Konnia ja huligaaneja vie aikamatkalle suomalaisen elokuvan kultakauteen

Lehdistötiedote / Gaudeamus

Konnia ja huligaaneja – elokuvasukupolvien kohtaamisia kuvaa suomalaisen elokuvan kultakautta, jolloin ohjaajat olivat auteureja ja kamerat rautaa. Näkökulma nousee elokuvien sisältä: mestarit kertovat kuinka elokuvat rahoitettiin ja ohjattiin, kuvattiin ja näyteltiin, myytiin ja levitettiin.

Lukija pääsee keskelle railakasta dialogia, jossa sana on vapaa, kun aikaa on kylliksi kulunut. Monesta näkökulmasta syntyy kerroksinen ja joustava totuus elokuvamaailman veijareiden elämäntyöstä, kaukana punaisilta matoilta mutta lähellä seitsemännen taiteen ydintä.

Konnia ja huligaaneja -kirjan tarinat perustuvat haastatteluihin. Mukana ovat mm. Arno Carlstedt, Jörn Donner, Heikki Eteläpää, Juho Gartz, Osmo Harkimo, Matti Kassila, Heikki Katajisto, Tuomo Kattilakoski, Erkko Kivikoski, Jussi Kohonen, Ere Kokkonen, Heidi Krohn, Maunu Kurkvaara, Åke Lindman, Antti Litja, Jukka Mäkelä, Taru Mäkelä, Aito Mäkinen, Anssi Mänttäri, Jan-Eric Nyström, Kare Orko, Jaakko Pakkasvirta, Eija Pokkinen ja Pauli Sipiläinen.

”Onneksi olkoon, olet ihan samanlainen liero kuin minä.”

”Ilman käsillä olevia keskusteluja korvaamattoman tärkeä osa elokuvan elävää perimätietoa katoaisi.” Sakari Kirjavainen, Kati von Zansen ja Marja Pensala

”Ensimmäinen ohjauksenikin oli kai puupää. En olisi tosiaan halunnut, mutta ajattelin, että jos kerran pääsee ohjaamaan, niin pakko se kai on sitten. Näyttelin siinäkin taas jotakin konnaa.(…) Minä ryöstin siinä vauvan. (…) Tällaisia rooleja minulla aina oli. Ei ihme, että kadulla oikein katsottiin, että hyi kamala, tuossa menee se hirveä Åke Lindman.” Åke Lindman

”Valentin Vaalaan kimpaannuin joskus, koska hän oli niin hidas. En minä hänelle huutanut niin kuin muille, mutta joskus piti sanoa, että etkö voisi tehdä vähän nopeammin, kun tämä maksaa liikaa Suomi-Filmille.” Jussi Kohonen

”Kinostoon tulivat loppujen lopuksi myös Kaurismäen veljekset. Mika soitti ja pyysi katsomaan ohjaamaansa Valehtelijaa juuri uuden uutukaisena kopiona. Voi jumalauta, mikä leffa! Kuka nero on kirjoittanut käsikirjoituksen? Tapasin Akin ja sanoin hänelle: ’Onneksi olkoon, olet ihan samanlainen liero kuin minä.’” Jukka Mäkelä