Täysin uusi Mazda3 Hatchback esiteltiin Bolognan autonäyttelyssä

Mazda3 tuli markkinoille vuonna 2003 ja on siitä lähtien ollut Mazda myydyin automalli. Mazda3:n kokonaismyynti on ylittänyt jo 2 miljoonan kappaleen rajan, ja malli on voittanut yhteensä 90 autoalan palkintoa eri puolilla maailmaa. Uusi Mazda3 on perinyt ensimmäisen sukupolven loistavia ominaisuuksia. Tavoitteena on ollut luoda täydellinen tasapaino ajonautinnon sekä ympäristöllisten ja turvallisuusominaisuuksien välille. Täysin uusi Mazda3 nostaa alkuperäisen mallin kehutun urheilullisen ajettavuuden ja muotoilun uudelle tasolle ja on varustettu huippuluokan ympäristöllisillä ja turvallisuusominaisuuksilla.

Uusi Mazda3 on mitoiltaan edeltäjäänsä pidempi (HB 4 460mm ja Sedan 4 580mm) ja korkeampi (5HB ja Sedan 1 470mm), sekä varusteltu edeltäjäänsä paremmin. Tästä huolimatta auto painaa jopa 15 kiloa edeltäjäänsä vähemmän. Eli Mazda on menestyksellisesti jatkanut painonpudotus strategiaansa. Uusi Mazda3 on muotoilultaan entistäkin ilmeikkäämpi, mutta säilyttänyt kuitenkin identiteettinsä hienosti. Tarjolle on tullut myös uusia moottori vaihtoehtoja ja alustan, jousituksen sekä melutason parantamisella on päästy kokonaisuuteen, joka on entistäkin hienostuneempi ja laadukkaampi.

Muotoilu – Identiteetin säilyttäminen ja ilmeikkyyden lisääminen
Edukseen erottuvan keulan muodostavat 5-pistesäleikkö ja etukulmien aukot. Nämä muotoiluratkaisut yhdistyvät konepellin tyylikkääseen muotoon ja konepellin ja etupilareiden välisiin rohkeisiin ja ilmeikkäisiin linjoihin. Sivulta katsottuna etulokasuojan linja sulautuu vyölinjaan, mikä viestii dynaamisuudesta ja on selkeä Mazdalle ominainen piirre. Sivuhelman linja kaartuu ylös ja näyttää yhdistyvän takaspoileriin, mikä korostaa ajoneuvon kompaktia kokoa ja ketteryyttä. Pintaa on tehty ilmeikkäämmäksi muokkaamalla konepellin reunan syvyyttä, etulokasuojia ja ulkonevien kylkien kolmiulotteista muotoa ja näin laatimalla kurveja, jotka heijastavat luonnonvalon vaihteluja.
Takaosaa hallitsee urheilullinen muotoilu ja leveä yleisilme. Vahvimpia piirteitä ovat ulkonevat hartiat ja keskiosaa korostava muotoilu. Konsepti on siirretty malliin alkuperäisestä Mazda3:sta, mutta siitä on tehty rohkeampi ja ilmeikkäämpi. Myös vakuuttava C-pilarin muotoilu on periytynyt ensimmäisen sukupolven Mazda3-mallista, ja siitä on tehty entistä silmään pistävämpi.

Uuden Mazda3:n sisätiloja hallitsee urheilullinen mutta samalla erittäin hienostunut ohjaamo. Kojetaulu etenee keskeltä molemmille puolille erittäin dynaamisesti. Suuri keskinäyttö ja säätimet on sijoiteltu kuljettajan ympärille loogisesti ja ergonomisesti ja lisäksi kojetaulun yläosan pehmeä pinta ja vähäiset jakavat linjat parantavat laatuvaikutelmaa.

Turvallisuus – Tärkeässä osassa kehitystä
Mazda on parantanut auton passiivista turvallisuustekniikkaa mutta keskittynyt myös kehittämään aktiivisia turvallisuusvarusteita, jotka auttavat tunnistamaan ja välttämään vaaratilanteet. Autoon on saatavana lukkiutumattomat ABS-jarrut, elektroninen jarruvoiman tasausjärjestelmä (EBD), DSC-ajovakauden hallintajärjestelmä ja hätäjarrutehostin (EBA) vakiona ja Bi-Xenon-ajovalot kääntyvällä ja mukautuvalla valojärjestelmällä lisävarusteena. Uusia toimintoja ovat takaa tulevia ajoneuvoja tarkkaileva järjestelmä (RVM), rengaspaineiden tarkkailujärjestelmä (TPMS) ja lämmitettävä tuulilasi (lisävaruste). Uuden mallin passiiviset turvallisuusjärjestelmät ovat erittäin perusteellisia ja monipuolisia. Autossa on Mazdan erittäin jäykkä ja turvallinen koritekniikka, MAIDAS-törmäysvoimien vaimennusjärjestelmä sekä aktiiviset pääntuet edessä. Kokonaisuuden kruunaa kuuden turvatyynyn järjestelmä.

