Range Rover Evoquen ennakkohinnat julkistettu

YLELLINEN, YKSILÖLLINEN, KOMPAKTI RANGE ROVER EVOQUE

Uusi Range Rover Evoque tarjoaa saman ylellisen tunnelman kuin suuremmat sisarensa, mutta kompaktimmin pakattuna. Keveyden ja tehokkaiden dieselmoottorien ansiosta kulutus ja päästöt ovat aivan uudella, alhaisella tasolla. Ostaja voi rakentaa Evoquesta haluamansa kaltaisen ennen näkemättömän laajan varustevalikoiman avulla. Uuden Range Rover Evoquen ennakkohinnat alkavat 43 600 eurosta.

Range Roverin Evoque on aivan uusi aluevaltaus, joka tuo kunnioitettavan maineen rakentaneen brittimerkin vaihtoehdoksi yhä laajemmalle käyttäjäkunnalle. Evoque luo samalla maastureiden joukkoon aivan uuden autoluokan, sillä kolmeovista mallia voi hyvällä syyllä nimittää Coupéksi upeasti laskevan kattolinjansa takia. Toisena vaihtoehtona on viisiovinen niin ikään sykähdyttävän, mutta samalla hivenen perinteisemmän näköinen korimalli.

Land Roverin muotoilujohtaja Gerry McGovern sai todella haastavan, mutta samalla houkuttelevan tehtävän, kun hän lähti luomaan uutuutta. McGovern kuvailee työnsä tulosta osuvasti: ”Range Rover Evoque on rohkea evoluutio Range Roverin muotoilussa, jossa klassisiin linjoihin on tuotu uusia piirteitä pysyen kuitenkin samalla uskollisena merkin arvomaailmalle. Nouseva hartialinja ja voimakas vyötärö koko auton pituudella yhdistyvät niiden yllä leijuvaan kattoon. Evoquella on dynaaminen profiili, joka on samalla voimakas ja atleettinen.”

Mitoiltaan Evoque on kaikkien aikojen pienin Range Rover, sillä 4,35 metrin pituisena se on 430 mm lyhyempi kuin Range Rover Sport. Vaikka Coupé ja viisiovinen Evoque ovat muodoiltaan hyvin erilaiset, ovat ne yhtä pitkiä ja leveitä. Kattolinjassa mallit poikkeavat toisistaan niin, että 30 mm korkeamman viisiovisen Evoquen katto laskee loivemmin. Myös takaistuin on viisiovisessa suunniteltu erilailla tarjoten enemmän hartiatilaa.

Tehokkaat moottorit mutta pieni kulutus

Uuden Range Rover -mallin suunnittelussa asetettiin heti alusta alkaen tavoitteeksi ympäristöä kunnioittavat arvot, kuten mahdollisimman alhaiset päästöt, vähäinen melu ja runsas kierrätysmateriaalien käyttö. Nämä otettiin huomioon myös korin muotoilussa, jossa pyrittiin tyylikkyyden lisäksi myös pieneen ilmanvastukseen ja painoon.

Kuten kaikki Range Roverit, Evoque optimoi myös suorituskyvyn, monipuolisen kyvykkyyden ja turvallisuuden niin maantiellä kuin maastossa.

Range Roverin saa nyt ensimmäistä kertaa merkin historiassa nelivedon lisäksi myös etuvetoisena. Historiallinen päätös kaksivetoisuudesta tehtiin sen takia, että monet asiakkaat arvostavat Range Roveria, mutta haluavat samalla myös mahdollisimman vähän kuluttavan auton, jonka päästöt ovat alhaiset. Etuvetoinen kyvykäs Evoque siis lisää vaihtoehtojen valikoimaa mallistossa. Uuden Evoquen CO2-päästöt ovatkin alhaisimmillaan vain 130 g/km. Koko Range Rover Evoque -mallisto noudattaa samaa ympäristön huomioon ottavaa periaatetta kuin mallisarjan vähäpäästöisin versio, sillä kaikkien vaihtoehtojen päästöt jäävät alle 200 g/km.

