Lapsella on oikeus olla lapsi – turvallisesti myös verkossa

​Lapsen oikeuksien päivää vietetään tänä vuonna 20.11. Tällä viikolla myös Dramaforum Oy:n kustantamassa  Petran Planeetan virtuaalimaailmassa www.petranplaneetta.fi korostuu päivän sanoma, lapsen oikeudet. Dramaforum Oy tukee UNICEFin toimintaa Petran Planeetan kautta. - Luvassa on lapsia kiinnostavalla tavalla tietoa ja tehtäviä, lupaa Petran Planeetan tuottaja Jere Saarela.

Dramaforum Oy on käynnistänyt myös yritysyhteistyön Suomen UNICEFin kanssa. Yhteistyölle on vankka perusta, koska kummatkin tavoittelevat samaa – lapsen oikeutta turvalliseen lapsuuteen.

- Lapsilla on oikeus olla lapsia myös Internetissä ja pelimaailmoissa. Me haluamme Petran Planeetan kautta auttaa vanhempia luomalla virtuaalimaailman, jossa lapsi voi pelata ja pitää hauskaa samalla uutta oppien, ilman joutumista alttiiksi vaaroille tai joutumatta kohtaamaan asioita, jotka eivät ole lapselle hyväksi, sanoo Petran Planeetan ”äiti” Eevamaria Halttunen.

- UNICEF on luonnollinen tukikohteemme, koska sen toiminnan pääasia ovat lapset ja näiden oikeudet, hän jatkaa.

Jo aiemmin ilmestyneet Petra-kirjat tulevat olemaan myynnissä joulun alla UNICEFin myyntipisteissä.

Petran Planeetan virtuaalimaailmassa on pelattavina neljä eri maata, joissa voi tutustua kyseisen maan ihmisiin ja elämään. Maita ovat Saamenmaa, Sri Lanka, Jordania ja Senegal. Jokaisessa maassa pelaaja kohtaa kunkin maan henkilöitä ja paikallisia tapahtumia, joiden ympärille on rakennettu minipelejä tai aktiviteetteja.

Petran Planeetta mahdollistaa myös tutustumisen toisten maiden lapsiin ilman yhteistä kieltä. Vaikka lapsi viestittäisi pelissä suomeksi, englanninkielistä versiota pelaava lapsi saa tekstin eteensä englanniksi ja toisin päin.  Viestittäminen tapahtuu valmiiksi valittujen fraasien kautta, joten se on turvallista.

Ilona Kangas, viestintäpäällikkö, puh. 050 590 7853, ilona.kangas@dramaforum.fi

Petran Planeetta on suomalaisen Dramaforum Oy:n kustantama eettinen virtuaalimaailma 5–11-vuotiaille lapsille. Osoitteessa www.petranplaneetta.fi on suomenkielinen yhteisö ja osoitteessa www.petrasplanet.com englanninkielinen.