Uusi Jaguar F-Type

Odotettu urheiluautouutuus saapui Suomeen

Vuonna 1961 Jaguar esitteli E-Typen, joka mullisti automaailman kauneudellaan ja suorituskyvyllään. Nyt reilu viisi vuosikymmentä E-typen jälkeen siirrytään F-Typen myötä seuraavaan kirjaimeen ja uuden urheiluauton aikakauteen. Uutuus seuraa legendan jäljillä ja tuo Jaguarin arvot, takavedon, suorituskyvyn ja urheilullisuuden tähän päivään.

Jaguar on yksi harvoista automerkeistä, jotka ovat pystyneet tänä vuonna kasvattamaan myyntiään myös Euroopassa. Koko maailmassa Jaguarilla menee erinomaisesti. Yhtenä menestyksen peruspilareista on uusi Jaguar F-Type. Sen myynti on ylittänyt yhtiön rohkeimmatkin odotukset, vaikkei mallia ole vielä esitelty kaikilla markkinoilla. Tämän vuoden tuotanto on jo periaatteessa myyty loppuun ja tilauksen tekijä saa olla onnellinen, mikäli saa omansa tämän vuoden puolella. Suomessa tilanne on hivenen erilainen, sillä maahantuojalla on kiintiö valmistukseen tulevista autoista. Joka tapauksessa kiinnostuneiden on syytä olla nopeita, tai nautinto siirtyy seuraavaan ajokauteen.

Ulkoista kauneutta

Jaguar F-Type on perinteinen takavetoinen etumoottorinen urheiluauto. Sen kaksipaikkainen alumiinikori on 4,47 metrin pituinen, mutta onnistuneen muotoilun ansiosta auto on kompaktin näköinen. F-Type vie urheiluauton muodot uuteen aikakauteen selkeine, puhtaine linjoineen. Korissa käytetään hienostuneesti modernia tekniikkaa, jota edustavat esiin nouseva takaspoileri ja upotetut oven kahvat.

Jaguarin muotoilujohtaja Ian Callum kuvailee F-Typen ulkonäköä kauniisti: ”Auton muotoilu kertoo tarinan. Sen takia jokaisella F-Typen linjalla on alku, suunta ja loppu. Keulassa lähdetään liikkeelle haita muistuttavasta jäähdyttäjän aukosta, jota reunustavat kaksoisksenonvalot, joissa on J-kirjaimen muodossa LED-valot huomiovaloina.

Keulasta lähtee pitkä kaari, joka lähtee laskemaan ovessa ja katoaa tyylikkäästi takalokasuojaan. F-Typen silhuetissa on samaa itsevarmaa kauneutta, jota E-Type edusti omana aikakautenaan. Version voi tunnistaa sivulta pyöristä (jos autossa on vakiovanteet), sillä F-Typessä on 18-tuumaiset pyörät S-mallissa 19-tuumaiset ja V8 S:ssä 20-tuumaiset.

Perän muodot antavat vaikutelman, kuin Jaguar olisi lähdössä loikkaamaan eteenpäin. Takaa on helpointa tunnistaa, mikä moottori autossa on. Kuusisylinterisissä on keskellä kaksoispakoputki alkuperäisen E-Typen tapaan. Väkevimmässä V8-moottorilla varustetussa mallissa on kaksi kaksoispakoputkea.

Jaguar F-Typen muotoilu sai tunnustusta jo ennen myynnin alkua, sillä maaliskuun lopulla New Yorkin autonäyttelyn yhteydessä jaettiin kahdeksannen kerran World Car-palkinnot. Pääpalkinnon lisäksi voittaja valitaan Green Car, PerformanceCar ja Design Car -luokissa. Viisi asiantuntijaa valitsee ensin vuoden parhaiten muotoillut autot, minkä jälkeen 66 tuomaria kaikkialta maailmasta valitsee voittajan. Tänä vuonna Jaguarin F-Type sai tuon arvostetun palkinnon. Ottaessaan palkintoa vastaan Jaguarin muotoilujohtaja Ian Callum totesi, että toivottavasti ensi vuonna on vuorossa Performance-palkinto, kun toimittajat ovat saaneet ajaa F-Typellä.

