Yllättävän moni kolariauto oli vailla vapaaehtoista autovakuutusta

Viime torstain ketjukolareissa Helsingin sisääntuloväylillä vaurioituneista autoista Ifin lunastettavaksi tuli yhteensä 38 ajoneuvoa. Lunastettavien ajoneuvojen osalta Ifin vahinkotarkastukset on nyt saatu päätökseen. "Korjauskelvottomaan kuntoon menneiden joukossa oli oikeastaan yllättävänkin paljon sellaisia ajoneuvoja, joissa oli pelkkä lakisääteinen liikennevakuutus", sanoo Ifin Autovahinkotarkastuksen päällikkö Eero Heino. Vakuuttamattomien joukossa oli uudehkojakin ajoneuvoja Ifin autovahinkotarkastajien läpikäymistä kolariautoista ilman vapaaehtoista autovakuutusta oli yhteensä 8 ajoneuvoa. Luku tuntuu suurelta, varsinkin kun sitä vertaa autoilun riskeihin. "Korjauskelvottomaan kuntoon meni melko uusiakin autoja, muun muassa kahden vuoden ikäinen henkilöauto. Sen käypä arvo kolarihetkellä oli noin 30 000 euroa, eikä autossa ollut vapaaehtoista autovakuutusta." Tällaisia tilanteita varten autoilija tarvitsee vapaaehtoisen autovakuutuksen. Ilman sitä autonomistaja joutuu maksamaan auton korjauskustannukset tai romuttuneen auton tilalle hankkimansa ajoneuvon hinnan omasta pussistaan. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että vahinkoa ei korvata jonkun muun liikennevakuutuksesta. Lisätiedot: Eero Heino, Autovahinkotarkastuksen päällikkö, puh. 050-3039935

Yrityksestä

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.