Lomakohteen sijainnilla ei ole suomalaiselle merkitystä

Lomamatkaa suunnitellessaan suomalaiset antavat painoarvoa eniten lomakohteen nähtävyyksille, selviää Ifin teettämästä Pohjoismaisesta tutkimuksesta. Toisella sijalla tulevat aurinko ja lämpö. Sen sijaan lomakohteen sijainnilla ja hintatasolla ei ole merkitystä.

Joka toinen suomalainen kertoo varaavansa lomamatkansa internetistä. Vain kolmannes luottaa valmismatkoihin. - Norjalaisista yli 70 prosenttia varaa matkansa internetistä, ruotsalaisistakin kolme viidestä. Suomessa matkatoimistojen valmismatkoilla on selvästi suurempi merkitys, sanoo Ifin tiedottaja Anni Kuusisto. Lomakohdetta valitessaan suomalaiset painottavat nähtävyyksiä. Aurinko ja lämpö ovat myös tärkeitä. - Kohteen yöelämällä tai hintatasolla ei sen sijaan ole vaikutusta lomakohteen valintaan. Myöskään aktiiviloma urheiluineen ei kiinnosta. Lomalta halutaan eniten uusia nähtävyyksiä ja mielenkiintoisia turistia kiinnostavia kohteita, jatkaa Kuusisto. Lomaa ei haluta pilata sairastumisella Turistiripuli on matkakaverina ikävä ja sitä halutaan välttää useilla eri keinoilla. Käsien pesu ja pullotetun veden juonti ovat ylivoimaisesti eniten käytettyjä tapoja ripulin välttämiseksi. - Majoneesia ja jääpaloja välttää kaksi viidestä suomalaisesta. Yksi viidestä ilmoittaa lisäksi välttävänsä maitotuotteita lomallaan. Toisaalta joka kymmenes suomalainen sanoo, ettei tee mitään erikoista välttääkseen ripulin, kertoo Anni Kuusisto. Ifin Pohjoismaiseen kyselyyn vastasi yhteensä yli 3000 suomalaista, ruotsalaista ja norjalaista. Kysely tehtiin huhtikuussa 2009 ja sen toteutti You Gov. Lisätiedot: Tiedottaja Anni Kuusisto puh. 010 514 0067 www.if.fi

Yrityksestä

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.