50-vuotias Valioravinto tekee herukalla historiaa

Suomen vanhimman luontaistuoteyrityksen perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi puoli vuosisataa. Juhlavuoden kunniaksi Valioravinto tuo markkinoille odotetun Iho Omega -mustaherukansiemenöljykapselin, joka kesäkuussa julkistetun suomalaistutkimuksen mukaan helpottaa atooppisen ihottuman oireita lapsilla.

”Juhlavuoden isoin juttu on ilman muuta terveysvaikutteisen mustaherukansiemenöljyn lanseeraus“, kertoo Valioravinnon markkinointipäällikkö Janne Grahn. ”Mustaherukka on hyvä esimerkki hyötymarjasta, jonka terveelliset ominaisuudet on tunnettu jo kauan. Tieteellisen tutkimuksen tuloksena mustaherukansiemenöljystä on tullut varteenotettavan vaihtoehto lasten atopiaihon hoitoon,” kertoo Grahn.

Mustaherukan ihoystävälliset ominaisuudet löydettiin Turun yliopistolla laajassa ravitsemustutkimuksessa*, jonka mukaan raskauden ja imetyksen aikana säännöllisesti nautittu mustaherukansiemenöljy ennaltaehkäisee atooppisen ihottuman puhkeamista ja lieventää sen oireita lapsilla.

Pelkästään marjoja syömällä on kuitenkin työlästä hyötyä arvokkaasta öljystä, joka on sitoutunut tiiviisti pienten siementen rakenteisiin.  ”Käsittelemätöntä mustaherukkaa tulisi syödä lähes kilo päivässä, jotta elimistö saisi suositeltua annostusta vastaavan määrän herukansiemenöljyä. Kaksi siemenöljykapselia päivässä sen sijaan on helppo ja turvallinen tapa hyödyntää marjan ihoystävälliset rasvahapot“, Grahn toteaa.

Iho Omega onkin oiva tapa helliä kuivaa, ärtynyttä ja herkkää ihoa. Tuotteen rasvahappokoostumus vastaa suositeltua omega-3- ja omega-6-rasvahappojen suhdetta ravinnossa. Jo pieni päiväannos mustaherukansiemenöljyä auttaa tasapainottamaan monityydyttymättömien rasvahappojen osuutta. Herukansiemenöljyn erikoisuus on harvinainen omega-3 stearidonihappo (SDA), joka vaikuttaa positiivisesti koko rasva-aineenvaihduntaan.

Jättihelokkiöljyn käyttäjille mustaherukansiemenöljy tarjoaa monipuolisen ja tutkitusti tehokkaan vaihtoehdon. Pohjolan viljelyolosuhteiden puhdas ilma ja viljelymaa sekä pitkät kesäpäivät rikastavat marjat erityisen tiiviiksi terveyspommeiksi. Niistä valmistetaan Iho Omega -mustaherukansiemenöljykapselit Torniossa.

Mustaherukka vakuutti suomalaistutkijat

Atopia on yleinen allergiavaiva - sitä esiintyy jopa joka viidennellä 2-8 vuotiaista suomalaislapsista. Elimistön puolustusmekanismin kehitykselle sikiöaika ja syntymän jälkeiset kuukaudet ovat ratkaisevia. Turun yliopiston tutkijat suosittelevatkin herukansiemenöljyn säännöllisen käytön aloitusta jo raskausaikana parhaan allergiasuojan saavuttamiseksi. Tuotekohtainen kliininen tutkimus osoitti, että Iho Omegan puhdas herukansiemenöljy on turvallinen vaihtoehto raskaana olevien ja imettävien äitien sekä pikkuvauvojen ravinnon täydentämiseen.

Atopiatutkimukseen osallistuneet suomalaisäidit nauttivat päivittäin kolme grammaa Suomessa viljellyistä mustaherukoista valmistettua siemenöljyä tai vertailutuotteena ollutta oliiviöljyä. Herukkaöljyryhmässä atopian esiintyvyys oli 30 % vertailuryhmää pienempi, ja ihottuman oireet olivat lievemmät. Tutkimustulos julkaistiin elokuussa alan keskeisiin julkaisuihin kuuluvassa Clinical & Experimental Allergy-lehdessä.

* P. Linnamaa, J. Savolainen, L. Koulu, S. Tuomasjukka, H. Kallio, B. Yang, T. Vahlberg, R. Tahvonen (2010). Blackcurrant seed oil for prevention of atopic dermatitis in newborns: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Clinical & Experimental Allergy vol. 40, Issue 8, pages 1247–1255, August 2010. Mustaherukansiemenöljy imeväisikäisten lasten atooppisen ihottuman ehkäisyssä: satunnaistettu, kaksoissokkoutettu, placebo-kontrolloitu tutkimus.

Hyvinvointia luonnon raaka-aineista jo 50 vuotta

Kun apteekkari Bertil Pomoell perusti yrityksen vuonna 1960, liikeideana oli tuottaa puhtaasti luonnon raaka-aineisiin perustuvia tuotteita ilman perinteistä lääkekemiaa. Valioravinnon laadukas luontaistuotevalikoima on saavuttanut vuosien saatossa sekä tutkijoiden että terveysalan asiantuntijoiden arvostuksen. Pietarsaarelainen perheyritys on voittanut Vuoden Terveystuote-palkinnon jo 11 kertaa, useammin kuin yksikään kilpailija. Viimeisin voittaja on KarpaLact vuonna 2010. Muita tunnettuja voittajia ovat Carmolis-yrttitipat, Omega7-tyrniöljykapselit, jälkihajuttomat Kyolic-valkosipulitabletit sekä KingoVital ginkgo biloba -tabletit. Valioravinto panostaa tulevaisuuteen ja kehittää jatkuvasti uusia tehokkaita, turvallisia ja tutkittuja tuotteita ihmisten hyvinvoinnin tueksi. Laadulle asetetaan tiukat vaatimukset, mistä osoituksena on yrityksen lääketehdas ja lääketukkuoikeudet.

Valioravinto juhlistaa 50-vuotista taivaltaan ja Iho Omegan lanseerausta 15. – 17.10.2010 Terveysmessuilla Helsingin Messukeskuksessa osastolla 6g19. Tervetuloa tutustumaan!

Faktat: Iho Omega

• Lanseerattu elokuussa 2010
  • Myydään luontaistuotekaupoissa ja -osastoilla sekä apteekeissa
  • Hinta n. 19€ / 60 kapselin pakkaus
  • Suositeltu vuorokausiannos 2 kaps.
  • Raaka-aineena vain pohjoismaisia mustaherukansiemeniä
  • Sopii myös kasvissyöjille ja kala-allergisille
  • Kasvipohjainen kapseli
  • Erityisen rikas gammalinoleenihapon (GLA) ja stearidonihapon (SDA) lähde