Kaivopihalle uusi veistos - Björn Weckströmin ”Yhdessä” on HYY Yhtymän lahja omistajalleen Helsingin yliopiston ylioppilaskunnalle.

HYY Yhtymä paljastaa Flooran päivänä 13.5. lahjansa 150-vuotiaalle omistajalleen Helsingin yliopiston ylioppilaskunnalle(HYY).

HYYn toimintaan on aina kuulunut vahvasti vaikuttaminen opiskelijoiden oikeuksia laajemmin. Vähemmistöjen oikeudet ja universaali yhdenvertaisuus sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen, etniseen taustaan, terveydentilaan tai muuhun suuhun katsomatta, on ollut HYYn ponnistelujen kohteena pitkään.

- Viime vuosien taloudellinen tilanne sekä pakolaiskriisi ovat haastaneet yhteiskuntamme perusteita, mikä on johtanut leikkauksiin niin sivistyksestä kuin ihmisoikeuksista. Tosiasiassa vaikeina aikoina tarvitaan juuri eniten solidaarisuutta, yhteistyötä ja yhdenvertaisuutta. Meille patsas merkitsee juuri sitä, tulevien yhteiskunnallisten ja kansainvälisten haasteiden ratkaisemista yhdessä, kuvailee HYY Yhtymän toimitusjohtaja Antti Kerppola.

Patsaaseen on kaiverrettu HYY Yhtymän toimesta: Helsingin yliopiston ylioppilaskunta ∙Tulevaisuuden puolesta ∙ 150-vuotiaan ylioppilaskunnan kunniaksi ∙ 13.5.2018

- Toki patsaan sanoma tuo esiin yhteisömme eri toimintoja. HYY Yhtymä on erottamaton osa Helsingin yliopiston ylioppilaskuntaa. Koko historiamme ajan olemme yhdessä luoneet Helsinkiä, yliopistoa ja yhteisöä, jossa ihmiset tuodaan yhteen etsimään ratkaisuja. Halusimme juhlavuoden kunniaksi pystyttää pysyvän merkin kaupunkitilaan, kertoo Antti Kerppola.

Patsaan on toteuttanut kuvanveistäjä Björn Weckström. HYY Yhtymän johto tapasi Weckströmin 2016 ja vakuuttui siitä, että juuri Yhdessä-teoksen olevan loistava lahja ylioppilaskunnalle. Björn Weckström on merkittävä, kansainvälisesti tunnettu taiteilija ja teos sopi erinomaisesti juhlavuoden teemaan, joka on yhteisöllisyys.

- Kiitän Helsingin yliopiston ylioppilaskuntaa sekä HYY Yhtymää luottamuksesta saada tehdä tämä veistos Helsingin Kaivopihaan. Veistoksen nimi on Yhdessä, ja se kuvaa niin opiskelijoiden yhdessä rakentamaa yliopisto- ja opiskelukulttuuria kuin sitä, että myös tulevaisuus tehdään yhteistyöllä yhdessä, sanoo kuvanveistäjä Björn Weckström.

Teos on toteutettu pronssivaluna ja se on patinoitu siniseksi. Patinan Weckström on kehittänyt yhdessä veistoksen valaneen Fonderia Mariani –valimon kanssa. Valimo sijaitsee Italiassa, Toscanan Pietrasantassa. Veistoksessa voi nähdä puoliabstraktina muotona syleilevän parin tanssilattialla – lattia on tukeva ja sitä on rakennettu 150 vuotta. Myös veistoksen graniittialusta on osa veistosta ja sen on toteuttanut Loimaan Kivi Oy.

Antti Kerppola, toimitusjohtaja, HYY Yhtymä, 045 353 2187

Björn Weckström, kuvataiteilija, 050 040 7878

HYY Yhtymän tavoitteena on kansainvälisen ja kestävän tieteen ja talouden kaupungin rakentaminen. Liiketoimintamme keskittyvät kiinteistö- ja finanssisijoituksiin sekä majoitus- ja ravintola-alaan. Olemme Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistama yritys ja mahdollistamme tuotoillamme aktiivista opiskelijaelämää.

Pikafaktat

HYY Yhtymä on tilannut lahjan omistajalleen Helsingin yliopiston ylioppilaskunnalle.
Tweettaa
HYY Yhtymä rahoittaa veistoksen kokonaan itse. Uusi veistoksia tulee Helsingin kaupunkitilaan yksitysesti hankkittuna suurin piirtein yksi vuodessa.
Tweettaa

Lainaukset