Sisäistä kauneutta

Jaguar F-Typen ohjaamon suunnittelussa oli Callumin mukaan selkeä ajatus: ”Halusimme luoda kokemuksen, jossa F-Typeen istuutuminen tuntuu jännittävältä.” Ohjaamo on tehty kuljettajalle ja hänen mahdolliselle seuralaiselleen. Molemmat istuvat ympäristössä, joka antaa jo sinällään hyvän tunteen mutta rakentaa puitteet miellyttävälle matkustamiselle.

Hallintalaitteet ja katkaisimet on sijoitettu niin, että ne ovat luontevasti kuljettajan ulottuvilla ja ne on ryhmitelty loogisesti. Ajamisen halutaan olevan tältä osin mahdollisimman vaivatonta, jotta kuljettaja voi keskittyä nauttimaan F-Typen upeista ajo-ominaisuuksista ja huikeasta suorituskyvystä.

Tähän ajamisen ja matkustamisen nautintoon kuuluu myös äänimaailma, jonka avoautossa voi kokea täydellisenä. Jo perusmallissa moottorin sointi on kaunista, mutta S-mallin myötä mukaan tulee aktiivinen pakoputkisto. Sen myötä voimanlähteen murina muuttuu suorastaan musiikiksi. Täydellisimmin varustetussa V8 S-mallissa aktiivista pakoputkistoa voi vielä säätää mielensä mukaan.

Teknistä kauneutta

Jaguar F-Typen kohdalla on vaikea puhua perusmallista, sillä jo lähtötason moottori on varustettu kompressorilla. Sen avulla 3,0-litrainen V6 kehittää 250 kW (340 hv) ja 450 Nm vääntömomentin, joka on käytettävissä käyntinopeusalueella 3 500 – 5 000 r/min. Suorituskyky on todellista urheiluautoluokkaa, sillä kiihdytykseen 0-100 km/h tarvitaan vain 5,3 sekuntia ja huippunopeus on 260 km/h. Yhdistetty kulutus on auton suorituskykyyn nähden hyvin kohtuullinen 9,0 l/100 km.

Malliston keskimmäisessä F-Type S -mallissa on sama 3,0-litrainen V6-moottori, mutta siitä otetaan irti 275 kW (380 hv) ja vääntömomenttikin on hivenen suurempi 460 Nm. Lisävoiman avulla kiihdytysaika painuu alle viiden sekunnin (4,9 s) ja huippunopeus on 275 km/h. Kulutus on vain desin korkeampi.

Malliston huipulla on F-Type V8 S, jonka mallimerkintä kertoo moottorin rakenteen. Viisilitrainen moottori kehittää 364 kW (495 hv) ja mahtavan 625 Nm vääntömomentin laajalla käyntinopeusalueella 2 500 – 5 500 r/min. Suorituskyky on vielä sisarmalleja rajumpi, sillä kiihdytysaika 0-100 km/h on ainoastaan 4,3 sekuntia ja huippunopeus tasan 300 km/h. Väkevä voima vaatii myös vähän enemmän polttoainetta, joten yhdistetty kulutus on 11,1 l/100 km.

Kaikissa malleissa on 8-vaihteinen Quickshift-automaattivaihteisto, joka reagoi nopeasti ja tekee vaihdot sähäkästi. Vaihteistossa on ohjelmat normaalin lisäksi talviajoon ja urheilulliseen liikkumiseen. Vaihteisto voi käyttää myös käsin joko vaihteenvalitsimesta tai ohjauspyörän siivekkeistä.

