Yöpymisvuorokausissa merkittävä kasvu: Yhä useampi matkailija valitsee hostelin

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten heikentyneet suhdannenäkymät eivät näy suomalaisissa hostel-yrityksissä.

Samalla kun ulkomaisten ja kotimaisten matkailijoiden määrän väheneminen on pudottanut majoituspalveluiden yleistä kysyntää, ovat hostel-yöpymiset lisääntyneet merkittävästi. Viime vuonna kasvua kirjattiin miltei 14 prosenttia ja kesämyynti 2014 on sujunut hyvin.

Tilastokeskuksen majoitustilaston mukaan suomalaisissa majoitusliikkeissä kirjattiin 2013 20,2 miljoonaa yöpymisvuorokautta, pudotusta aiempaan vuoteen 0,1 miljoonaa.

Samaan aikaan Suomen hostellijärjestön, HI-hostelsin, jäsenyrityksissä yöpymisvuorokausien määrä kasvoi 13,8 prosenttia. Tämä siitäkin huolimatta, että vuoden aikana hostelien määrä putosi 53:sta 47:n.

Hostel-vieraiden määrä lisääntyi sekä ulkomaisten että erityisesti kotimaisten matkailijoiden osalta (yöpymisten määrän kasvu 34 969).

Kysynnän kasvulle monta syytä

Suomen suurimman hostelin, helsinkiläisen Hostel Domus Academican majoitus- ja palvelupäällikkö Anna Vunneli näkee kysynnän kasvulle monta syytä.

- On luonnollista, että yleisen taloustilanteen ollessa heikko matkailijat etsivät edullisempia majoitusvaihtoehtoja. Erityisesti kaupunkilomilla matkailijat sijoittavat lomabudjettinsa majoittumisen sijaan aktiviteetteihin ja ostoksiin kohteessa, hän toteaa.

- Samaan aikaan kehittyneet fasiliteetit ovat muokanneet yleistä mielikuvaa hosteleista ja kokemuksia jaetaan aktiivisesti esimerkiksi verkossa.

Hostelit saavat usein kiitosta tunnelmastaan sekä ekologisemman vaihtoehdon tarjoamisesta majoitusmahdollisuuksia kartoitettaessa.

- Yhteisöllisyys korostuu hostellissa. Asiakkaat tapaavat muita matkailijoita Common Roomissa ja jakavat kokemuksiaan ja suosituksiaan. Tämä korostuu etenkin meillä, sillä ulkomaalaisia asiakkaita on paljon. Yhteisöllisyydestä kertoo myös hostellien petipaikkojen jatkuva kysyntä, Anna Vunneli jatkaa.

- Hostel on lisäksi usein hotelleja ekologisempi vaihtoehto; trendi, jota kuluttajat suosivat. Tämä sopii meille, sillä Hostel Domus Academicassa kompensoimme hiilijalanjälkemme ja olemme sitoutuneet yhdessä sidosryhmiemme kanssa kehittämään toimintaamme entistäkin ekologisempaan suuntaan.

Anna Vunnelin mukaan tulevaisuudessa majoitusvaihtoehtojen yksilöllisyys ratkaisee menestyksen.

- Uskon, että jatkossa juuri budjetti- ja toisaalta myös luksusmajoitus kasvattavat suosiotaan. Matkailijat hakevat elämyksiä, joten valinnat kallistuvat yhä useammin ”kultaista keskitietä” yksilöllisempiin majoitusvaihtoehtoihin, hän päättää.

Annamme mielellämme lisätietoja ja vastaamme kysymyksiinne

Hostel Domus Academica, majoitus- ja palvelupäällikkö Anna Vunneli, anna.vunneli@hyy.fi p. 050 564 6521 / 09 1311 4334

HYY Yhtymän viestintä, Mikko Huttunen, mikko.huttunen@hyy.fi, p. 050 435 4512

Hostel Domus Academica on osa HYY Yhtymää, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan liiketoimintaa. Yhtymän toiminta koostuu kiinteistöliike-, sijoitus-, majoitus- ja ravintola- sekä kustannustoiminnasta. Lisäksi yhtymä tuottaa opiskelijoiden ja koko yliopistoyhteisön hyvinvointia lisääviä palveluita. Yhtymän liikevaihto vuonna 2013 oli 35,5 miljoonaa euroa ja tulos ennen satunnaisia eriä 3,8 miljoonaa euroa.