Kaikkea sattuu: Tieteen päivien virallinen kirja pohtii sattumaa onnenpotkuista tragedioihin

Vastaantuleva auto harhautuu kaistaltaan ja ajaa suoraan kohti. Sattuma korjaa surullista satoa. On myös onnellisia sattumia – lottovoitto, rakkaus ensisilmäyksellä, vahingossa keksitty ruokaohje, monet tieteelliset löydöt. Maailmankaikkeuden synty ja evoluutio ovat esimerkkejä siitä, miten pienet, näennäisen merkityksettömät sattumukset ovat kasautuneet ja muuttuneet mullistuksiksi.

Kaikkea sattuu on Tieteen päivien 2015 virallinen kirja. Tieteen päivien teemaa – sattumaa – käsitellään useista eri näkökulmista aina elämän arvaamattomuudesta epävarmaan tulevaisuuteen.

Teoksessa suomalaiset tieteentekijät pohtivat, miksi ymmärrämme toistemme puhetta, kuinka mausteiden ansiosta on löydetty uusia maailmoja ja miksi taitavinkin pokerinpelaaja joskus häviää. Sattuman osuutta selvitetään esimerkiksi parinvalinnassa, addiktoitumisessa, viikonlopun säässä, kirjailijan inspiraatiossa ja unissa.

Epävarmuuden maailmassa tulevaisuus on luotava itse

”Jos rahapelien logiikka ja ansaintakertoimet ovat varsin helppo matemaattinen yhtälö, menestyminen tiedemaailmassa on paljon vaikeammin ennustettavissa. (…) Olisiko penisilliini jäänyt keksimättä, jos viljelmiensä kanssa hutiloinut Fleming olisi sivuuttanut homesienen, joka esti bakteerien kasvun, ja nähnyt vain pilalle menneen viljelmän?” Ilari Hetemäki, Pauliina Raento, Hannu Sariola ja Tuomas Seppä

”Tositarkoituksella kumppania etsivät kaipaavat ennen kaikkea kestävää liittoa. On valittava ihminen, joka ei ole liian haluttu ja lähtisi siten helposti muualle. Siksi paras oma kulta on harvoin niin sanottu alfauros tai alfanaaras, korkeimman statuksen yksilö. Tällaisen yksilön tapailu voi koitua ajanhukaksi, jos hän nopeasti kaikkoaa muiden kumppaneiden vuoksi.” Anna Rotkirch

”Tieteellä on lupa ja velvollisuus katsoa yli aikalaiskeskustelujen ja kysyä: miten yhteiskunta pitäisi järjestää, jotta ihmiset voisivat kestävällä tavalla hyvin? Vastausta kannattaa pyytää erityisesti Pohjoismailta, sillä ne eivät ole ainoastaan onnistuneet muita paremmin neutraloimaan kielteisiä sattumia vaan myös lisäämään ihmisten mahdollisuuksia myönteisten sattumien kohtaamiseen.” Jorma Sipilä