Sosiaalisen median lyhyt historia – Tästä on pakko tykätä

Lehdistötiedote / Gaudeamus

Sosiaalinen media kuuluu lähes jokaisen suomalaisen elämään, vaikka vain kymmenen vuotta sitten siitä ei tiedetty vielä mitään. Sosiaalisen median lyhyt historia (Gaudeamus 2013) palaa lähimenneisyyteen ja selvittää, miten sosiaalinen media löi itsensä läpi Suomessa. Teoksessa tarkastellaan erilaisia sosiaalisen median sovelluksia, ilmiöitä ja trendejä sekä niiden käsittelyä mediassa, ohjeistuksissa ja tutkimuksissa.

Yritykset, yhteisöt ja koko kansa on niin vahvasti verkottunut, että sosiaalisesta mediasta kieltäytyminen voi aiheuttaa jopa syrjäytymistä. Sovellukset tulevat ja menevät – kilpailu klikkauksista on rajua. Mihin katosivat IRC-Galleria, MySpace, Jaiku ja muut suosikit? Kuka osaisi ennustaa, mitä tulee Facebookin jälkeen?

Virallisessa puheessa ilmiötä on pidetty kansalaisjournalismina, talouskasvun välineenä tai identiteetin ja maineen rakenteluna, toisinaan taas hömppäviihteenä tai jopa kommunikaation vallankumouksena. Samaan aikaan vikkelät verkonkäyttäjät ovat jo siirtyneet palveluihin, joista valtavirta ei ole kuullutkaan.

Pudotuspeleissä vanhat jättiläiset törmäilivät toisiinsa

”Poliitikot ja muut vaikuttajat viestivät ja väittelevät nyt saunanlauteiden sijaan julkisesti ja avoimesti sosiaalisessa mediassa. Jaakko Suominen

”Digikuvien levittäminen nettiin herätti myös kasvavaa huolta. Kuvaamisesta oli turha virallisuus karissut pois, kun kuvia pystyi ottamaan helposti ja missä vain. Ajattelemattomat kansalaiset saattoivat nopeasti levittää noloja huumorikuvia nettiin esimerkiksi kostean illanvieton jälkeen.” Petri Saarikoski

”’Provojen’ lähettämiseen tai ’fleimaamiseen’ saattoivat syyllistyä sellaisetkin aikuiset, jotka eivät muuten syyllistyneet verkkohärnäämiseen. Tekniset mahdollisuudet nettikiusaamisen kehittämiseen tuntuivat lähes rajattomilta.” Petri Saarikoski