Karilleajot yleistyneet entisestään

Suomalaiset karauttavat veneensä karille yhä useammin. Karilleajot lisääntyivät viime kesän aikana 7 prosenttia. Sitä edellisenä kesänä karilleajojen määrä kasvoi peräti 15 prosenttia.

Viime vuoden touko-elokuussa karilleajot lisääntyivät 7 prosenttia edelliseen kesään verrattuna. Toissa kesänä kasvua oli 15 prosenttia*. Korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa If Vahinkovakuutusyhtiöstä arvioi, että vahinkojen kasvun taustalla ovat puutteelliset navigointi- ja veneenkäsittelytaidot.

- Uusien veneilijöiden kokemattomuus on varmasti osasyy vahinkojen kasvuun. Myös satunnaisten veneilijöiden määrä tuntuu kasvavan. Lyhyttä kesää ei malteta käyttää veneilytaitojen opetteluun vaan vesille halutaan heti. Navigointivirheet, puutteelliset veneenkäsittelytaidot ja sääolosuhteiden yllättävä muuttuminen ovat yleisiä osasyitä karilleajoihin.

Jokaisen vesillä liikkujan pitäisi hallita veneen perustekniikka sekä vesiliikenteen perussäännöt. Venettä pitää osata myös käsitellä poikkeuksellisissa sääolosuhteissa ja yllättävissä tilanteissa. Lisäksi v eneestä pitää löytyä kompassi ja ajantasainen kartta, ja niiden avulla täytyy tarvittaessa löytää kotisatamaan.

- Perinteiset navigointitaidot ovat edelleen tarpeellisia vesillä, koska tekniikkaan ei voi aina luottaa. Myös sään ja sääennusteiden aktiivinen seuraaminen vesillä on tärkeää, Mikko Vaitomaa muistuttaa.

Alkoholin osuudesta karilleajoihin ei ole tarkkaa tietoa. Varmaa kuitenkin on, että alkoholi heikentää kykyä huomioida muuta liikennettä ja lisää arviointivirheiden riskiä.

Karilleajot ovat yleisin venevakuutuksesta korvattava vahinko. Vahinkoja sattuu eniten heinä-elokuussa, jolloin veneilykausi on parhaimmillaan.

* Lähde: Ifin vahinkotilastot

Lisätietoja:
Mikko Vaitomaa, korvauspäällikkö, If, p. 010 514 1184, mikko.vaitomaa@if.fi
Mari Hätinen, tiedottaja, If, p. 010 514 0067, mari.hatinen@if.fi
Mitä If Venevakuutus korvaa

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 300 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin .

Avainsanat:

Yrityksestä

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Lainaukset

Mikko Vaitomaa