Varustelun kauneutta

Jaguar on rakentanut ja suunnitellut F-Typen ajatuksella, että siinä on erittäin hyvä perusvarustelu, jonka asiakas voi vielä personoida mieleisekseen. Tärkeintä on aktiivinen ja passiivinen turvallisuus, joihin on panostettu vahvasti. Tänä päivänä normaaliksi katsottavien turvavarusteiden lisäksi F-Typessä on muun muassa erillinen talviasetus ajonvakautuksessa, takalukitusmahdollisuus kauko-ohjattavassa keskuslukituksessa ja jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä törmäystilanteessa vähentävä aktiivinen konepelti.

Mukavuutta ja ylellisyyttä Jaguar F-Typellä ajamiseen tuovat useat varusteet. Istuimet ovat osittain nahkaverhoillut ja niissä on sähkösäätö kuuteen suuntaan. Myös ohjauspyörän asennon saa mieleisekseen sähkösäädöllä. Tätä ennen autoon on päästy älyavaimella ja auto käynnistetään start-napin painalluksella. Autoon asetuttua kangaskaton voi laskea alas sähköllä (12 sekunnissa), minkä jälkeen voi avata monipuolisen Jaguar Sound System audion. Varustelistalla on tarjolla myös brittiläisen Meridianin huippuluokan audiojärjestelmät kahtena eri versiona.

Autossa on tietenkin automaatti-ilmastointi ja pimeällä voi nauttia fosforinsinisestä tunnelmavalaistuksesta. Mittarit on toteutettu digitaalisesti ja niiden välissä on 5-tuuman tietoruutu. Keskikonsolissa on 8-tuumainen kosketusnäyttö, josta näkee vaikkapa ajotietokoneen antamaa infoa. Kaikki ajotietokoneen valikot, kuten myös navigaattorin (lisävaruste) opastus ovat käytettävissä myös suomenkielisinä. Perusvarustukseen kuuluu vielä paljon muuta, kuten avaimeton käynnistys sekä dynaamisen- ja talviajon ohjelmat.

F-Type S tuo mukanaan edellisten lisäksi tekniikkapuolelle tehokkaammat jarrut, joissa on suuremmat etujarrulevyt ja mustat jarrusatulat. Vakiomallin urheilualusta on S-mallissa mukautuva. Se säätää pyöräkohtaista iskunvaimennusta jopa 500 kertaa sekunnissa ja autossa on tasauspyörästön lukko. S-mallin urheilullisesta Dynamic-i valikosta voi seurata auton suorituskykyyn liittyviä tietoja, G-voiman näyttöineen ja ajanottokelloineen. Ulkoa S-mallin erottaa runsaammasta kiiltävän mustan värin käytöstä jäähdyttäjän säleikössä, puskurissa ja muuallakin korissa.

Huippumallissa (V8 S) on vielä enemmän varusteita. Tasauspyörästön lukko on sähköisesti ohjattu aktiivilukko ja myös takajarrulevyt ovat vakiomallia suuremmat. Ulkoisista eroista suurin on edellä mainittu pakoputkien ulostulo, minkä lisäksi korissa on V8 S -merkkejä ja muita pieniä tunnusmerkkejä. Ohjaamossa istuimet on verhoiltu kokonaan nahalla.

Hyvän vakiovarustuksen ohella F-Typeen on saatavissa suuri valikoima lisävarusteita, joilla voi rakentaa juuri haluamansa yksilöllisen unelma-auton.

Jaguar F-Typen hinnat alkavat F-Typen 117 934,64 eurosta. F-Type S maksaa 137 947,72 euroa ja F-Type V8 S:n hinta on 179 819,93 euroa.

Lisätietoja:
Jaguar-johtaja Ismo Pohjonen, puh. 0400 132 323, ismo.pohjonen@inchcape.fi
Tuotepäällikkö Pasi Pönkänen, puh. 050 568 5827, pasi.ponkanen@inchcape.fi

Voit ladata kuvia ja kansainvälisiä lehdistömateriaaleja Jaguarin lehdistösivuilta osoitteessa http://www.mediajaguar.com