IKEA-konserni ja Peab rakentavat IKEA-tavarataloja Pohjoismaissa

IKEA-konserni ja rakennusyritys Peab ovat allekirjoittaneet pitkäaikaista yhteistyötä koskevan aiesopimuksen, jolla varmistetaan IKEA-konsernin kestävän kehityksen mukainen ja kustannustehokas laajeneminen Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.

Yhteistyöhön kuuluu uusien tavaratalojen rakentaminen IKEA-tuotteiden saatavuuden lisäämiseksi.

Kiinnostus kodin sisustamiseen on yhä voimakasta, ja IKEA-konserni pyrkii jatkuvasti lisäämään tuotteidensa saatavuutta asiakkaille perustamalla uusia tavarataloja.

– Yhteistyö Peabin kanssa on erittäin myönteinen asia; se mahdollistaa IKEA-konsernin kustannustehokkaan ja kestävän kehityksen mukaisen laajenemisen, sanoo Peter Agnefjäll, IKEA Svenska Försäljnings AB:n toimitusjohtaja.

Peabin kanssa tehtävän yhteistyön tärkeimmät vaikutukset ovat edullisemmat rakennuskustannukset, hyvän laadun varmistaminen, lyhyet projektiaikataulut ja selkeä sitoutuminen kestävään kehitykseen. Aiemmin IKEA-konserni ja Peab ovat tehneet yhteistyötä IKEA-tavaratalojen rakentamisen yhteydessä Haaparannassa ja Kalmarissa vuonna 2006, Turussa vuonna 2008 ja Uppsalassa vuonna 2009.

IKEA-konserni ja Peab aikovat solmia yhteistyösopimuksen ennen kuin ne aloittavat ensimmäisen yhteisprojektinsa, IKEA-tavaratalon rakentamisen Uddevallaan.

– IKEA-konserni on meille mieluisa yhteistyökumppani. Meillä on samatperusarvot, kuten kustannustehokkuus ja vastuun kantaminen ihmisistä ja ympäristöstä, kertoo Peabin toimitusjohtaja Mats Paulson.

IKEA Suomi valmistautuu aloittamaan yhteistyön Peabin kanssa.

Avainsanat:

Yrityksestä

Ingvar Kampradin 1943 perustama IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. Yrityksen tavoitteena on tarjota parempi arki meille tavallisille ihmisille. Tällä hetkellä 40 maassa/alueella toimii yhteensä 337 IKEAtavarataloa, joista 293 on IKEA-konsernin omistuksessa. Viime vuonna IKEA-konsernin omistamissa tavarataloissa vieraili 699 miljoonaa kävijää, ja konserni työllistää 131 000 työntekijää. Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa. IKEA Oy on valittu vuosina 2011 ja 2012 Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place to Work -listauksessa. Lisätietoja osoitteesta www.IKEA.fi