Invesdor keräsi miljoonarahoituksen uuden liiketoimintamallin käynnistämiseen

Helsinki 10.7.2018 – Digitaalisia sijoitus- ja rahoituspalveluja tarjoava Invesdor sulki rahoituskierroksensa, jossa se haki noin miljoona euroa 275 sijoittajalta 21 maasta. Invesdor käyttää rahoituksen liiketoimintamallinsa monipuolistamiseen: kasvuyritysten rahoituskierrosten järjestämisen lisäksi yhtiö rakentaa yhteistyö- ja lisensointimalleja teknologia-alustansa ympärille.

”Rahoituskierrosten järjestäminen on projektibisnestä, mikä tekee siitä vaikeasti ennustettavaa ja suhdanneherkkää. Haluamme kehittää liiketoimintaamme suuntaan, jossa projektiliiketoimintaa tukevat toistuvaa liikevaihtoa tuova lisensointitoiminta sekä muiden rahoitustoimijoiden kanssa järjestettävät rahoituskierrokset”, kertoo toimitusjohtaja Lasse Mäkelä.

”Ensimmäinen esimerkki jälkimmäisestä on niin sanottu platform-as-a-service (PaaS) -mallimme, jota olemme pilotoineet puolen vuoden ajan. Rahoituskierrosten järjestäminen on ja pysyy mallissa pääbisneksenämme, mutta malli tasaa vaihtelua hankevirrassamme.”

Invesdor rakentaa uusia liiketoimintamalleja oman teknologia-alustansa ympärille. Omin voimin vuodesta 2011 kehitetty alusta on havaittu johtavaksi ratkaisuksi osakkeiden ja joukkovelkakirjalainojen liikkeeseenlaskun järjestämiseen, rahaliikenteen ja arvopaperimerkintöjen kohdistamiseen sekä toimeksiantojen osapuolten tunnistamiseen.

”Nämä asiat hoidetaan rahoitusalalla vielä hyvin perinteisesti: tavallisesti juniorityöntekijät käyvät manuaalisesti läpi lomakkeita ja exceleitä yötä myöten. Meillä valtaosa prosessista on automatisoitu jo vuosia sitten”, Mäkelä sanoo. ”Kun aloimme saada kiinnostuneita kyselyitä rahoitusalan toimijoilta, ymmärsimme teknologiamme jakamisen olevan meille looginen askel. Siinä missä aikaisemmin digitalisoimme rahoitusmaailman arvoketjua ja käyttäjäkokemusta keskittymällä sijoittaja- ja yritysasiakkaisiin, teemme sitä jatkossa myös rahoituksen järjestäjille.”

Ensimmäinen PaaS-kumppanuus sijoitusyhtiö Helmet Capitalin kanssa on ollut käynnissä yli puoli vuotta.

”Alussa oli opettelua molemmin puolin, kehitystyö on kuitenkin edennyt nopeasti ja olemme jo järjestäneet kahden salkkuyrityksemme rahoituskierrokset Invesdorin alustaa käyttäen”, sanoo Helmet Capitalin partneri Sampo Ahonen. ”Alusta tarjoaa meille ja sijoittajillemme modernin ratkaisun kohteiden hallinnointiin ja raportointiin.”

Invesdorin alustalla järjestettävistä julkisista osakeanneista poiketen PaaS-palvelun kautta järjestetyt rahoituskierrokset pysyvät lähtökohtaisesti yksityisinä, joskin asiakkaalla on aina optio kierroksen julkistamiseen ja sijoitusten vastaanottamiseen myös muilta Invesdorin alustaa käyttäviltä sijoittajilta.

Rekrytointeja myyntiin ja kehitykseen

Invesdorin keräämä rahoitus käytetään PaaS-liiketoiminnan kehittämiseen Invesdor Technologies -kattonimen alla. Invesdor Technologies on osa Invesdor Oy:n täysin omistamaa tytäryhtiötä Invesdor Services Oy:tä.

”Toiminnan kasvattamiseen tarvitsemme lisää kehitys- ja myyntivoimaa. Rahoituksen käyttäminen on siinä mielessä suoraviivainen sijoitus henkilöstön kasvattamiseen”, Mäkelä sanoo. ”Jatkamme rahoituskierrosten järjestämisen liiketoimintamme kasvattamista ripeään tahtiin, josta hyvä esimerkki on toukokuun lopussa julkistamamme joukkorahoitusyhteistyö Nordean kanssa. Uudet mallit monipuolistavat tulovirtojamme ja tarjoavat uusia kasvupolkuja.”

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, Invesdor Oy
lasse.makela@invesdor.com, +358 40 7533 844

Mikko Savolainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Invesdor Oy
mikko.savolainen@invesdor.com, +358 40 747 5205

Invesdor lyhyesti
Invesdor on Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 60 miljoonaa euroa ja järjestetty yli 120 onnistunutta rahoituskierrosta. Invesdorin asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Ruotsista, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 70 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Tukholmassa. Lisätietoja osoitteessa invesdor.com.