• Invesdor/

ICON Kiinteistörahastot rakentaa tuottoa energiatehokkuudella, hakee joukkorahoitusta kasvuun

LEHDISTÖTIEDOTE 18.11. – Joukkorahoituspalvelu Invesdorin tuorein joukkolainakohde on kiinteistösijoitusrahastoja hallinnoiva ICON Kiinteistörahastot Oy. Piensijoittajalle joukkolaina tarjoaa uuden keinon päästä käsiksi kiinteistökehityssijoituksiin.

Tähän mennessä kiinteistökehittäminen on vaatinut paljon pääomaa ja sitä on ollut vaikea tehdä itse, kertoo ICONin toimitusjohtaja, kiinteistösijoittaja Markus Havulehto. Avaamme joukkolainallamme piensijoittajille mahdollisuuden sijoittaa suoraan rahastoyhtiöömme ja päästä tätä kautta käsiksi rakentamaamme tuottoon.

ICON rakentaa kasvukeskuksiin pieniä, energiatehokkaita asuntoja, joihin se tuo toimistopuolelta tuttuja lisäpalveluja kuten korkeatasoisia saunaosastoja tai vuokrattavia tiloja. Yhtiön rahastojen arvonluonti perustuu kannattavaan kiinteistökehittämiseen, jonka vuotuinen tuotto sijoittajille on noin 10-15 prosenttia perinteisen asuntosijoittamisen 58 prosenttiin verrattuna.

Nyt yhtiö hakee kasvunsa tueksi 250 000500 000 euron joukkolainaa joukkorahoituspalvelu Invesdorin kautta. Minimimerkintä on 500 euroa, mikä mahdollistaa piensijoittajallekin sijoittamisen suoraan rahastoyhtiön joukkolainaan sen hallinnoimien rahastojen sijaan. Lainalla on tarkoitus rahoittaa muun muassa yritysosto ja avainhenkilöiden palkkaaminen, joiden turvin yhtiö edistää visiotaan energiatehokkaasta ja lisäpalvelullisesta asumisesta.

Tulevaisuuden trendi asunnoissa ja kiinteistöissä on energiatehokkuus. Kiinteistösijoittajat kiinnittävät tähän jo nyt todella paljon huomiota, ja olemme itse säästäneet jopa 25% energiakustannuksissa omissa kiinteistöissämme, Havulehto raottaa yhtiön kehityssuuntaa. Tulevaisuudessa tavoitteemme on rakentaa omavaraisia kiinteistöjä, joita ei tarvitse välttämättä liittää kaukolämpöverkostoon, vaan energiatarpeet täytetään uusiutuvalla energialla, kuten aurinkopaneeleilla.

ICONin joukkolainassa on mielestäni mielenkiintoista, että tavallisesti ammattimaiset sijoittajat sijoittavat kiinteistörahastoon suurempia summia, mutta nyt myös piensijoittajilla on mahdollisuus sijoittaa suoraan rahastoa hallinnoivaan yhtiöön, sanoo Invesdorin perustajajäsen ja toimitusjohtaja Lasse Mäkelä.

ICON Kiinteistörahastojen joukkolaina on kolme vuoden laina, jolle yhtiö on valmis maksamaan enintään kahdeksan prosentin vuosittaista korkoa. Lopullinen korko määräytyy huutokauppamekanismilla, jossa korkea kysyntä sijoittajien suunnalta voi johtaa koron madaltumiseen. Sijoittajat näkevät tilanteen kehityksen reaaliajassa.

Kontaktihenkilöt:

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, Invesdor Oy

lasse.makela@invesdor.com, +358 40 7533 844

Markus Havulehto, toimitusjohtaja, ICON Kiinteistörahastot Oy

markus.havulehto@iconfund.fi, +358 50 464 0567

Invesdor media kit

Lisätietoa Invesdorin joukkolainoista

Invesdor on Helsingistä käsin toimiva finanssiteknologiayritys (fintech), joka ylläpitää Euroopan laajuisesti toimivaa velka- ja osakejoukkorahoituksen palvelua. Vuonna 2012 perustettu Invesdor on tähän mennessä kerännyt yli 9,7 miljoonaa euroa 45 joukkorahoitusprojektille. Yli 70 % Invesdorin kautta tehdyistä sijoituksista on tehty vuoden 2015 aikana. Invesdor itse on kerännyt noin 1,8 miljoonaa euroa alustansa rakentamiseen, pääosin oman joukkorahoituspalvelunsa kautta.

ICON Kiinteistörahastot lyhyesti:

Vuonna 2010 perustettu ICON Kiinteistörahastot Oy on yksi Suomen viime vuosien tuottavimmista kiinteistösijoitusrahastoista. Menestyksemme perustuu kehityskohteisiimme. Valitsemme sijoituskohteiksi vahvan kaupungistumisen alueilta kiinteistöjä, joiden käyttötarkoituksen muutamme ja kunnostamme uuden veroiseksi. Lisäksi kohteisiimme kuuluu kiinteistöjä, jotka puramme ja rakennamme tilalle uuden sekä tontteja, joihin rakennamme uutta. Rakennamme kohteelle itse lisäarvoa kehittämällä sitä.