Mazda3:n Suomen mallisto laajeni dieselmoottorilla

Voimaa ja taloudellisuutta ilman hiukkaspäästöjä

Mazda3:n Suomen mallisto on laajentunut nyt myös dieselvaihtoehdolla. Tarjolla on tehokkaampi Mazdan valmistamista 1,6-litraisista yhteispaineruiskutusmoottoreista, jonka kulutus jää alle viiteen litraan. Vakiovarusteisiin kuuluva hiukkassuodatin tekee moottorista erittäin ympäristöystävällisen vaihtoehdon.

Dieselmoottorilla varustettujen autojen myynti kasvoi viime vuonna voimakkaasti ja uuden hiilidioksidipäästöihin perustuvan autoveromallin myötä dieseleiden osuus on entisestään lisääntynyt. Mazda3:n edustaman C-segmentin myydyimmillä malleilla dieselversioiden osuus on yli 50 prosentin luokkaa. Mazda3 on joutunut antamaan tässä kilpailijoilleen tasoitusta, sillä Suomeen saakka ei Mazdan kehuttuja dieselmoottoreita ole aiemmin saatu.

Kulutus vain 4,8 litraa sadalla kilometrillä

Nyt Mazda3-mallisto kuitenkin laajenee 1,6-litraisella 80 kilowatin (109 hv) tehoisella, muuttuvageometrisella ahtimella varustetulla dieselmoottorilla, jonka suurin vääntömomentti on 240 Nm/1750 r/min. Moottorin täysalumiininen rakenne tekee siitä kevyen ja erittäin jäykän, mikä puolestaan vähentää moottorin värinöitä. Mazda3 kulkee dieselmoottorin voimin erittäin vaivattomasti ja erinomainen vääntö vähentää vaihtamisentarvetta. Mazda3 Sedan diesel kiihtyy nollasta sadan kilometrin tuntivauhtiin 11,5 ja Hatchback 11,6 sekunnissa.

Mazdan dieselmoottorin vaivattomuus tuntuu erityisesti ohituksissa, joista moottorin tarjoama voima tekee ripeitä ja turvallisia. Taloudellisuus puolestaan näkyy yhdistetyssä polttoaineenkulutuksessa, joka on Mazda3 1.6 TD:llä ainoastaan 4,8 l/100 km. Se tarkoittaa 128 g/km CO2-päästöjä. Moottorin yhteydessä on aina hiukkassuodatin, joka vähentää haitalliset pienhiukkaspäästöt käytännössä nollaan.

Dieselmoottori on saatavana sekä viisioviseen Mazda3:een että Mazda3 Sedaniin. Varustetasovaihtoehtoina molemmissa ovat Elegance ja Touring, joista ensimmäiseen kuuluvat muun muassa sähköiset lasinnostimet edessä ja takana, ilmastointilaite, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, radio/CD-soitin ohjauspyöräsäätimin, kuljettajan istuimen ristiseläntuen säätö sekä kauko-ohjattava ikkunoiden avaus- ja sulkemistoiminto. Touringissa on Elegance-varusteiden lisäksi etusumuvalot, kevytmetallivanteet, ajotietokone, tyylikäs takaspoileri sekä vakionopeussäädin. Lisäksi Touringin ilmastointilaite on automaattinen. Turvavarustelu sisältää kaikkien Mazda3-mallien tapaan muun muassa kuusi turvatyynyä.

Luotettavin merkki ja malli

Mazda3 esiteltiin tuli markkinoille vuonna 2003 ja ensimmäinen mallistonuudistus tehtiin vajaat kaksi vuotta sitten. Uudistuksessa ei puututtu juurikaan auton ulkonäköön, sillä se on ollut alusta alkaen erityisesti eurooppalaisten autonostajien mieleen. Merkittävimmät parannukset koskivatkin muun muassa äänieristystä ja muita näkymättömiin jääviä ominaisuuksia. Äänieristysmateriaaleja lisättiin huomattavasti konepellin alle ja kattoon, minkä lisäksi korin värinöitä ja ääniä vähennettiin alustaan tehdyillä muutoksilla. Uudistuksen jälkeen Mazda3 onkin ollut yksi luokkansa hiljaisimmista autoista.

Myös ajo-ominaisuudet ovat saaneet myös kiitosta mallisarjan ensiesittelystä lähtien. Mallistonuudistuksessa auton ajettavuutta parannettiin entisestään muun muassa jäykentämällä koria ja kehittämällä jousitusta ja iskunvaimentimia. Näin autosta tuli jämäkämpi ajaa, ja se reagoi entistä tarkemmin ohjauspyörän liikkeisiin.

Asiakkaat arvostavat autossaan luonnollisesti hyviä ajo-ominaisuuksia, tiloja, taloudellisuutta ja muita jo autoliikkeessä helposti verrattavia ominaisuuksia. Auton taloudellisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttaa myös luotettavuus, josta Mazda voi omien tuotteidensa kohdalla olla todella ylpeä. Mazda pärjää vuodesta toiseen eri tahojen suorittamissa laatuvertailuissa, joista viimeisimpänä esimerkkinä on uusin saksalainen TÜV-katsastusraportti. Sen mukaan Mazda3:ssa oli vähiten vikoja 2-3-vuotiaiden autojen sarjassa. Mazda saavutti raportissa kaksoisvoiton, sillä toiseksi vähiten vikoja löytyi Mazda2:sta. Raportissa oli mukana kaiken 194 automallia, joita arvioitiin yli 160 eri kriteerilä.

Viisiovisen Mazda3 1.6 TD Elegancen hinta on 21 990 ja Touringin 23 790 euroa. Sedan-korimallit maksavat 600 euroa enemmän.