Oikeat ja väärät arkkitehdit - Arkkitehtuuriajattelun historiaa Vitruviuksesta Nouveliin

Lehdistötiedote / Gaudeamus

Arkkitehti ja professori Timo Penttilän mukaan arkkitehtuuri on ensisijaisesti käytännön ammatti, eivätkä abstraktit teoriat auta suunnittelemaan hyvää ympäristöä. Perustellakseen näkemystään hän kuitenkin joutui itsekin teoretisoimaan.

Postuumisti julkaistu teos Oikeat ja väärät arkkitehdit – 2000 vuotta arkkitehtuuriteoriaa (Gaudeamus 2013) paneutuu arkkitehtuuriajattelun historiaan antiikin Kreikasta 2000-luvulle. Tarina kulkee Vitruviuksen, Albertin ja Le Corbusierin kautta nykyarkkitehteihin saakka. Arkkitehtien lisäksi päähenkilöihin kuuluvat Aristoteles, Wittgenstein, Heidegger ja Derrida.

Teoksessa Penttilä esittelee arkkitehtuuriteorioita ja selvittää niiden vahvoja yhteyksiä filosofiaan. Samalla hän käy värikästä dialogia teorioiden kanssa sekä kritisoi niitä kärjekkäästi ja ironisestikin.

Tervetuloa keskiviikkona 11.12.2013 kello 16.00
Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan Penttilän teoksesta ja työstä Gaudeamus Kirja & Kahviin Kaisa-taloon (Vuorikatu 7, Helsinki) keskiviikkona 11.12. kello 16.00 alkaen. Mukana keskustelemassa arkkitehdit Juho Grönholm ja Kari Lind sekä Arkkitehti-lehden päätoimittaja Jorma Mukala. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kalkkilaastiin ei pidä sekoittaa elämän tarkoitusta

”Tulkinta, että pythagoralainen matematiikka sivuuttaa fyysiset kvantiteetit täysin tarpeettomina, on väärä. (...) Pythagoralaisilla terve kirvesmiesjärki yhdistyy näennäisen saumattomasti magian, kabbalan, astrologian ja hermetismin erilaisiin muotoihin.”

”Vitruviuksen perilliset eivät ole vielä tähän päivään mennessä oppineet, ettei kalkkilaastiin pidä sekoittaa maailman perimmäisiä syitä, eksistentiaalisia merkityksiä eikä elämän lopullista tarkoitusta. Prinsiippien sekaisella laastilla muurattu tiiliseinä saattaa kaatua pienestäkin tönäisystä.”

”Kristillisen rituaalin vaatiman suorakaiteen kattaminen yhdellä ainoalla kupolilla on täysi mahdottomuus jo geometrisesti. (…) Hagia Sofian kupoli oli alkuperäisessä muodossaan hyvin laakea, mikä vaati poikkeuksellisen suuria vaakavoimia. Ei ole ihme, että se luhistui maanjäristyksessä heti kaksikymmentä vuotta valmistumisensa jälkeen.”

”Valkoisten katedraalien aika on Le Corbusierille mystinen ’uusi aika’. Mikään ei voinut estää valkoisen katedraalin ilmestymistä sille määrättynä aikana vuonna 1929 noen mustaamien joukkoon. Se, Villa Savoye, laskeutui valona Pariisin esikaupunkiin Poissyyn. Vai nousiko se ehkä pikemminkin kuilun pimeydestä valoon? Arkkitehti itsekin oli hämmentynyt.”

”Imhotepin parantajan roolin uudelleen omaksunut arkkitehti-fenomenologi ei voi olla elättelemättä luuloa, että olemiskysymys ratkeaa vain kammottavan (unheimlich) näköisiä taloja piirtämällä.”

”(…) miten Heideggerin, Derridan ja muiden viisaiden enemmän kuin vaikeat spekulaatiot voisivat auttaa arkkitehteja poistamaan 'asumisen eksistentiaalisen pulan'? Vaikka vastaukseni tähän kysymykseen on (…) 'eivät mitenkään', en suinkaan kuulu niihin, jotka suhtautuvat vähättelevästi rakennuskulttuurin merkitykseen ihmisten elämässä.”

Timo Penttilä:
Oikeat ja väärät arkkitehdit. 2000 vuotta arkkitehtuuriteoriaa.
Gaudeamus 2013

Gaudeamus