JAGUAR – EDELLÄKÄVIJÄ JO 75 VUODEN AJAN

Jaguar juhlii tänä vuonna 75. syntymäpäiväänsä. Merkki on tullut vuosien varrella tunnetuksi tavastaan suunnitella ja valmistaa autoja, joille ovat ominaista lukuisat tekniset innovaatiot, huippumuotoilu ja urheilullisuus.

Jaguarin toimitusjohtaja Mike O'Driscoll totesi juhlavuodesta seuraavaa: "Juhlimme vuonna 2010 75-vuotiasta historiaamme ja autonvalmistuksesta todellisen taidelajin tehneiden autojemme suunnittelua ja tuotantoa. Nostamme maljan myös lupaavalle tulevaisuudelle ja täysin uudelle XJ-mallille. Olemme kolmessa lyhyessä vuodessa uudistaneet Jaguar-mallistoa perusteellisesti kolmen kauniin ja nopean auton lanseerauksen myötä." Jaguar alkoi muutama vuosi sitten uudistaa brändiään ja puhaltaa uutta henkeä mallistoonsa. Ensimmäinen askel oli vuonna 2008 esitelty täysin uusi, palkittu XF-malli. Tällä neliovisella ja viisipaikkaisella autolla on coupén ulkoasu ja urheiluauton sydän. Vuonna 2009 Jaguar uudisti XK-coupén ja -avomallin ja loi samalla yhden maailman hienoimmista urheiluautoista. Vuonna 2010 puolestaan alkaa mullistavan XJ-mallin myynti. "Uuden malliston kehitystyö on osa suunnitelmaamme tehdä Jaguarista nykyaikainen urheilullinen yhtiö, jollainen se oli jo perustajamme Sir Williams Lyonsin aikana. Tuolloin yhtiö loi nimeä valmistamalla autoja, jotka olivat innovatiivisia, jännittäviä ja aina originaaleja”, Mike O'Driscoll lisää. “Jaguarin muotoilun täytyy seuraavan 75 vuoden aikana kunnioittaa ja kuvastaa menneitä ratkaisuja mutta samalla rikkoa teknologian, ylellisyyden ja urheilullisen tyylin raja-aitoja. Jaguar on vuosien varrella suunnitellut autoja, jotka kääntävät katseita ja vetoavat tunteisiin. Menestyksekkäästi muotoillun tuotteen tulee kestää ajan hammasta ja pitää pintansa muotivillitysten keskellä. Jaguarilla on valikoimassaan autoja, jotka ovat ikonisia niin tänään kuin tulevaisuudessakin. Tämä on osoitus Jaguarin kyvystä luoda kauniita, nopeita ja ajattomia autoja. Nykypäiväämme edustavat XK, XF ja täysin uusi XJ. Pidämme samalla katseen tiukasti myös tulevaisuudessa ja luomme innovaatioita ja uusia standardeja sekä autojen muotoilussa että ylellisten autojen yleisessä suunnittelussa”, toteaa Jaguarin muotoilujohtaja Ian Callum. Sir William Lyons perusti Swallow Sidecarsin vuonna 1922 ja loi sarjan “SS”-merkkisiä moottoripyörien sivuvaunuja ja autoja 1920-luvulla ja 1930-luvun alkupuolella. Kun oli aika lanseerata täysin uusi SS 100 vuonna 1935, Sir William halusi yhtiölleen uuden, ajatuksia herättävän nimen. Pyydettyään ensin mainostoimistoltaan ehdotuksia hän valitsi nimen “Jaguar”', ja niin SS 100 -mallista tuli maailman ensimmäinen Jaguar. Jaguar-nimi oli ihanteellinen valinta, sillä se edusti kissamaista arvokkuutta ja eleganssia sekä tehoa ja ketteryyttä, joka erotti ajoneuvot kilpailijoistaan. Lyons totesi kerran, että auto muistuttaa luomistamme keksinnöistä eniten elävää olentoa. Tämä ajatus on säilynyt hyvin ajan saatossa. Yhtiön uusi nimi kuvasti erinomaisesti sitä filosofiaa, jonka varaan kaikki siitä eteenpäin luodut autot perustuivat. Jaguar on vuosien varrella luonut joitakin maailman kuuluisimpia autoja. 1940-luvun loppupuolella esitelty XK120 oli välitön sensaatio ja aikakautensa ylellisin urheiluauto. Sitä seuranneet C Type- ja D Type -kilpa-autot hallitsivat moottoriurheiluareenoja 1950-luvulla. 1960-luvulla lanseerattua E-Typea on kutsuttu kaikkien aikojen kauneimmaksi autoksi, ja se antoi kasvot kokonaiselle ajoneuvosukupolvelle. Urheiluautot ovat aina olleet lähellä Jaguarin sydäntä, mutta yhtiö on valmistanut myös alan maineikkaimpia sedan-malleja, kuten Mark II:n 1960-luvun alkupuolella ja kuuluisan XJ-malliston. Jaguar juhlii tänä vuonna 75. syntymäpäiväänsä maailman loistokkaimmissa autoilupiireissä, kuten Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa, Concours D’Elegance -tapahtumassa Pebble Beachissa Yhdysvalloissa ja Mille Miglia -tapahtumassa Italiassa. Jaguar palaa myös kilparadoille uudella Jaguar RSR XKR GT2 -mallilla, jolla se osallistuu Amerikan Le Mans -sarjaan (ALMS).