Dieselmoottoriksi voi valita nelivetoisissa malleissa 150- tai 190-hevosvoimaisena (110 tai 140 kW) ja vaihteistoksi saa mieltymyksen mukaan kuusivaihteisen käsivalintaisen tai automaattivaihteiston. Automaattivaihteistoissa on helppokäyttöinen Drive Select - valitsin ja lisäksi vaihteenvalitsimet myös ohjauspyörässä. Etuvetoisissa malleissa ainoa yhdistelmä on 150-hevosvoimainen dieselmoottori käsivalintaisen vaihteiston kanssa. Bensiinimoottori on uusi 2,0-litrainen ahdettu 240 hevosvoimaa (177 kW) kehittävä suorasuihkutusmoottori, joka on saatavana ainoastaan automaattivaihteisena.

Räätälintyönä

Asiakas voi rakentaa oman Range Rover Evoquen aivan yksilölliseksi. Valittuaan sopivamman korimallin ja oikean moottori/vaihteistoyhdistelmän on vuorossa päätös mieleisimmästä perusratkaisusta.

Lähtökohtana on kolme muotoiluteemaa, jotka poikkeavat melkoisesti toisistaan tyyliltään ja hengeltään. Kaikille kolmelle on yhteistä moderni ylellisyys, joka vie Range Roverin uuteen aikakauteen. Niin ikään jokaisessa Evoquessa on runsas ennen kaikkea matkustajien turvallisuuden varmistava perusvarustelu, johon kuuluvat muun muassa polviturvatyyny, kaatumisenestojärjestelmä (RSC), perävaunun vakautusjärjestelmä (TSA) ja sähköinen käsijarru.

Pure

Pure yhdistää konseptiauton rohkeat muodot puhdaslinjaiseen ohjaamoon, jossa arvostetaan yksinkertaista arkkitehtuuria. Vaikka kyseessä on perustaso, on varustelu paljon runsaampaa kuin voisi kuvitellakaan. Käynnistys tapahtuu tässäkin versiossa napin painalluksella ja automaatti-ilmastointi huolehtii miellyttävästä matkustamisesta kaikissa olosuhteissa. Vakionopeussäädin on yhä tärkeämpi varuste Suomessa peltipoliisien yleistyessä maanteillämme. Kuljettajaa auttavat myös mäkilähtöavustin ja peruutustutka. Tyylikäs ja moderni Dinamica® verhoiltu sisustus on viimeistelty nahkasomistein.

Kaikkiin Suomeen tuotaviin Evoque-yksilöihin on otettu vakioksi kylmän sään paketti, joka sisältää normaalien istuinlämmittimien lisäksi lämmitettävän ohjauspyörän, tuulilasin ja tuulilasin pesimet. Lisäksi pakettiin kuuluu vielä niin bensiini- kuin dieselmoottorin kanssa lisälämmitin.

Dynamic

Dynamic on Evoquen urheilullisuutta korostava vaihtoehto, joka näkyy niin auton ulkonäössä kuin ohjaamossa. Puren 17-tuumaiset kevytmetallivanteille asennetut renkaat vaihtuvat Dynamicissa 19-tuumaisiksi ja autossa on sporttisuutta lisäävä muotoilusarja. Ohjaamossa nahkaverhoillut sähkösäädöillä ja muistilla varustetut istuimet tarjoavat enemmän tukea ja jalat pysyvät varmasti alumiinisilla polkimilla.

Vaikka jo Puressa on hieno audiojärjestelmä ja kahdeksan kaiutinta, nousee äänentoisto Dynamicissa 380 wattisen Meridianin suunnitteleman äänentoiston myötä uudelle tasolle. Siihen kuuluu subwoofer ja kymmenen kaiutinta. Järjestelmää ja monia muita auton laitteita hallitaan keskikonsolin 8-tuumaisella kosketusnäytöllä.

