Kastikkeet, ketsupit ja sinapit kuuluvat kesään

TIEDOTE 10.6.2013, Vapaasti käytettäväksi

Suomalaiset rakastavat grilliruokaa: ritilällä tirisevät pihvit ja makkara kuuluvat kesälomaan. Myös mökinpuutarhassa kasvatetut salaatit ja yrtit löytävät ruokapöytään, tuoden mukanaan makua ja terveellisyyttä. Mutta niin liha kuin kasvisruokakin kaipaa kaverikseen maistuvaa kastiketta. Tuotekehityspäällikkönä maustetalo Meirassa työskentelevä Annika Porr kehottaa mielikuvitukseen kastikkeiden kanssa.

Salaatti- ja grillauskastikkeiden, mutta myös sinapin ja ketsupin kulutus lisääntyy kesäisin. ”Salaatti kuuluu ruokapöytään, mutta kesällä sen syöminen korostuu.  Tämä näkyy salaatinkastikkeiden kasvavassa kysynnässä. Myös sinapin ja ketsupin kysyntä huipentuu kesällä, vaikka ne eivät kesäsesonkituotteita olekaan”, Annika Porr kertoo.

Porr kehottaa käyttämään mielikuvitusta Meiran klassikoiden – sinapin ja ketsupin – käytössä: ”Mökillä säilytystilaa on usein rajatusti. Ketsupilla voi esimerkiksi korvata tomaattipyreen ja lihapataan saa mukavasti makua sinapilla. Sinappi ja ketsuppi ovat erittäin hyvin säilyviä ja kiitettävän monikäyttöisiä”.

”Kannattaa kokeilla reippaasti uusia tapoja käyttää kastikkeita ruoanlaitossa. Suomalaiset suosivat ennakkoluulottomasti amerikkalaista salaattikastiketta hampurilaisen välissä, mutta myös muiden salaattikastikkeiden kohdalla voi laajentaa käyttöä. Oma suosikkini on sinappinen salaattikastike, joka toimii loistavasti esimerkiksi kanan kanssa”, Porr vihjaa.

Salaattikastikkeiden käyttökelpoisuus kannattaa varmistaa aina ennen tarjoilua haistamalla ja maistamalla. ”Suomen kesä ei tunnetusti ole aina lämmin”, Porr naurahtaa ja jatkaa: ”Salaatinkastikkeet tulee kuitenkin säilyttää viileässä, vähintään varjossa. Näin kastikkeiden käyttöikä pitenee ja ne säilyttävän raikkaan makunsa”.

Perinteitä ja vaihtuvia trendejä

Meiran Sinappi on klassikko, joka valmistetaan alusta loppuun maustetalon seinien sisäpuolella Vallilassa. ”Sinapillamme on vahvat perinteet ja jauhamme itse sinapinsiemenemme. Tämä ei ole kovin yleistä nykyisin. Emme kuitenkaan ole perinteiden vanki, sillä kuluttajien tyytyväisyys ja hyvä maku on meille tärkeintä”, Porr summaa.

”Käytämme sinappiamme myös sinappisen salaattikastikkeen valmistuksessa. Alusta loppuun tekemällä tiedämme tasan tarkkaan, mistä ainesosista kastikkeemme koostuvat. Myös osaava henkilökuntamme ja laadunvalvontamme varmistaa tuotteidemme korkeatasoisuuden”, tuotekehityspäällikkö kertoo.

Kastikemaailman trendit käyvät yhdessä ruokamaailman trendien kanssa. ”Nyt muodissa ovat selkeät maut ilman ylimääräisiä lisäaineita. Terveellistä, mutta ei mautonta. Meiralla olemme perusasioiden äärellä, ja maustetalona voimme käyttää mausteita sellaisenaan. Jos esimerkiksi vähennämme tuotteidemme suolapitoisuutta, voimme hakea maun tuotteelle muiden mausteiden kautta. ”

”Suomalaisten makutottumukset ovat vuosien varrella kallistuneet suosimaan myös vahvempia makuja. Ihmiset matkustavat paljon ja ovat tietoisia erilaisista ruokatrendeistä. Eksoottiset tai tuliset maut eivät ole enää marginaalissa. Muutos näkyy muun muassa chilin ja curryn kasvaneena kysyntänä”, Porr kertoo.

Luonnollisia ja puhtaita tuotteita

”Pyrimme seuraamaan kastikemaailman trendejä, kehittämään omia ideoita ja toteuttamaan kuluttajien toiveita, ja näin kehittämään klassikkotuotteidemme reseptejä ja tuomaan niiden rinnalle uusia tuotteita. Osa näistä kastikkeista jää pysyviksi, osa puolestaan ei”, Porr kertoo.

”Aluksi kaikki lähtee ideasta, jonka synnyttyä lähdetään työstämään uutta tuotetta. Maistelu on pitkä prosessi, jossa haetaan kastikkeelle sopiva makuprofiili ja rakenne: Kokonaispaketin tulee olla kunnossa, sillä maku ja rakenne kulkevat käsi kädessä. Hyvän kastikkeen tunnistaa luonnollisista ja puhtaista mausteista ja tasapainoisesta mausta. Esimerkiksi Ranskalaisen salaattikastikkeemme maku tulee pippurirouheesta, kuten pitääkin. Luonnollista ja maistuvaa”, summaa Annika Porr lopuksi.

Lisätietoja mausteista ja Meirasta:
Tuotekehityspäällikkö Annika Porr tai tuoteryhmäpäällikkö Marika Lammi, Meira Oy

annika.porr@meira.fi
marika.lammi@meira.fi

Tuotenäytteet

Oletko kiinnostunut tuotenäytteistä? Lähetä yhteystietosi osoitteeseen: ilona.kangas@ifpr.fi, niin
laitamme näytteet matkaan.

Kuvat

Tuotekuvia saat joko ilona.kangas@ifpr.fi -osoitteen kautta tai suoraan Meiran kuvapankista: www.meira.fi/kuvapankki
Käyttäjätunnus: maustekahvi@meira.fi, salasana Maustekahv1