Valon varjopuolet: Liiallinen keinovalo haittaa niin ihmisiä kuin eläimiäkin

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa heti

Pohjolassa syytämme masennuksesta kaamosta, mutta mielialaa laskee myös liiallinen keinovalo. Valo piristää, lisää turvallisuudentunnetta ja helpottaa liikkumista, mutta sillä on myös varjopuolensa. Jatkuva keinovalo häiritsee eläinten elämänrytmiä, lintujen suunnistusta ja yösaalistajien ravinnonhankintaa. Vääränlaiset pihavalot, yössä loistavat valmiusvalot ja välkkyvät mainostaulut haittaavat myös ihmisten unta ja hyvinvointia.

Valon varjopuolet (Gaudeamus) tarttuu tähän pimentoon jääneeseen ympäristöongelmaan ja esittää keinoja, joilla valosaastetta on mahdollista vähentää. Tehostamalla valonkäyttöä ja luopumalla turhasta keinovalosta energiankulutus vähenee ja luontaista pimeyttä tarvitsevalle luonnolle jää elintilaa.

Valon varjopuolet käsittelee ongelmaa sekä tavallisen ihmisen että tutkimuksen näkökulmasta. Mukana on eri alojen asiantuntijoiden kirjoittamia tietoiskuja. Valosaasteen tutkimus on hajaantunut eri toimijoille, ja keinovalon vaikutuksista luontoon ja ihmisten terveyteen saadaan koko ajan uutta tietoa.

Tervetuloa tiistaina 15.10.2013

Teoksen julkistamistilaisuus pidetään 15.10. klo 11.00-11.45 Kirjasto 10:ssä (Postitalo, Elielinaukio 2G, Helsinki). Samassa tilaisuudessa on näytteillä kirjan pohjalta tehty julistenäyttely. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Puolet pallovalaisimien energiasta menee hukkaan

”Öisten satelliittikuvien perusteella ainakin kymmenesosa koko maailman väestöstä (…) asui jo 1990-luvun lopulla alueilla, joilla on niin paljon keinovaloa, ettei ihmisen silmä kehitä tähtien tarkkaan havaitsemiseen tarvittavaa hämäränäköä.”

”Usein valosaaste on huonon suunnittelun tai pelkän ajattelemattomuuden seurausta. Joka suuntaan valoa levittävät kadunvarsien pallovalaisimet ovat hyvä esimerkki ensin mainitusta: tämäntyyppisiä valaisimia käytettäessä jopa yli puolet energiasta menee automaattisesti hukkaan.”

”Ihmiset pystyvät ainakin osittain välttymään haitalliselta valolta kääntämällä katkaisijaa tai vetämällä pimennysverhon makuuhuoneen ikkunaan ja suojuksen silmille. Useimpien muiden lajien pitää vain yrittää sopeutua valoaltistukseen tai löytää sellainen elinympäristö, jonne valosaaste ei vielä ulotu.”

”Pimeys ei välttämättä lisää rötöksiä, sillä rikolliset eivät näe yhtään paremmin kuin lainkuuliaiset ihmiset, vaikka hämärämiehistä usein puhutaankin. Pimeällä alueella luvatta liikkuvat joutuvat käyttämään omia valaisimia tai kytkemään valot päälle poikkeukselliseen aikaan. Tämä herättää huomiota ja lisää riskiä jäädä kiinni.”

”Valosaasteen torjunta ei missään nimessä tarkoita sitä, että valot pitäisi sammuttaa kaikkialta ja kaikissa tapauksissa. Kyse ei myöskään ole uuden tekniikan vastustuksesta vaan sen tarjoamien mahdollisuuksien täsmällisemmästä hyödyntämisestä.”

Jari Lyytimäki & Janne Rinne:
Valon varjopuolet.
Valosaaste ympäristöongelmana.