LAND ROVER DISCOVERY 20 VUOTTA

Työjuhta, hinausauto, lainvalvoja, statussymboli, henkilöauto ja maastoauto – vain harvoja ajoneuvoja voi kuvailla näin monipuolisin termein. Tasan 20 vuotta sitten – 16. marraskuuta 1989 – markkinoille kuitenkin saapui auto, joka on tasaisesti pystynyt vastaamaan mitä moninaisimpiin haasteisiin ja ansainnut lyömättömän statuksen ylivertaisena monikäyttöajoneuvona. Tuo auto on Land Rover Discovery.

Discovery suunniteltiin alun perin tuomaan yhteen maineikkaan Land Rover Defenderin hyötykäyttöominaisuuksia ja lippulaivamalli Range Roverin ylellisempiä piirteitä. Siitä tuli nopeasti vahva tekijä vaativilla nelivetoisten perheautojen markkinoilla. "Discoveryn maine perustuu innovatiiviseen muotoiluun ja edistykselliseen tekniikkaan. Se on toiminut tiennäyttäjänä esittelemällä kehittyneitä ratkaisuja nelivetojen tehokkaasta suoraruiskutusdieseltekniikasta (1989) turvallisuutta parantaviin tuplaturvatyynyihin (1998). Discovery on todella arvostettu SUV-malli ympäri maailmaa. Myymme sitä nykyään 91 eri maassa, ja myyntilukemat ovat tähän päivään mennessä ylittäneet jo 900 000 kappaleen rajan", kertoo toimitusjohtaja Phil Popham. Discovery mullisti keskikokoisten nelivetojen segmentin vuonna 1989 ja on sittemmin kehittynyt vastaamaan yhä kaupunkilaistuvampien ja asiantuntevampien ostajien vaatimuksiin. Ylemmän tason Discovery-malleissa oli vuonna 1994 jo nahkaverhoilu ja puukoristukset, ja kun 2-sarjan Discovery esiteltiin vuonna 1998, se lisäsi kokonaisuuteen uuden hienostuneen lämmitys-, ilmastointi- ja tuuletusjärjestelmän, joka paransi matkustusmukavuutta kaikissa sääoloissa. Nykypäivän Discovery 4 jatkaa vahvan kehityksen linjoilla. Sen upea sisämuotoilu, selkeä mutta tyylikäs kojelauta, käyttäjäystävälliset toiminnot ja ylellinen sisustus luovat viihtyisän ja käytännöllisen ympäristön kuljettajalle ja matkustajille. Discovery on kuuluisa legendaarisesta ulkoisesta muodostaan, joka yhä tänäkin päivänä jatkaa porrastetun katon ja epäsymmetrisen takalasin kaltaisia teemoja, jotka takaavat selkeän näkyvyyden kaikille autossa olijoille. Kun Land Rover halusi tuoda sisustukseen nykyaikaista särmää, se otti yhteyttä Conran Design Studioon, joka on erittäin arvostettu modernin elämän vaikutteiden tulkitsija. "Discovery on kehittänyt oman selkeän muotoiluperimänsä neljän sukupolven aikana. Nykypäivän Discovery 4 on uskollinen edeltäjiensä puhtaalle, geometriselle ja arkkitehtuuriselle muotoilulle. Sen uusi etupuskuri, valot ja keula, sulavammat linjat ja hienovaraiset kaaret muodostavat yhdessä korkean laatuvaikutelman", toteaa muotoilujohtaja Gerry McGovern. Mukautumiskykyinen ja käytännöllinen Vaikka vahvat maasto-ominaisuudet ovat keskeinen osa Land Rover -autojen DNA:ta, Discoveryn kestävä menestys perustuu maasto-ominaisuuksien ja perhe-elämän vaatiman käytännöllisyyden toimivaan yhdistelmään. Discovery 4 on edeltäjiensä tapaan varustettu seitsemällä istuimella. Takimmaisella istuinrivillä on jalkatilaa myös aikuisille. Tyyliä ja mukavuutta ei kuitenkaan ole koskaan lisätty Discoveryn dynaamisten ominaisuuksien kustannuksella. Ratsastajat, karavaanarit, veneilijät ja kilpa-autoilijat voivat vuosien kokemuksella suositella Discoveryn veto-ominaisuuksia. Discovery 4 jatkaa upeita perinteitä vetoaputoiminnolla, joka auttaa kuljettaa suoriutumaan hankalista hinausliikkeistä. Perävaunun vakautusapu puolestaan vähentää moottorin vääntömomenttia ja käyttää jarruja ohjelmoidusti palauttaakseen mutkittelevan perävaunun hallinnan. Kaksi tunnustusta Caravan Clubin Vuoden vetoauto 2010 -palkintotilaisuudessa ovat erinomainen osoitus Discovery 4:n hyötykäyttöominaisuuksista ja vankkumattomasta sitoutumisesta turvallisuuteen. Edistyksellinen Discovery 4 näyttää seuraavan edeltäjiensä menestyksekkäitä jalanjälkiä. Vuonna 2004 lanseerattu Discovery 3 on saavuttanut kansainvälistä menestystä ja voittanut peräti 111 palkintoa eri puolilla maailmaa (mm. vuoden SUV Meksikossa, Venäjällä ja Kreikassa). Discovery 3 esitteli vuonna 2004 tärkeän teknisen edistysaskeleen. Patentoitu Terrain ResponseTM - järjestelmä antaa kuljettajan säätää aktiivisesti auton järjestelmiä (esimerkiksi moottorin, jousituksen ja luistoneston asetuksia) ja optimoida ajoneuvon käytännössä kaikkia ajotilanteita varten asfalttiviidakosta vaikeaan maastoon. Terrain Responselle on myönnetty Queen's Awards For Enterprise -innovaatiopalkinto. Land Rover on aikaisemmin saanut tämän arvostetun palkinnon myös patentoidusta alamäkihidastimestaan. Paranneltu versio tästä tekniikasta on keskeinen osa uuden Discovery 4 -mallin dynaamisia ominaisuuksia. Land Rover aloitti vuonna 2006 edistyksellisen CO2-kompensointiohjelman Climate Caren kanssa. Eri markkina-alueilla myytyjen uusien Land Rover -autojen päästöt ensimmäisiltä 72 000 kilometriltä kompensoidaan kansainvälisten ympäristöprojektien rahoittamiseksi. Aikaisemmin tänä vuonna Discovery 4 -mallissa esitellyt parannukset auttavat vähentämään haitallisia päästöjä merkittävästi. Taloudellinen ja tehokas LR-TDV6 3.0 -turbodieselmoottori kuluttaa polttoainetta alle 9,4 l/100 km yhdistetyssä ajossa. Mukautumiskykyinen, kyvykäs, väsymätön ja ainutlaatuinen: Discovery on maineensa veroinen ajoneuvo. Odotamme mielenkiinnolla, mitä seuraavat 20 vuotta tuovat tullessaan.