Monikulttuurisen maamme kirja vie matkalle suomalaiseen kirjallisuuteen

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa heti

Suomalaisesta kirjallisuudesta muistetaan Kalevala, Runeberg ja Seitsemän veljestä, mutta myös protestilaulut sekä iskelmä- ja rocklyriikka ovat tärkeä osa kirjallista perinnettä. Monikulttuurisen maamme kirja (Gaudeamus 2013) vie lukijan matkalle suomalaiseen kirjallisuuteen ja kulttuuriin – nykyhetken huomioiden, mutta menneisyyttä unohtamatta.

Monikulttuurisen maamme kirjassa on tekstinäytteitä Maamme-laulusta Eino Leinoon ja muumeista Eppu Normaaliin. Jokaisen tekstinäytteen edellä on johdanto, joka kertoo, millaisesta tilanteesta teksti on peräisin. Kummallisiin tai vaikeisiin sanontoihin liittyvät selitykset auttavat ymmärtämään paitsi sanoja myös suomalaisten historiaa, tapoja ja joskus omituiseltakin tuntuvia piirteitä.

Suomen kielen ja kulttuurin lukukirja on oiva apu suomen kieltä ja suomalaista yhteiskuntaa opiskelevalle ulkomaalaiselle ja tervetullut lisälukemisto yläkouluun tai lukiolaiselle. Kirja on hauskaa luettavaa myös kenelle tahansa Suomessa asuvalle tai pois muuttaneelle.

Seitsemää veljestä moitittiin kelvottomaksi

”Kun ulkomaalainen muuttaa Suomeen, hänelle opetetaan usein näitä meidän ’tärkeitä’ saavutuksiamme (...). Mutta se tekstien ja äänten moninaisuus, jonka hän arjessaan näkee ja kuulee ympärillään, on toisenlainen.”

”(...) Lönnrot patikoi mielipuolen innolla loputtomissa metsissä kylästä toiseen hampaattomien vanhusten jorinoita keräillen. (…) Tarinat, joita hän yksinäisillä vaelluksillaan kuuli, viehättivät häntä niin paljon, ettei hän muuta voinut kuin istahtaa alas ja kehittää niistä Kalevalan, Suomen kansalliseepoksen.” Roman Schatz, Suomesta, rakkaudella (2005)

”Seitsemän veljeksen tie Suomen kansallisromaaniksi on ollut pitkä. Ensin teos­ta moitittiin kelvottomaksi. Sitten Suomen koululaisia opetettiin lukemaan sitä ’oikein’ ja näkemään siinä kertomuksen koko Suomen kansan pyrkimyksestä kohti sivistystä ja suomalaista kulttuuria.”

”Vapaamittaisia runoja kirjoittivat 1920-luvulla erityisesti nuoret runoilijat, joiden muodostamaa ryhmittymää alettiin kutsua tulenkantajiksi.”

”Suomalainen on sellainen joka vastaa kun ei kysytä,
kysyy kun ei vastata, ei vastaa kun kysytään,
sellainen joka eksyy tieltä, huutaa rannalla
ja vastarannalla huutaa toinen samanlainen.”
Jorma Etto, Ajastaikaa (1964)

”Kerroin, että minulla oli Suomessa poikaystävä ja että hänen nimensä oli Simo ja että hän asui maatilalla ja kuunteli huonoina päivinä Metallicaa. Schindlerin silmät samenivat hetkeksi, sitten hän hymyili. Hän sanoi, että joskus ihmiset olivat yhdessä vain tavan vuoksi.” Taina Latvala, Arvostelukappale (2007)

”Muualta Suomeen muuttanut huomaa suomalaisen elämäntavan erikoiset piirteet helpommin me suomalaiset itse – mehän olemme elämäntapaamme niin tottuneet, että erikoisetkin tavat tuntuvat tavallisilta. Yksi tunnetuimmista maahanmuuttajakirjailijoista on Bratislavassa syntynyt Alexandra Salmela.”

Marjukka Kenttälä, Lasse Koskela, Saija Pyhäniemi & Tuomas Seppä (toim.):
Monikulttuurisen maamme kirja. Suomen kielen ja kulttuurin lukukirja.
Gaudeamus 2013

Gaudeamus