Merkkihuolto vastaan monimerkkihuolto

Valtuutettu merkkikorjaamo tekee laadukkaampaa työtä kuin valtuuttamattomat monimerkkikorjaamot. Huollon toimivuus ja luotettavuus on asiakkaalle erittäin tärkeää! Inchcape Motors Finland Oy (Mazda-maahantuonti) selvitytti, A-Test & Consult -yhtiön toimesta, riittääkö huoltoyrittäjien ammattitaito. Monimerkki -huoltokorjaamoja verrattiin valtuutettujen Mazda-merkkihuoltokorjaamojen ammattitaitoon ja työsuoritusten kattavuuteen.

Huollolla on oleellinen merkitys auton toimivuudelle ja arvon säilymiselle, joten huoltotöiden suorittamisen asiantuntemus, tarkkuus ja oikeat työkalut sekä modernin teknologian edellyttämät testausvälineet tuottavat vaaditun tason. Mekaanikoilta vaaditaan merkittävää tietomäärää merkkikohtaisen huollon suorittamiseksi, jolloin merkkiorganisaation tuottama koulutus nousee korkeaan arvoon. Testi suoritettiin A-Test & Consulting -yhtiön toimesta. Yhtiö suorittaa alan eri toimijoille puolueettomia huoltotestejä. Huollettaviksi autoiksi valittiin kaksi Mazda henkilöautoa, joista toinen oli bensiini- ja toinen dieselmoottoriversio. Molemmat autot olivat neljä vuotta vanhoja ja ajomäärä 100 000 km ja 120 000 km. Huoltokohteiksi valittiin kahdeksan korjaamoa, joista kaksi oli valtuutettuja Mazda-korjaamoja; Inchcape Kaivokselan Autotalo ja Mastan Huolto Oy ja muut; Bosh Car Service Autopartner, AKH-Auto Oy, Autolift Latokaski, AD Autokorjaamo Gewat Oy, Autoasi Autoservice-Vallila, Huolto+. Testi jaettiin kahteen osaan. Toisessa osassa tutkittiin auton toiminnallisesta tarkastuksesta ja toisessa osassa verrattiin varsinaiseen huoltoon vaadittavia toimenpiteitä autolle. Mazdojen huoltohistoria tallennetaan sähköiseen huoltokirjaan, joka on syytä aina pitää ajan tasalla. Suoritetusta huoltotoimenpiteestä on korjaamon päivitettävä sähköinen huoltokirja, jonka merkinnät ovat tulostettavissa asiakkaalle. Sähköinen huoltokirja on arvopaperi asiakkaalle, jolla hän voi luotettavasti osoittaa autoon suoritetut huoltotoimenpiteet. Aukoton huolto-ohjelman suorittamisen historia on merkittävä aineisto, etenkin auton toimivuuden suhteen, mutta myös auton arvon mittari. Testin tulos osoittaa selkeästi Merkkihuolto-organisaation laadun, asiantuntevuuden ja huollossa käytettyjen aineiden, tarvikkeiden sekä tietotaidon merkityksen. Merkkihuolto takaa parhaiten auton toimivuuden ja kokonaistaloudellisen autoilun ylläpitämisen jokapäiväisessä käytössä. Liite: Mazda-asiakaslehden huoltotestiartikkeli Lisätietoja: