Tuulilasivahingot piinaavat autoilijoita keväisin

Maalis- ja huhtikuussa tapahtuu eniten tuulilasivahinkoja, jotka syntyvät tienpinnasta lentävistä pikkukivistä. Tuulilasivahinkoja tapahtuu Suomessa vuosittain yli 100 000, joista kolmasosa kevään aikana. Lasivahinkoja tapahtuu jo enemmän kuin törmäysvahinkoja.

Ifin vahinkotilastojen mukaan viime vuoden maaliskuussa sattui yli 30 % enemmän tuulilasivahinkoja kuin normaalisti. Huhtikuussa tuulilasivahingot olivat lähes yhtä yleisiä kuin maaliskuussa.

– Tänä vuonna tuulilasivahinkojen määrä näyttää samansuuntaiselta kuin viime vuonna. Kun lumi ja jää sulavat teiden pinnoilta, mutta soraa ei ole ehditty lakaista pois, kivet sinkoilevat erityisesti kaistanvaihtotilanteissa. Kaistojen väliin kertyy irtokiviä, jotka päätyvät hyvin nopeasti takana ajavan tuulilasiin, jos turvaetäisyyttä ei ole tarpeeksi, kertoo Ifin laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen.

Sora on tärkeä elementti tien pinnalla talvisin, kun on liukasta. Kevään tullen sora muuttuu riesaksi, joka vahingoittaa autoja.

– Ainoa tapa suojautua lentäviltä pikkukiviltä liikenteessä on pitää turvallinen välimatka edellä ajavaan. Tämä on tietysti vaikeaa, jos ohittava auto kiilaa eteen ohituskaistalta liian nopeasti, Varke-Lipponen jatkaa.

Jos kiven aiheuttama särö ilmaantuu tuulilasiin, kannattaa lasi korjauttaa mahdollisimman pian, jotta säröt eivät pääse leviämään laajalle. Mitä huonommassa kunnossa tuulilasi on, sitä suurempi turvallisuusriski se on liikenteessä. Keväällä aurinko paistaa matalalta, joten rikkinäisen tuulilasin läpi voi olla entistä vaikeampi nähdä ulos.

If vakuuttaa noin neljäsosan suomalaisten autoista.

Solja Varke-Lipponen, If, laatupäällikkö, p. 050 424 2438, solja.varke-lipponen@if.fi
Riikka Rytilahti, If, tiedottaja, p. 050 424 4223, riikka.rytilahti@if.fi
if.fi/auto

If somessa
Facebookissa
Twitterissä
YouTubessa
Pientä pränttiä -blogissa

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.