Naisten aika: Unelma sivistyksestä

Naisten oikeudet ja niitä ajavat järjestöt nousivat Suomen julkisessa keskustelussa pinnalle 1800-luvun lopun poliittisissa kuohuissa. Joukko valveutuneita naisia vaati oikeuksia opiskeluun, julkiseen toimintaan ja henkiseen työhön. Samalla he raivasivat tilaa naisten yhteiskunnalliselle vaikuttamiselle.

Edelläkävijät törmäsivät sukupuolensa vuoksi ennakkoluuloihin urallaan. Kouluttautuneet naiset eivät puskeneet eteenpäin yksin vaan rakensivat yhteyksiä kotimaassa ja kansainvälisesti. Naisasiajärjestöjen perustaminen tarjosi areenan keskustelulle ja keinon naisten aseman parantamiseksi. Aikaansa edellä olevista miehistä muodostui olennainen osa tukiverkostoja: apua saatiin isiltä, veljiltä ja kulttuuripersoonilta.

Vaikuttajien kirjavaan joukkoon lukeutui niin tohtoreita, kirjailijoita, opettajia kuin poliitikoitakin, esimerkiksi ensimmäinen naismaisteri Emma Irene Åström, ensimmäinen naislääkäri Rosina Heikel sekä ”valkoinen varis” Tekla Hultin. Heidän ajattelutapansa eivät aina kulkeneet samoja linjoja, sillä kielikiistat ja politiikan näkemyserot hajottivat naisten rivejä järjestöissä.

Naisten aika sukeltaa 1900-luvun taitteen oppineiden naisten elämään ja kohtaloihin. Se piirtää samalla kuvan yhteisöistä, joiden kautta naiset vaikuttivat aikakauden yhteiskunnallisissa myrskyissä.

Yhteiskuntarakennuksen telineitä ei pureta koskaan

[Rosina] Heikel aloitti anatomian harjoitukset muiden kanssa anatomiasalissa mutta siirtyi pian Aspin myötävaikutuksella tekemään niitä erilliseen huoneeseen. Heikelille siirto oli helpotus, sillä hän kärsi huomiosta, jonka kohteeksi oli anatomiasalissa joutunut. Jopa kadunmiehiä käveli sisään ällistelemään häntä ja esittämään suorasukaisia kommentteja.” Heini Hakosalo

”Emma Irenen suunnaton into kirjoihin ja lukemiseen herätti kurssitovereissa kummeksuntaa ja pilailua. (…) Kerran hänen vuoteensa täytettiin kirjoilla, ja toisen kerran huoneeseen tuotiin harjanvarresta tehty näivettynyt, muka lukemisesta kuihtunut ukko, jonka ympärille oli aseteltu Emman kirjat.” Mervi Kaarninen

”Adelaïde Ehrnrooth väitti, ettei hänellä ollut varsinaista taiteellista kunnianhimoa. Hänelle romaanit olivat yksi tapa vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen. (…) Ahdasmielistä nationalismia hän arvosteli jo ensimmäisissä kirjoissaan, ja fennomaniaan ja säätykierron sarastukseen Suomessa hän suhtautui etäisen huvittuneesti.” Pia Forssell

”Aleksandra [Gripenberg] oli huolestunut eduskunnan arvovallasta: esiinnyttiin rahvaanomaisesti, käytettiin karkeaa kieltä eikä aina edes oltu selvin päin. Hän epäili jopa äänestäjien käsityskykyä – olivathan jotkut antaneet äänensä ehdokkaille, joiden kirjoitustaidostakaan ei voinut mennä takuuseen.” Maija Hirvonen

”Naiset pitivät yhteyttä puhelimitse ja Bobrikovin vakoojia harhauttaakseen kertoivat, että ’täti’ oli tullut kaupunkiin ja kutsui ’serkuksia’ kahville. Serkuksilla ei koskaan ollut esteitä, vaan aina he lupautuivat tulemaan. Aikakauslehtien koodisanana käytettiin ’piparikakkuja’; kerran yksi serkuksista soitti ja kertoi tarvitsevansa 200 piparikakkua. Ne luvattiin lähettää hänelle kirjekuoressa.” Harriet Weckman

”Hultinin aktiivinen osallistuminen politiikkaan selittyy sillä, että hänestä yhteiskuntarakennuksen telineitä ei pureta koskaan: niitä käyttäen yhteiskuntaa voitiin ja pitikin muuttaa, ja siinä muuttamisessa oli elämän maku. Hän odotti tapahtumia ja taistelua, ja kun niitä tuli, hän oli mukana usealla rintamalla.” Venla Sainio

Riitta Mäkinen & Marja Engman (toim.)
Naisten aika. Valkoinen varis ja muita oppineita naisia.
Gaudeamus 2015
ISBN 978-952-495-372-6