Puutarharavintola Viola avasi ovensa: Kaisaniemenrannan empirehuvilan uusi aikakausi

HYY Ravintolat avasi Ravintola Violan maanantaina 3.3. Suomalaisiin raaka-aineisiin, luomu- ja lähiruokaan panostava lounasravintola palvelee jatkossa asiakkaita ympäri vuoden.

Ravintola Viola tarjoaa palan Helsingin historiaa kaupunkilaisille ja matkailijoille. Empirehenki näkyy huvilan ulkoasussa ja sisustuksessa, joka sekin on entisöity noudattaen aikansa muotoilua.

Aiemmin sesonkiravintolana toimineessa Violassa toteutettiin viime syksynä keittiöremontti, jonka myötä ravintolan tuotevalikoimaa on pystytty uudistamaan ja kehittämään.

Päivittäin tarjottavalla lounaalla, kahvilapalveluissa, juhlapyhien pitopöydissä sekä tilausravintolatoiminnassa korostuvat puhtaat luomuraaka-aineet, lähiruoka sekä itse valmistetut leivonnaiset. Tarjolla on myös luomuviinejä ja luomuolutta.

Pala Helsingin historiaa esillä ympäri vuoden

Kaisaniemenlahden rannassa, Helsingin yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa, sijaitseva Viola valmistui 1823. Alun perin Uudenmaankadulle rakennettu huvila sai ilmeensä arkkitehti C.L. Engelin kynästä, joka tsaari Aleksanteri I:n kutsusta suunnitteli Helsingistä Pohjolan valkoisen kaupungin, Itämeren helmen.

Rakennus säilyi vuoteen 1991 saakka miltei viimeisimpänä alkuperäisenä empirekauden puu-Helsingin edustajana, jolloin huvila siirrettiin Kaisaniemeen. Tänään 190-vuotias Viola saleineen ja kammareineen tarjoaa tilat yhteensä 60 ravintolavieraalle. Kesäaikana suuri puutarhaterassi kaksinkertaistaa asiakaspaikat.

Ainutlaatuisen miljöön ja puhtaiden suomalaisten makujen ohella Viola tarjoaa myös ohjelmaa. Avajaiskuukausi maaliskuu tuo tullessaan kesäkaudelta tutut ja suositut Eija Olssonin taideluennot torstaisin klo 14.30 alkaen.

Ravintola Viola palvelee arkisin klo 11-16, lounas tarjolla klo 11.00 – 14.00.
Osoite: Kaisaniemenranta 2, 00100 Helsinki

Annamme mielellämme lisätietoja ja vastaamme kysymyksiinne , kuvapyynnöt Mikko Huttuselta

Arja Kosonen, toimitusjohtaja, HYY Ravintolat,  arja.kosonen@hyy.fi , 040 765 2325

Mikko Huttunen, tiedottaja, HYY Yhtymä, mikko.huttunen @hyy.fi, 050 435 4512

HYY Ravintolat Oy on osa HYY Yhtymää, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan liiketoimintaa. Yhtymän toiminta koostuu kiinteistöliike-, sijoitus-, majoitus- ja ravintola- sekä kustannustoiminnasta. Lisäksi yhtymä tuottaa opiskelijoiden ja koko yliopistoyhteisön hyvinvointia lisääviä palveluita. Yhtymän liikevaihto vuonna 2012 oli 33,5 miljoonaa euroa ja tulos ennen satunnaisia eriä 2,9 miljoonaa euroa.

HYY Yhtymä on Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan vastuullinen varallisuudenhoitaja, joka on keskittynyt kiinteistö- ja finanssisijoituksiin sekä majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintaan. Yhtymän liikevaihto vuonna 2015 oli 35 miljoonaa euroa ja liiketoiminnan tulos 5,2 miljoonaa euroa.