• Invesdor/

Invesdorilla ennätyksellinen tilauskanta – digitaalisen rahoitus- ja sijoituspalvelun kysyntä kasvaa nopeasti

Tiedote 2.5.2018 – Sijoituspalveluyritys Invesdor käynnistää noin 20 rahoituskampanjaa loppukevään aikana. Antien koko on moninkertaistunut muutamassa vuodessa. Digitaalisen rahoitus- ja sijoituspalvelun kysyntä kasvaa nopeasti, toimitusjohtaja Lasse Mäkelä kertoo.

”Käynnistämme touko-kesäkuun aikana noin kaksikymmentä osakeantia listaamattomien yritysten kanssa, näistä viisi Ruotsissa. Uusilla anneilla kerätään yhteensä arviolta 20 miljoonaa euroa. Keskimääräinen annin koko Invesdorissa on jo yli 500 000 euroa, ja useamman miljoonan rahoituskierrokset ovat yleisiä”, Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä toteaa.

Invesdorin kautta on tähän mennessä sijoitettu noin 50 miljoonaa euroa, ja onnistuneita rahoituskierroksia on järjestetty 116 kappaletta.

Puhdas joukkorahoitus on digitaalista rahoitus- ja sijoituspalvelua

”Palvelumme käyttäjät edustavat yritys- ja yrittäjäkenttää entistä monipuolisemmin. Samoin sijoittajien joukossa on paitsi yksityisiä sijoittajia, myös pääomasijoittajia ja rahoitusalan yrityksiä. Tämä kertoo, että digitaalisen rahoitus- ja sijoituspalvelun kysyntä kasvaa nopeasti”, Lasse Mäkelä sanoo.

”Ehkä käsitteen nimikin pitäisi muuttaa, sillä joukkorahoitukseksi kutsuu itseään jo liian moni, joka toimii alkuperäisen ajatuksen vastaisesti”, Mäkelä lisää.

Joukkorahoitustoimintaa kertovat harjoittavansa jo pankkiiriliikkeet, jotka telemarkkinoinnilla myyvät listaamattomien yritysten osakkeita ja lainoja. Tätä Mäkelä kummastelee.

”Fivan pitäisi määrittää tarkemmin kriteerit, joilla toimintaa voi kutsua joukkorahoitukseksi, tai muuten käsitteestä kannattaa luopua. Oman kiteytyksemme mukaan joukkorahoitus tarkoittaa alle miljoonan euron kokoisia, avoimella kutsulla toteutettavia, digitaalisesti järjestettyjä anteja. Avoin kutsu tarkoittaa, että anteja ei suoramyydä, vaan sijoittaja päättää itse osallistumisestaan julkisesti esillä olevan tiedon perusteella.”

Samaa määritelmää käytti Euroopan komissio maaliskuisessa ehdotuksessaan joukkorahoituksen sääntelystä. Määritelmän mukaan Invesdorinkin toiminnasta pienten antien järjestäminen on joukkorahoitusta, kun taas miljooniin yltävät rahoitukset ovat perinteisesti säänneltyä sijoituspalvelutoimintaa. Tällä hetkellä Suomessa osakepohjaisen joukkorahoituksen ja perinteisen sijoituspalvelutoiminnan sääntely on kuitenkin sama.

”Ei ole mitenkään mielekästä kutsua kaikkia listaamattomien yritysten rahoitusjärjestelyjä joukkorahoitukseksi pelkästään sillä perusteella, että mukana on myös yksityissijoittajia”, Mäkelä tiivistää.

Lisätietoja:

Lasse Mäkelä, toimitusjohtaja, Invesdor Oy, lasse.makela@invesdor.com, +358 40 7533 844

Mikko Savolainen, viestintäjohtaja, Invesdor Oy, mikko.savolainen@invesdor.com, +358 40 747 5205

Invesdor on Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 48 miljoonaa euroa. Onnistuneita rahoituskierroksia alustalla on järjestetty yli sata. Invesdorin asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Ruotsista, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 70 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä, Tukholmassa ja Lontoossa. www.invesdor.com