• Ikea Oy/

IKEA Pehmolelukampanja tuotti 12,4 miljoonaa euroa UNICEFin ja Pelastakaa Lapset -järjestön hankkeisiin

UNICEF ja Pelastakaa Lapset -järjestö kiittävät IKEA-asiakkaita ja -työntekijöitä saamastaan 12,4 miljoonan euron lahjoituksesta lasten koulunkäynnin hyväksi. Rahat kerättiin IKEA-Pehmolelukampanjassa joulun alla.

IKEA-asiakkaat ja -työntekijät ovat yhteistyössä IKEA Foundationin kanssa lahjoittaneet 12,4 miljoonaa euroa UNICEFille ja Pelastakaa Lapset -järjestölle. Lahjoituksen avulla tuetaan lasten koulunkäyntiä.

Kampanja toteutettiin yli kolmessasadassa IKEA-tavaratalossa ympäri maailmaa, ja sen aikana IKEA Foundation lahjoitti jokaisesta myydystä pehmolelusta, lastenkirjasta ja lastenateriasta euron hyväntekeväisyyteen. Suomessa kampanja-aika oli 1.11.–23.12.2011. Vuonna 2003 alkanut, vuosittain järjestettävä Pehmolelukampanja on yhteensä tuottanut jo 47,5 miljoonaa euroa ja tuonut apua kahdeksalle miljoonalle lapselle lähes 40 maassa.

IKEA Foundationin mielestä kaikilla lapsilla on oikeus käydä koulua ja saada kunnollista opetusta. Lahjoituksen ansiosta UNICEF ja Pelastakaa Lapset -järjestö voivat toteuttaa 18 hanketta 16 maassa. UNICEF käyttää rahat Schools for Africa -hankkeeseen seitsemässä maassa sekä kahteen hankkeeseen Venäjällä ja Kiinassa. Pelastakaa Lapset -järjestö käyttää osuutensa lahjoituksesta tukeakseen etnisiin vähemmistöihin kuuluvien ja vammaisten lasten koulunkäyntiä Aasiassa (Bangladeshissa, Kambodžassa, Kiinassa, Indonesiassa, Myanmarissa ja Filippiineillä) ja Itä-Euroopassa (Liettuassa ja Romaniassa).

Lahjoituksen avulla UNICEF ja Pelastakaa Lapset -järjestö tarjoavat opettajille koulutusta, hankkivat koulutarvikkeita kuten kyniä, kirjoja ja koululaukkuja, jälleenrakentavat kouluja, järjestävät kouluihin vesipisteitä ja käymälöitä ja auttavat yhä useampaa lasta pääsemään kouluun.

”Olemme erittäin kiitollisia kaikille IKEA-asiakkaille ja -työntekijöille, jotka tekivät kampanjasta menestyksen. Heidän ansiostaan 5,5 miljoonaa lasta Afrikassa pääsee osalliseksi paremmasta opetuksesta. IKEA Foundation on edistänyt lasten oikeuksien toteutumista jo yli 10 vuoden ajan tukemalla UNICEFin toimintaa. Lasten hyväksi yhdessä saavuttamamme tulokset tekevät meidät hyvin ylpeiksi tästä yhteistyöstä”, toteaa UNICEFin varainkeruun ja yhteistyösuhteiden johtaja Leila Pakkala.

”IKEA-Pehmolelukampanja tuottaa upeita tuloksia vuosi toisensa jälkeen. Kampanjan hienous piilee siinä, että sen lisäksi, että se tarjoaa monille lapsille mahdollisuuden käydä koulua, se lisää tietoisuutta siitä, millaisia vaikeuksia monet lapset joutuvat elämässään kokemaan. Haluan kiittää kaikkia IKEA-asiakkaita ja ‑työntekijöitä kaikkialla maailmassa. Panoksellanne olette mahdollistaneet kampanjan huikean menestyksen”, Elisabeth Dahlin sanoo. Hän on Pelastakaa Lapset -järjestön ja IKEA Foundationin yhteistyöelimen johtokunnan puheenjohtaja sekä Ruotsin Pelastakaa Lapset ‑järjestön pääsihteeri.

Lisätiedot:

Laura Saksala
PR manager, IKEA Oy
laura.saksala@ikea.com
www.IKEA.fi

Jonathan Spampinato
Head of Communications, IKEA Foundation
jonathan.spampinato@ikeafoundation.org

Ingvar Kampradin Ruotsissa 1943 perustama IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja, nerokkaita kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. Yrityksen tavoitteena on tarjota parempi arki meille tavallisille ihmisille. Tällä hetkellä 40 maassa/alueella toimii yhteensä 333 IKEA-tavarataloa, joista 293 on IKEA-konsernin omistuksessa. Viime vuonna IKEA-konsernin omistamissa tavarataloissa vieraili 626 miljoonaa kävijää. Lisätietoja osoitteesta www.IKEA.fi

IKEA Foundation

IKEA Foundation pyrkii parantamaan lasten ja nuorten mahdollisuuksia rahoittamalla ihmislähtöisiä pitkän aikavälin hankkeita, joiden tarkoitus on saada aikaan tuntuvia ja pysyviä muutoksia ja antaa lapsille ja nuorille mahdollisuus ottaa vastuu omasta tulevaisuudestaan. IKEA Foundation tekee yhteistyötä vahvojen strategisten kumppaneiden kanssa, jotka etsivät innovatiivisia tapoja saada aikaan laajamittaisia tuloksia neljällä lapsen elämän pääalueella. Tällä hetkellä IKEA Foundationin tukemien hankkeiden piiriin kuuluu arviolta 100 miljoonaa lasta. Lisätietoja osoitteesta ikeafoundation.org