Alustatalous tulee yritysrahoitukseen — Anni Ronkainen Invesdorin hallitukseen

LEHDISTÖTIEDOTE Helsinki 27.3.2018 – Invesdorin yhtiökokous on nimittänyt Anni Ronkaisen yhtiön hallitukseen. Ronkainen tuo vahvan liiketoiminnan digitalisoimisen taustansa kautta näkemystä finanssialan digitalisointiin, jossa Invesdor on Euroopan johtajia.

”Invesdor on lupaava kasvava yritys alalla, jonka digitalisoituminen on erittäin mielenkiintoista”, sanoo Anni Ronkainen. ”Olen mielenkiinnolla mukana sparraamassa Invesdoria sen alustatyökalujen viemisessä rajun muutoksen keskellä olevalle finanssialalle.”

Ronkainen on Keskon chief digital officer ja entinen Googlen Suomen maajohtaja. Aikaisemmin hän toimi muun muassa mainostoimisto McCann Helsingin toimitusjohtajana. Hän istuu myös Nordic Morningin, Asiakastiedon ja Mainostajien liiton hallituksissa.

”Olemme iloisia saadessamme Anni Ronkaisen mukaan hallitukseemme”, Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä sanoo. ”Hänen kokemuksensa ja näkemyksensä analogisten toimialojen digitalisoinnista on vahva resurssi Invesdorin liiketoiminnan viemiselle seuraavalle asteelle.”

Digitaalista infrastruktuuria listaamattomiin sijoituksiin

Invesdor on toiminut pääasiallisesti julkisten rahoituskierrosten pääjärjestäjänä, minkä lisäksi se on auttanut yrityksiä järjestämään yksityisiä rahoituskierroksia. Se on kehittänyt näihin tarkoituksiin omat työkalunsa, mukaan lukien osakemerkintöjä ja rahavirtoja tehokkaasti välittävän alustan sekä listaamattomien yritysten omistustietorekisterin. Seuraava askel on näiden työkalujen tarjoaminen muille finanssialan toimijoille.

”Tulevaisuudessa tulemme keskittymään rahoituskierrosten lisäksi työkalujemme tarjoamiseen sijoitusyhtiöille ja muille finanssitaloille ’Platform as a Service’ -mallilla”, toimitusjohtaja Mäkelä kertoo.

”Olemme saaneet paljon kiinnostusta ja positiivista palautetta sijoitus- ja varainhoitoyhtiöiltä, sillä työkalumme ratkaisevat listaamattomiin yrityksiin tehtävien sijoitusten ja niiden hallinnoimisen mutkia. Mutkat ovat perinteisesti näille yrityksille merkittäviä kulueriä, sillä pörssimaailman kaltainen infrastruktuuri puuttuu listaamattomalta puolelta. Ensimmäiset referenssicaset on jo tehty.”

Suuntana länsinaapuri

Vuonna 2012 joukkorahoituspalveluna aloittanut ja vuodesta 2015 alkaen EU-säänneltynä sijoituspalveluyhtiönä toiminut Invesdor tarjoaa digitalisoituja rahoituspalveluja kasvuyrityksille sekä rahoituskierrosten hallintaan keskittyviä alustaratkaisuja sijoitusyhtiöille ja finanssitaloille. Invesdor on järjestänyt reilussa viidessä vuodessa yli 110 rahoituskierrosta. Vuonna 2017 sen alustan kautta sijoitettiin noin 19 miljoonaa euroa kasvuyrityksiin.

Suomessa, Norjassa, Tanskassa ja Isossa-Britanniassa jo pidempään toiminut Invesdor laajentaa tänä vuonna myös Ruotsiin. Se on palkannut maajohtajan Ruotsiin ja kiinnittänyt viisi ensimmäistä rahoitusta hakevaa yritystä asiakkaiksi. Ruotsialaisten yhtiöiden rahoituskierrosten lanseeraus alkaa huhtikuun puolessavälissä.

Ronkaisen lisäksi Invesdorin uudessa hallituksessa istuvat kausiaan jatkavat Tero Weckroth (pj), Susanna Paloheimo, Timo Lappi ja Lasse Mäkelä.

Anni Ronkainen
Anni Ronkainen (lähde: Kesko)

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, Invesdor Oy
lasse.makela@invesdor.com, +358 40 7533 844