Parasta on pitää hyvää huolta autosi avaimesta

Lomasesongin lähestyessä on paikallaan korostaa autojen avainturvallisuutta. Avaimia ei pidä jättää esimerkiksi takin taskussa valvomattomaan naulakkoon. "Tehdasasennettu ajonestolaite on huomattavasti hillinnyt uudempien autojen anastuksia ja luvattomia käyttöjä. Samaan aikaan varkaiden kiinnostus autojen avaimia kohtaan on kasvanut selvästi", sanoo korvauspäällikkö Matti Reini. Suomessa murtauduttiin viime vuonna noin 25 000 autoon, ja näistä noin 7 000 katosi lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa. Valitettavan usein varastettu auto löytyy murheellisessa kunnossa joko kolarin kärsineenä tai muuten rikottuna. Alkuvuonna 2005 varkausvahinkojen määrä on pudonnut selvästi. Tammi-helmikuussa 2005 vakuutusyhtiöille ilmoitettiin 2 960 ajoneuvoon murtautumista, mikä tarkoittaa noin 19 prosentin pienennystä viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Myös luvattomien käyttöönottojen määrä oli pudonnut. Eniten hämärämiesten näppeihin jää vanhempia henkilöautoja, vuosimallia 1985-1991, koska niissä ei ole tehtaalla tai itse asennettuja käynnistyksenestolaitteita. Ajonestolaite tuli Suomessa pakolliseksi vuonna 1997 kaikkiin uusiin henkilöautomalleihin. Avainten säilyttämisestä kerrotaan suojeluohjeessa Reinin mukaan Suomessa ei ole tiedossa vielä ainuttakaan tapausta, jossa ajonestolla varustettu auto olisi kyetty varastamaan ajonestolaite ohittamalla. Varkauksissa auto on siis anastettu auton alkuperäisavaimella tai sen kopiolla. "Koska avain on uusien autojen varastamisessa se vaivattomin väline, käyttävät autovarkaat yhä häikäilemättömämpiä keinoja saadakseen avaimen. Sen vuoksi asiakkaille onkin syytä korostaa avainturvallisuuden merkitystä." Avainten säilyttämisestä on annettu suojeluohje, ja sen noudattamatta jättäminen voi johtaa tilanteeseen, jossa auton varkausvakuutuksesta maksettavaa korvausta voidaan alentaa. "Kyse on siis varsin merkittävästä taloudellisesta asiasta. Ifin asiakkailta anastetaan alkuperäisavaimella tai sen kopiolla muutamia kymmeniä autoja vuosittain ", Reini sanoo. Älä anna varkaalle tilaisuutta "Yleensäkin avaimia kannattaa kuljettaa niin, etteivät ne ole taskuvarkaiden saatavilla. Älä myöskään merkitse avaimenperään nimeäsi ja auton rekisteritunnusta. Kotonakaan avaimia ei kannata pitää näkyvillä. Vara-avaimet on syytä pitää hyvässä säilössä", Reini neuvoo. Lisätiedot ja yhteydet: Korvauspäällikkö Matti Reini, puh. 010 514 1167, 050 424 1167, matti.reini@if.fi Tiedotuspäällikkö Harry Nordqvist, puh. 010 514 1902, 050 516 7558, harry.nordqvist@if.fi