Toimitusjohtaja Arja Kosonen HYY Ravintoloitten blogissa: Vastuullisuutta opiskelijalounaan hintaan

Verorahoin tuettua opiskelijalounasta tarjotaan valtakunnallisesti tällä hetkellä 114 eri ravintoloitsijan voimin 418 eri toimipisteessä. Näistä jokaisessa opiskelijan maksama hinta on ollut sama helmikuusta 2012 alkaen. Muutosta opiskelijan maksamaan hintaan ei ole odotettavissa - samalla hinnalla mennään kohta kolmatta vuotta.

Kompensoimaton kustannuspaine on tällä hetkellä jo miltei 12 prosenttia, eli 0,54 euroa. Kustannukset ovat nousseet, mutta hinta on sidottu poliittisiin päätöksiin. Normaali hintojen indeksitarkistus ei kuulu opiskelijalounaskonseptiin.

Poliittisia päätöksiä ja päättämättömyyttä

Opiskelijajärjestöt ovat vahvasti kiinnittyneet kantaan, että valtion ateriatuen on noustava samassa suhteessa kuin opiskelijalounaan enimmäishinta, jotta opiskelijan maksama osuus ei nousisi. Hinta määritellään valtion, erityisesti opetus- ja kulttuuriministeriön toimesta, ateriatuki valtion budjetin kautta. Koska ateriatukeen ei ole näköpiirissä korotusta, eivät poliittiset päättäjät luonnollisestikaan halua tehdä ikävää päätöstä lounaan hinnankorotuksesta.

Tuloksena tästä on aterian laadun heikkeneminen ja yhden opiskelijasukupolven mahdollisuus lounastaa tulevien polvien kustannuksella -Lyhytnäköistä ja vastuutonta toimintaa?

Lue Arja Kososen koko kirjoitus HYY Ravintoloitten blogissa:

Annamme mielellämme lisätietoja ja vastaamme kysymyksiinne,

Arja Kosonen, toimitusjohtaja, HYY Ravintolat

arja.kosonen@hyy.fi, 040 765 2324

Mikko Huttunen, yhtymäviestintä, HYY Yhtymä

mikko.huttunen@hyy.fi, 050 435 4512

HYY Ravintolat Oy on osa HYY Yhtymää, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan liiketoimintaa. Yhtymän toiminta koostuu kiinteistöliike-, sijoitus-, majoitus- ja ravintola- sekä kustannustoiminnasta. Lisäksi yhtymä tuottaa opiskelijoiden ja koko yliopistoyhteisön hyvinvointia lisääviä palveluita. Yhtymän liikevaihto vuonna 2012 oli 33,5 miljoonaa euroa ja tulos ennen satunnaisia eriä 2,9 miljoonaa euroa.