Ajodynamiikka – kehitystä kohti entistäkin hienostuneempaa ajettavuutta
Uuden Mazda3:n voimansiirtolaitteistot yhdistävät Mazdalle tyypillisen ajettavuuden erinomaisiin ympäristöllisiin ominaisuuksiin ja takaavat innostavan ajonautinnon. Uusi moottorimallisto on räätälöity eurooppalaisia asiakkaita varten. Uuden Mazda3:n moottorivalikoima sisältää 1,6 ja 2,0 litran MZR-bensiinimoottorien ja 1,6-litraisen MZ-CD-turbodieselin lisäksi uuden 2,2-litraisen MZR-CD-turbodieselmoottorin. Kyseessä on erittäin suorituskykyinen ja puhdas dieselmoottori, jonka tehokkuus, taloudellisuus ja hiljaisuus ovat huippuluokkaa. 2,2 litran MZR-CD-turbodieselmoottorista on saatavana kaksi eri versiota: tehokas versio, joka kehittää vääntöä 400 Nm / 1 800 – 3 000 r/min ja tehoa 136 kW (185 hv) / 3 500 r/min, ja normaali versio, joka kehittää vääntöä 360 Nm / 1 800 – 2 600 r/min ja tehoa 110 kW (150 hv) / 3 500 r/min. Molemmat versiot ovat erittäin ympäristöystävällisiä: ne noudattavat Euro 5 -päästönormia ja sisältävät Mazdan kehittämän ainutlaatuisen dieselin hiukkassuodatintekniikan (DPF), joka varmistaa suodattimen tehokkaamman puhdistuksen. Polttoainetaloudellisuus on parantunut huomattavasti verrattuna edellisen sukupolven Mazda3:een. Normaalin version kulutus on 5,4 l/100 km ja tehokkaan version 5,6 l/100 km.

Kaikki versiot on varustettu sähköhydraulisella ohjaustehostinjärjestelmällä (EHPAS). Jousitus pohjautuu nykyisen Mazda3:n järjestelmään, mutta huolellisen hienosäädön myötä se tarjoaa entistä ketterämmän vastineen ohjauspyörän komentoihin ja tekee vahvistettujen vaimennusmekanismien ansiosta ajamisesta tasaisempaa. Jarrujärjestelmän alipainetehostinta on viritetty, ja jarrutuntuma on optimoitu. Täysin uuden Mazda3:n korin peruskehityskonseptina oli parantaa korin yleisjäykkyyttä ja varmistaa, että kori sitoo vakaasti vaimentimien reaktiovoiman. Erityistä huomiota on kiinnitetty etu- ja takajousituksen kiinnitysten ympärillä olevan alueen vahvistamiseen ja kulmien liitososioihin, joihin kohdistuu suurempi rasitus. Autossa on käytetty rakenteellista kiinnitysainetta vahvistamaan etu- ja takajousituksen osien liitoksia.

Uuden Mazda3:n aerodynaamiset ratkaisut pyrkivät minimoimaan ilmanvastuksen. Yksi konkreettinen esimerkki tästä ovat ylemmät ja alemmat säleikön aukot, jotka keskittävät tuulenpaineen tavalla, joka helpottaa ilman sisäänottoa ja ohjaa ilman tehokkaasti moottoria jäähdyttämään. Korin yläosan etukulmat on muotoiltu uudelleen ja pyöreät eturenkaiden ilmanohjaimet ohjaavat ilmavirtaa auton sivuja pitkin. 5-ovisen hatchbackin ja 4-ovisen sedanin ilmanvastuskertoimet ovat 0,30 ja 0,28. Tulokset kuuluvat segmenttinsä parhaimmistoon.

Urheilullinen ohjaamo, joka tarjoaa toiminnallista kauneutta
Uusi Mazda3 on suunniteltu siten, että kuljettaja voi keskittyä täysipainoisesti ajamiseen ja sekä kuljettaja että matkustajat arvostavat muotoilun ja käytettyjen materiaalien laadukkuutta.
Ohjaamon suunnittelussa on keskitytty näkyvyyden parantamiseen ja intuitiivisiin säätimiin, jotka saavat kuljettajan tuntemaan, että hän voi keskittyä täysipainoisesti ajamiseen. Mazda3:n kehitystyöryhmä sijoitti integroidun tietonäytön etuosaa kohti optimaaliselle vyöhykkeelle, minkä ansiosta kuljettaja voi tarkastella ajamisen kannalta tärkeitä tietoja hyvin vähäisillä silmänliikkeillä. Kaikki säätimet ja kytkimet sijoitettiin yhdelle vyöhykkeelle lähemmäksi kuljettajan käsiä.
Istuintyynyjen etuosan korotetuista sivuista on tehty 20 mm suuremmat. Ratkaisu tukee paremmin jalkoja ja parantaa istumamukavuutta. Selkänojia on laajennettu 35 millimetrillä, minkä ansiosta istuin tukee paremmin vartaloa. Myös istuimen asentosäätötoimintoja on kehitetty.

Huomattavasti pienempi tie- ja tuulimelu
Auton rakenteelliseen jäykkyyteen ja voimansiirron melu- ja värinätasoon on tehty useita parannuksia, jotka takaavat hiljaisemman ja miellyttävämmän ajokokemuksen. Esimerkiksi vauhdin hidastuessa joskus kuultavaa korkeataajuista jylinämäistä ääntä on vähennetty. Samalla auto on kuitenkin säilyttänyt urheilullisen moottoriäänensä. Myös komponenttien ja liitosten jäykkyyttä lisäämällä on saatu aikaan ajokokemus, joka on hiljaisuudeltaan luokkansa kärkeä. Tiemelun äänipainetaso on vähentynyt edellisestä mallista 6 - 11 prosentilla, ja tuulen kohina on vähentynyt noin 6 prosentilla 59,0 desibeliin 100 km/h nopeudessa (sivutuuli 5 m/s). Kokonaisuutena uusi Mazda3 on luokkansa hiljaisimpia autoja.