Eroon nivelkivuista – Askel Healthcare korjaa uusiutumattoman rustokudoksen

Helsinki 22.8.2017 – Suomalainen bioteknologiayhtiö Askel Healthcare Oy tuo markkinoille COPLA Scaffold™-istutteen, joka on kehitetty kuormaa kantavien nivelten rustovaurioiden hoitoon. Yritys julkisti tänään osakeannin sijoituspalvelu Invesdorissa.

Rustovauriot ovat yleisimpiä vaivoja, joita ortopedian ammattilaiset kohtaavat työssään. Vaurion syystä riippumatta se johtaa väistämättä kipuun ja liikuntakyvyn heikkenemiseen vaikuttaen alentavasti potilaan elämänlaatuun ja aktiivisuuteen. Ortopedeilla ei ole tällä hetkellä menetelmää, jolla varhaiset rustovauriot saataisiin korjattua niiden ollessa vielä lieviä. Tämän takia vauriot laajenevat ja johtavat nivelrikkoon, jonka ainoa hoitomuoto on nivelen korvaaminen proteesilla.

Askel Healthcare Oy:n COPLA Scaffold™-istute on kehitetty juuri näiden haastavien varhaisen vaiheen rustovaurioiden hoitoon.

“Emme pyri vain lievittämään rustovaurioista aiheutuvia oireita, vaan menemme askeleen pidemmälle ja tarjoamme oikeasti korjaavaa hoitoa, joka hyödyttää potilaitamme pitkällä aikavälillä”, sanoo Virpi Muhonen, Askel Healthcare:n toimitusjohtaja.

COPLA Scaffold™ -istutteen taustalla on pitkäaikainen akateeminen tutkimustyö. Istute on kehitetty mukautumaan nivelen normaaliin sykliseen ja staattiseen kuormitukseen ja se muodostaa oikeanlaisen mikroympäristön rustokudoksen uudelleen rakentumiselle. Yksi hyödyistä on se, että potilas voi heti varata painoa operoidulle raajalle. COPLA Scaffold™ -istute hajoaa hitaasti samalla kun uusi rustokudos muodostuu.

COPLA Scaffold™ -istutetta voidaan käyttää eri painoa kantavilla nivelrustopinnoilla ja eri eläinlajeilla, myös ihmisillä. Alkuvaiheessa istute on saatavilla ainoastaan eläinlääketieteen käyttöön, erityisesti koirille ja hevosille, mutta tavoitteena on saada myös ihmiset hyötymään tuotteesta lähitulevaisuudessa.

Askel Healthcare Oy:n perustivat innovaation taustalla olevat tutkijat maaliskuussa 2017. Tiimillä on vahva tieteellinen tausta ortopediasta, solubiologiasta, materiaalitekniikasta ja eläinlääketieteestä; kaikilta osa-alueilta, joita tällä monitieteellisellä alalla tarvitaan. Perustajilla, FT Virpi Muhonen (toimitusjohtaja) ja TkT Anne-Marie Haaparanta (tekninen johtaja), on yhteensä yli kaksikymmentä vuotta kokemusta akateemisesta tutkimuksesta. Viime vuosien aikana he ovat koonneet yhteen tarvittavia spesialisteja tuodakseen tämän innovaation ortopedien saataville, jotta nämä voivat tarjota parasta hoitoa potilailleen.

“Koska teknologiamme on kehitetty Suomessa, olemme ylpeitä, että myös istutteen tuotanto alkaa Suomessa,” toimitusjohtaja Muhonen jatkaa.

”Askeleen tiimin vahvuuksissa kiteytyvät yrittäjille tärkeät ominaisuudet: päättäväisyys ja pitkäjänteisyys”, sanoo Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä. ”Vuosien tutkimustyön jälkeen tutkimustiimi on nyt siirtänyt katseensa innovaationsa kaupallistamiseen. Olemme ylpeitä saadessamme olla mukana Askel Healthcaren kasvuun tähtäävän osakeannin toteuttamisessa.”

Askel Healthcare Oy hakee osakeannilla 450 000–650 000 euron rahoitusta 17,65–23,64%:n omistusosuutta vastaan. Rahoituksen avulla yritys saattaa loppuun kansainvälisen kliinisen laitetutkimuksen eläinpotilailla, ä oman tuotantolaitoksen sekä aloittaa tuotteiden myynnin vuoden 2017 neljännellä kvartaalilla. Yhtiön osakeannin sijoitusmateriaalit ja merkintäsivu löytyvät Invesdorin sijoituspalvelusta osoitteessa https://www.invesdor.com/fi/pitches/845.

Lähteitä:

Muhonen V et al. J Orthop Res. 2016 May;34(5):745-53. doi: 10.1002/jor.23099. PubMed PMID: 26573959.

Anne-Marie Haaparanta, Doctoral thesis 2015: https://tutcris.tut.fi/portal/en/publications/highly-porous-freezedried-composite-scaffolds-for-cartilage-and-osteochondral-tissue-engineering(1cbc730a-ce0f-4470-

9daf-d303a6815d13).html

Askel Healthcare team

Askel Healthcare Oy:n perusti tiimi tutkijoita, jotka haluavat tuoda innovaationsa potilaiden avuksi, olivatpa nämä sitten kaksi- tai nelijalkaisia. Vasemmalta oikealle: Virpi Muhonen (toimitusjohtaja), Kaisa Laine (laatupäällikkö), Anne-Marie Haaparanta (tekninen johtaja), Constance Trouvé (myynti- ja markkinointipäällikkö) ja Laura Johansson (tuotantopäällikkö).

Lisätietoja: www.askelhealthcare.com tai
Virpi Muhonen, toimitusjohtaja, 040 489 3840, v.muhonen@askelhealthcare.com

Mikko Savolainen, viestintäpäällikkö, Invesdor Oy, 040 747 5205, mikko.savolainen@invesdor.com

Askel Healthcare Oy lyhyesti:
Askel Healthcare Oy on helsinkiläinen keväällä 2017 perustettu ortopedisia lääkinnällisiä laitteita kehittävä ja valmistava yritys. Yhtiön ensimmäinen tuote, COPLA Scaffold™-istute, on kehitetty rustovaurioiden korjaamiseen ja nivelrikon ehkäisyyn. Tuote tulee myyntiin eläinlääketieteellisiin sovellutuksiin syksyllä 2017.

COPLA Scaffold™ -istutteen avulla saadaan luotua optimaaliset olosuhteet nivelruston muodostumiselle. Sen toiminta perustuu edistykselliseen painon alla mukautuvaan kuiturakenteeseen sekä ainutlaatuiseen materiaaliyhdistelmään, jotka yhdessä mahdollistavat kudoksen parantumisen. COPLA Scaffold™-istutetta voidaan tulevaisuudessa hyödyntää myös ihmispotilailla.

Invesdor on Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 35 miljoonaa euroa. Onnistuneita rahoituskierroksia palvelualustalla on järjestetty yli 90.

Invesdor on osakepohjaisen joukkorahoituksen markkinajohtaja Pohjoismaissa vuonna 2016 palvelun kautta sijoitetulla pääomalla ja liikevaihdolla mitattuna. Sen asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Ruotsista, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 70 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Lontoossa.

Invesdor medialle