Invesdor ja Ahvenanmaan maakunnan hallituksen sijoitusyhtiö aloittavat yhteistyön

LEHDISTÖTIEDOTE 29.11.2016
Lue tiedote Invesdorin sivuilla

• Invesdorin ja Ålands Utvecklings Ab:n välinen sopimus tuo ahvenanmaalaisille yrityksille uusia kasvurahoitusmahdollisuuksia
  • Yhteistyön myötä Ahvenanmaan maakunnan hallitus saa uuden työkalun Euroopan aluekehitysrahaston varojen kanavoimiseksi ahvenanmaalaisiin yrityksiin
  • Invesdorin toimitusjohtaja ja Suomen maajohtaja ovat Ålands Kapitalmarknadsdag -tilaisuudessa (Ahvenanmaan Pääomamarkkinapäivä) 7.12. Maarianhaminassa

Pohjoismaiden johtava osakepohjaisen joukkorahoituksen palvelualusta Invesdor ja Ålands Utvecklings Ab (ÅUAB), sijoitusyhtiö jonka suurin omistaja on Ahvenanmaan maakunnan hallitus, ovat aloittaneet yhteistyön laajentaakseen kasvurahoitus- ja sijoitusvaihtoehtoja Ahvenanmaalla. ÅUAB ja Invesdor Oy allekirjoittivat yhteistyösopimuksen 15.11.2016.

Yhteistyömallissa ÅUAB ohjaa ahvenanmaalaisia kasvuyrityksiä hakemaan rahoitusta Invesdorin rahoitusalustan kautta. Sopimuksen päätarkoitus on helpottaa ahvenanmaalaisten yritysten rahoitushankkeita yhdistämällä ÅUAB:n tarjoaman rahoituksen Invesdorin joukkorahoituspalveluihin. Lisäksi ahvenanmaalaiset sijoittajat saavat yhteistyön avulla helpomman pääsyn sekä paikallisiin että muihin pohjoismaisiin sijoituskohteisiin Invesdorin palvelussa.

ÅUAB vastaa ahvenanmaalaisiin pk-yrityksiin sijoitettavasta pääomasta, jota Euroopan aluekehitysrahasto myöntää Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle. Invesdorin palvelualusta on ÅUAB:lle työkalu sijoitusten tekemiseen, mikä tehostaa Ahvenanmaan maakunnan hallituksen tuen välittymistä paikallisille yrityksille.

Ahvenanmaalla on pitkät perinteet yrittäjyydessä, joten joukkorahoituksen edustama yrittäjämäinen kasvurahoitus sopii ahvenanmaalaisille yrityksille hyvin.

Camilla Gunell, kauppa- ja teollisuusministeri, Ahvenanmaan maakunnan hallitus kommentoi:

“Tämän tyyppistä rahoitusta on käytetty Ahvenanmaalla onnistuneesti kautta aikojen, etenkin laivanvarustuksessa. Ahvenanmaalaiset ovat olleet hyviä hyödyntämään suuria joukkoja osakkeenomistajia. Nyt he voivat tehdä saman digitaalisella työkalulla, ja tätä kautta yritysten rahoitusmarkkinat kasvavat. Tämä yhteistyö on erittäin hyvä asia ja se täyttää tarpeen helpottaa pääomien hakemista, joka on tärkeä osa elinkeinopolitiikkaa.”

Danne Sundman, hallituksen puheenjohtaja, Ålands Utvecklings AB kommentoi:

“Yhteistyön kautta meillä on työkalu, joka täydentää omia ja markkinoilla tarjolla olevia rahoitusvälineitä tavalla, joka laajentaa mahdollisuuksiamme auttaa ahvenanmaalaisia yrityksiä saamaan hyvän rahoitusyhdistelmän kasvuun eri kehitysvaiheissaan. Se, että yritykset voivat käyttää samaa palvelualustaa ja Invesdorin palveluja myös pörssilistautumisiin madaltaa kynnystä, joka on ollut korkea pienille yrityksille Ahvenanmaan elinkeinoelämässä.”

Lasse Mäkelä, Invesdorin toimitusjohtaja kommentoi:

“Ahvenanmaan viranomaiset tekevät hienoa työtä kasvattaessaan aktiivisesti paikallista talouttaan ja Invesdor on mielellään mukana helpottamassa ahvenanmaalaisten yhtiöiden rahoitusta. Yrittäjyyden juuret ulottuvat Ahvenanmaalla pitkälle, ja olemme hyvin iloisia saadessamme työskennellä jatkossa yhä useampien ahvenanmaalaisten yritysten kanssa.”

Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä ja Suomen maajohtaja Thomas Petroff ovat tavattavissa Ålands Kapitalmarknadsdag -tapahtumassa (Ahvenanmaan Pääomamarkkinapäivä) Maarianhaminassa 7.12.2016.

Yhteystiedot:

Thomas Petroff, maajohtaja, Invesdor Oy
thomas.petroff@invesdor.com, +358 40 555 8340

Danne Sundman, hallituksen puheenjohtaja, Ålands Utvecklings Ab
danne@aland.net, +358 457 3135 237

Mikko Savolainen, viestintäpäällikkö, Invesdor Oy
mikko.savolainen@invesdor.com, +358 40 747 5205

Ålands Utvecklings Ab lyhyesti:

Ålands Utvecklings Ab (ÅUAB) on ahvenanmaalainen startup-yrityksiin sijoittava riskisijoitusyhtiö. ÅUAB on pitkäkatseinen ja aktiivinen omistaja, joka kontribuoi pääomalla, osaamisella ja kontakteilla. Ahvenanmaan maakunnan hallitus on ÅUAB:n suurin osakkeenomistaja, ja ÅUAB:n tavoite on kasvattaa työllisyyttä, vientituloja ja kannattavuutta Ahvenanmaan elinkeinoelämässä.

Invesdor on kotimainen, Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 22 miljoonaa euroa, ja onnistuneita rahoituskierroksia palvelualustalla on järjestetty yli 68.

Invesdor on osakepohjaisen joukkorahoituksen markkinajohtaja Pohjoismaissa vuonna 2015 palvelun kautta sijoitetulla pääomalla ja liikevaihdolla mitattuna. Yhtiön asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 50 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Lontoossa.

Invesdor media kit