, että vaikeimmin johdettavat ja luovimmat toiminnot ovat samalla herkimpiä ilmapiiritekijöille.”

”Luovuudella on ilmiselvästi jotain tekemistä sen kanssa, miten yritys pystyy sopeutumaan nopeasti muuttuneisiin oloihin. Muutos, yllätys, myrskyisä menestys tai musertava tappio toteutuu, jos on ilmaantuakseen. Tarvitaan vielä pisara neroutta ja ripaus luovuutta, niin sattuma voidaan houkutella työskentelemään tietyn tavoitteen hyväksi.”

”Tiede, teknologia ja innovaatiot ovat kaikki ihmisen aikaansaannoksia, eikä niitä olisi olemassa ilman ihmisen jatkuvaa ja persoonallista läsnäoloa. Edistystä ei voi tuoda, vaan siihen pitää osallistua.”

Kari Leppälä:
Innovaattorin opas. Hyödynnä muutos ja hallitse yllätyksiä.
Gaudeamus 2014

Gaudeamus