• IFPR Finland OY/

Vettä hanasta, identiteetinhallintaa töpselistä Secproof tutki: Onnistuuko identiteetinhallinnan ostaminen pilvipalveluna?

​Pilvipalveluiden lupaukset helposta ja kustannustehokkaasta käyttöönotosta ovat viime aikoina löytäneet tiensä myös identiteetinhallinnan alueelle. Palveluntarjoajien mukaan pitkä ja joskus kivinenkin tie IdM-järjestelmän omistajaksi on mahdollista ohittaa, mutta pitääkö se paikkansa?

Secproof Finland Oy selvitti asiaa ja laati markkinatutkimuksen Suomessa tarjolla olevista SaaS-muotoisista (Software as a Service) identiteetinhallinnan palveluista. Tutkimus antaa yleiskuvan IdM-palvelumarkkinan nykytilasta, taustatietoja tarjolla olevista palveluista sekä neuvoja palvelua valitsevalle asiakkaalle. Tutkimus on tarkoitettu yrityksille ja julkishallinnon organisaatioille, jotka suunnittelevat keskitetyn identiteetinhallinnan käyttöönottoa tai uudistamista.

Tutkimuksen piiriin otetut palvelut valittiin julkisesti saatavilla olevan materiaalin perusteella. Tutkittavat palvelut ovat TeliaSoneran, Logican, Fujitsun ja Tiedon tuottamia.

Tietoturva on avainasemassa

Identiteetinhallinnan ulkoistaminen herättää paljon tietoturvaan liittyviä kysymyksiä. Kuinka varmistua, etteivät identiteettitiedot missään tilanteessa joudu vääriin käsiin? Mitä tapahtuu, kun sopimussuhde palveluntarjoajan kanssa päättyy? - Tutkimuksessamme käy ilmi, etteivät palveluntarjoajat ole panostaneet tietoturvan tason toteennäyttämiseen riittävästi, sanoo johtava konsultti Hannu Kasanen Secproof Oy:stä. - Myös muilta osin palveluiden tuotteistaminen on vielä alkuvaiheessa, mikä on omiaan vaikeuttamaan ostopäätöksen tekoa. Asiakas joutuu käyttämään paljon aikaa ja vaivaa selvittäessään palvelun sopivuutta omiin tarpeisiinsa, hän jatkaa.

- Näkemyksemme mukaan palvelumuotoinen identiteetinhallinta on monessa tapauksessa harkinnan arvoinen vaihtoehto perinteiselle ”tee se itse” -mallille. Helppoa ratkaisua etsivän on kuitenkin syytä pitää mielessään muutama perusasia: sopivaa ratkaisua ei voi valita ennen kuin ymmärtää ongelman. Identiteetinhallinnan kehittäminen edellyttää asiakkaalta vahvaa näkemystä omasta liiketoiminnasta sekä sen identiteetinhallinnalle asettamista vaateista, sanoo tutkimuksesta vastaava Hannu Kasanen.

Koko tutkimus on ladattavissa osoitteessa http://www.secproof.com

Lisätietoja tutkimuksesta antavat:

Hannu Kasanen, johtava konsultti
Secproof Finland Oy
hannu.kasanen@secproof.com

Ismo Sillanpää, myyntijohtaja
Secproof Finland Oy
ismo.sillanpaa@secproof.com

Secproof on laajasti arvostettu riskienhallinnan, turvallisuusjohtamisen, identiteetinhallinnan sekä ICT-arkkitehtuurien osaaja ja asiantuntijaorganisaatio. Kokemuksemme, referenssimme ja palvelujemme laatu ovat kansainvälistä huippuluokkaa.

Secprood - Assuring the Information Excellence

www.secproof.com