Tiedote: Sirkat opiskelijan lautaselle UniCafessa - HYY Yhtymä tuo ensimmäisenä hyönteisruoan ravintolaketjuihinsa

Osana vastuullista liiketoimintaansa HYY Yhtymä on sijoittanut suomalaiseen hyönteisten viljelyyn keskittyvään EntoCube Oy:hyn. Yhteistyön myötä HYY Yhtymä tuo ensimmäisenä Suomessa hyönteisruuan osaksi suurtalousravintolatarjontaansa, ensimmäiset sirkkoja sisältävät tuotteet tarjoillaan UniCafessa jo tammikuussa.

Opiskelijoiden omistamalle HYY Yhtymälle on tärkeää pysyä ravintolatoiminnan edelläkävijänä ja siten edistää ilmastonmuutosta hillitseviä uusia ratkaisuja.

"Panostukset ilmastonmuutoksen hillintään tarkoittavat meille oikeita tekoja. Sijoittaminen EntoCubeen ja yhteistyön käynnistäminen ovat osa tavoitettamme olla vastuullisen liiketoiminnan edelläkävijä. Osana yhteistyötä HYY Yhtymän ravintolatoiminnasta vastaava liiketoimintajohtaja Marika Risku nousee EntoCube Oy:n hallitukseen, tuoden mukanaan vahvaa ravintolapuolen kokemustamme" kertoo Yhtymän toimitusjohtaja Antti Kerppola.

Hyönteisruokatuotteiden käyttöönotto HYY Yhtymän UniCafe-ravintoloissa on jatkumoa Yhtymän pitkään harjoittamalle vastuulliselle liiketoiminnalle. HYY Yhtymä on aktiivisesti etsinyt tapoja tuoda kestävät ruokatottumukset ja fiksut valinnat osaksi ravintolatoimintaa.

Aiemmat panostukset viime vuosilta ovat keskittyneet mm. ruokahävikin torjuntaan Yhtymän ryhdyttyä osakkaaksi ResQ Club-palveluun. UniCafe on lisäksi sitoutunut kansallisessa kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksessaan ilmastokuormituksen vähentämiseen ruokahävikkiä pienentämällä.

"UniCafe on jo kauan tarjonnut vaihtoehtoisia proteiinin lähteitä. Sirkkojen tuominen opiskelijoiden lautaselle on meidän seuraava avaus.  Opiskelijoiden toimentulo ei usein mahdollista sirkkojen kokeilua fine dining muodossa, minkä vuoksi meille on tärkeää tehdä kestävät ruokatottumukset myös arjessa mahdollisiksi."  kommentoi UniCafen liiketoimintajohtaja Marika Risku.

Hyönteisruokatuotteita saa 26.1. alkaen UniCafeista ja Well-kahviloista. Lounaaksi sirkkoja voi nauttia 2.2.2018 alkaen UniCafe Ylioppilasaukiossa härkäpapu-sirkkabolognesessa sekä UniCafe Viikunassa sirkkapizzassa.

Lisätietoja ravintoloidemme vastuullisuudesta löydät HYY Yhtymän sivuilta (https://yhtyma.hyy.fi/vastuullinen-toiminta/)

Toimitusjohtaja Antti Kerppola, 045 353 2187

Liiketoimintajohtaja Marika Risku, 040 763 2371

Lainaukset

Antti Kerppola, HYY Yhtymän toimitusjohtaja
"UniCafe on jo kauan tarjonnut vaihtoehtoisia proteiinin lähteitä. Sirkkojen tuominen opiskelijoiden lautaselle on meidän seuraava avaus. Opiskelijoiden toimentulo ei usein mahdollista sirkkojen kokeilua fine dining muodossa, minkä vuoksi meille on tärkeää tehdä kestävät ruokatottumukset myös arjessa mahdollisiksi."
Marika Risku, liiketoimintajohtaja ravintola-ala