Prestige

Prestige edustaa perinteisemmin Range Roverin tunnustettua ylellisyyttä. Sen ulkonäkö on hillitympi kuin Dynamicissa, mutta autossa on niin ikään 19-tuumaiset pyörät. Istuinverhoilu on erittäin hienoa Windsor-nahkaa,  etuistuimissa on monipuoliset sähkösäädöt  ja ohjaamon paneloinnissa käytetään korkealuokkaista puuta. Kuten Dynamicissa, myös Prestigessa on Meridian-äänentoisto ja kookas kosketusnäyttö keskikonsolissa.

Laaja lisävarustevalikoima

Oman Range Rover Evoquen viimeistely oikeastaan vasta alkaa sen jälkeen, kun on päättänyt mieleisimmän korin, voimalinjan ja tyylin. Vakio- tai lisävarusteita on valtavasti, eikä myynnin alettua luultavasti löydy kahta täysin samanlaista Evoqueta. Jo ulkonäkö erottaa autot toisistaan, sillä tarjolla on 12 väriä ja halutessaan kattoon voi ottaa yhden kolmesta kontrastiväristä. Katon voi valita myös lasisena panoraamakattona, joka tuo ohjaamoon lisää avaruutta. Tehtaan valikoimasta löytyy kahdeksan erilaista kevytmetallivannetta, joiden koot vaihtelevat 17 tuumasta 20 tuumaan.

Evoqueen tarjotaan 16 suunnittelijoiden luomaa sisustusta, joiden lisäksi ohjaamon paneeleihin löytyy neljä metalli- ja kaksi puuvaihtoehtoa. Kattoverhoilujakin on tarjolla kolme eri väriä. Matkustamosta voi tehdä melkein konserttisalin tasoisen valitsemalla upeimman audiojärjestelmän ja takaistuimelle saa television tai viihdekeskuksen.

Kuljettajaa avustavia ja turvallisuutta lisääviä varusteita on saatavissa myös paljon. Xenonajovalot ja automaattiset tuulilasinpyyhkimet ovat vakiona Purea lukuun ottamatta. Niihinkin voi lisätä vaikka pysäköintiavustimen, kuolleen kulman varoittimen tai auton ympäri 360 astetta näyttävän kameran, joka on erityisen kätevä maastoajossa perävaunua vetokoukkuun kytkettäessä.

Range Roverin voi varustella tietenkin useilla korkeatasoisilla mukavuusvarusteilla kuten Dual view kaksoisnäyttö –toiminnolla keskikonsoliin, näytöillä etuistuinten niskatukiin ja takaluukun sähköisellä avaus- ja sulkutoiminnolla.

Range Rover Evoquen autoverolliset hinnat alkavat 43 600,37 eurosta 5-ovisena Pure 2,2 eD4 mallina (etuvetoinen 150 hv). Nelivetoisena Pure maksaa 47 976,83 euroa ja automaattivaihtein 52 528,25 euroa. 2.0 Si4 bensiimallien hinnat alkavat 58 544,16 eurosta. Coupé mallit ovat reilun tuhat euroa vastaavaa viisiovista kalliimpia. Dynamic- ja Prestige-tasojen autoverollinen hinta on vähän yli 10 000 euroa vastaavaa Purea korkeampi.

Range Rover Evoquen ennakkomyynti alkaa nyt ja ensimmäiset autot saapuvat asiakkaille syyskuussa. Ensimmäiset etuvetoiset eD4 mallit tulevat markkinoille loppuvuodesta. Lisätietoja Evoquen teknisistä tiedoista valmistaja julkaisee huhtikuun loppuun mennessä.

Lisätietoja:

Land Rover -johtaja Ismo Pohjonen, puh. 0400 132 323, ismo.pohjonen(at)inchcape.fi

Tuotepäällikkö Pasi Pönkänen, puh. 050 568 5827, pasi.ponkanen(at)inchcape.fi

www.landrover.fi

Voit ladata kuvia ja kansainvälisiä lehdistömateriaaleja Land Roverin lehdistösivuilta osoitteista media.landrover.com ja media.helloevoque.com