Majoituspalveluiden ekologisuudesta myyntivaltti venäläismatkailijoille

HAAGA-HELIAn tuore tutkimus osoittaa, että erityisesti nuoret sekä venäläisturistit ovat halukkaita maksamaan vihreistä toimista majoitusta valitessaan. Ympäristömerkit, uusiutuvan energian käyttö sekä asiakkaan osallistuminen voivat nostaa majoitusliikkeen tulosta.

Matkailijat ovat yhä kiinnostuneempia käyttämiensä tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutuksista.

Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin ympäristömerkkien, uusiutuvan energian käytön sekä asiakkaan osallistumismahdollisuuden vaikutusta majoituksen hintaan sekä asiakkaiden valmiutta maksaa ympäristöystävällisistä vaihtoehdoista.

Suurinta maksuhalukkuutta vihreästä majoittumisesta osoittivat venäläiset sekä 18­–24-vuotiaat. Kaikkiaan kaksi kolmasosaa tutkimukseen osallistuneista vastaajista oli sitä mieltä, että majoitusliikkeiden tulisi tehdä enemmän ympäristöjohtamisensa suhteen.

Ympäristöystävällisyys tarkoittaa myös kumppanuusvalintoja

Suomen suurimman hostelin, helsinkiläisen Hostel Domus Academican majoitus- ja palvelupäällikkö Anna Vunnelille tutkimuksen tulos ei tule yllätyksenä.

- Olemme vastanneet markkinoiden haasteeseen muun muassa laskemalla ja kompensoimalla toimintamme hiilijalanjäljen jo usean vuoden ajan, kouluttamalla henkilökuntaa, lisäämällä kierrätyspisteitä sekä siirtymällä ympäristöystävällisiin toimintatapoihin esimerkiksi poistamalla yksittäispakatut hygieniatuotteet, Vunneli kertoo.

- Sekä nuorten että venäläismatkailijoiden osuus asiakkaistamme on merkittävä ja tutkimus osoittaa, että asiakkaamme todellakin arvostavat ympäristötekojamme, hän toteaa.

Majoituspalvelun tuottamisen ja asiakkaan yöpymisen ympäristökuormitus syntyy energian- ja vedenkulutuksesta, jätevedestä, puhtaanapidosta ja siivouksesta, liinavaatehuollosta, henkilöstön työmatkoista, hankinnoista sekä kierrätys- ja jätehuoltotoiminnoista. Ekologisuus on siis monella tapaa kumppanuusvalinta.

- Asiakkaiden kiinnostus ympäristöasioissa ulottuu myös majoitusliikkeiden yhteistyökumppaneihin. Hostel Domus Academicassa teemme yhteistyötä yritysten kanssa, jotka jakavat arvomme ja myös sitoutuvat ympäristövastuulliseen toimintaan. Tämä trendi on mahdollisuus myös monelle alihankkijalle, Anna Vunneli muistuttaa.

Annamme mielellämme lisätietoja ja vastaamme kysymyksiinne,

Hostel Domus Academica, majoitus- ja palvelupäällikkö Anna Vunneli, anna.vunneli@hyy.fi p. 050 564 6521 / 09 1311 4334

Hostel Domus Academica on osa HYY Yhtymää, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan liiketoimintaa. Yhtymän toiminta koostuu kiinteistöliike-, sijoitus-, majoitus- ja ravintola- sekä kustannustoiminnasta. Lisäksi yhtymä tuottaa opiskelijoiden ja koko yliopistoyhteisön hyvinvointia lisääviä palveluita. Yhtymän liikevaihto vuonna 2013 oli 35,5 miljoonaa euroa ja tulos ennen satunnaisia eriä 3,8 miljoonaa euroa.