Joukkorahoituspalvelu Invesdor ja bisnesenkeliverkosto FiBAN yhteistyöhön

Suomen johtava osakepohjaisen joukkorahoituksen palvelu Invesdor ja Euroopan suurimpiin bisnesenkeliverkostoihin lukeutuva FiBAN ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen.

– Niin enkeliverkostojen kuin osakepohjaisen joukkorahoituksenkin tavoitteena on tukea kasvuyrittäjyyttä ja tarjota kiinnostavia sijoitusmahdollisuuksia. Yhteistyö on siis järkevä ja odotettu kehityssuunta, joka varmasti tuottaa tulosta, Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä kertoo.

Maailmalla enkeliverkostojen ja joukkorahoitusalustojen yhteistyöstä on jo nähty esimerkkejä.

– Kaikki kasvuyritysten rahoituksen edistämiseksi tehdyt toimet ovat hyvästä, ja yhteistyö bisnesenkelien ja osakepohjaisen joukkorahoituksen välillä on siksi luontevaa. Meille on tärkeintä luoda luotettavat toimintatavat alkuvaiheessa olevien yritysten markkinoille sekä bisnesenkelisijoitusten, joukkorahoituksen että muun rahoituksen suhteen, FiBANin toimitusjohtaja Jan D. Oker-Blom toteaa.

FiBAN on sijoitussummissa mitattuna Pohjoismaiden suurin bisnesenkeliverkosto. FiBANiin kuuluu yli 400 suomalaista enkelisijoittajaa. Bisnesenkelien arvioidaan sijoittavan suomalaisiin alkuvaiheen potentiaalisiin kasvuyrityksiin vuosittain noin 50 miljoonaa, josta FiBANin jäsenet sijoittavat valtaosan. Invesdorin kautta on noin kahdessa vuodessa joukkosijoitettu yli 2,7 miljoonaa euroa.

– Toivomme ja odotamme molempien summien kasvavan paljon lähitulevaisuudessa, Oker-Blom huomauttaa.

Bisnesenkeleillä on pääomien lisäksi paljon ammattitaitoa annettavaksi alkuvaiheen kasvuyrityksille. Enkeli- ja joukkorahoitus voivat täydentää toisiaan hyvin.

FiBANin yhteistyökumppanina Invesdor tulee tarjoamaan joukkorahoituspalveluja ja tapahtumia bisnesenkeliverkoston jäsenille.

– Eräs hyvin toimiva malli on se, että bisnesenkeli tulee ensin mukaan isommalla summalla, jonka jälkeen yritys hakee lisää rahaa joukkorahoituksen kautta, Mäkelä sanoo.

Lasse Mäkelä, Invesdor Oy, toimitusjohtaja, puh. +358 40 753 3844, lasse.makela(at)invesdor.com

Jan D. Oker-Blom, Finnish Business Angels Network ry, toimitusjohtaja, puh. +358 40 551 7551, jan(at)fiban.org

Invesdor on Pohjois-Euroopan johtavia osakepohjaisen joukkorahoituksen palveluja. Invesdor pyrkii vauhdittamaan Suomen talouskasvua parantamalla startup- ja kasvuyritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta. Autamme pääomaa etsiviä yrityksiä ja kasvuyrityksistä kiinnostuneita yksityisiä sijoittajia löytämään toisensa verkossa. Pääoma tulee sijoittajilta eri puolilta maailmaa. Lisää tietoa yrityksestämme ja palveluistamme osoitteessa invesdor.com.

FiBAN lyhyesti:

Finnish Business Angels Network (FiBAN) on suomalainen, kansallinen yksityissijoittajayhdistys, jonka tavoitteena on edistää yksityishenkilöiden sijoittamista listaamattomiin potentiaalisiin kasvuyrityksiin. Toiminta perustuu haluun myötävaikuttaa suomalaisen liike-elämän kehittymiseen, Suomen BKT:n kasvuun ja uusien työpaikkojen syntyyn Suomessa. FiBAN on voittoa tavoittelematon rekisteröity yhdistys, jonka toiminta perustuu laajalti henkilö- ja yhteisöjäsenten vapaaehtoiseen ja palkattomaan aktiivisuuteen.

Invesdor on kotimainen, Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 15 miljoonaa euroa, ja onnistuneita rahoituskierroksia palvelussa on järjestetty yli 60. Invesdor on osakepohjaisen joukkorahoituksen markkinajohtaja Pohjoismaissa vuonna 2015 palvelun kautta sijoitetulla pääomalla ja liikevaihdolla mitattuna. Yhtiön asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 50 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Lontoossa.