Kaupankäynti joukkorahoituksen jälkimarkkinoilla alkaa

Joukkorahoitettujen yritysten osakkeiden kaupankäynti alkaa joukkorahoituspalvelu Invesdorin ja Privanet Pankkiiriliikkeen tammikuussa luomalla, maailman ensimmäisellä joukkorahoituksen jälkimarkkinapaikalla. Ensimmäisenä listalla noteerataan Rakuuna Olut Oy:n osakkeita. Aloituspäivämäärä on 9.6.

Panimoravintola Bryggeri Helsingin taustalla oleva Rakuuna Olut Oy käytti vuosi sitten Invesdor in joukkorahoituspalvelua kerä tess ään hankkeeseensa rahoitusta. Anti meni hyvin kaupaksi, ja Rakuuna Olut sai 164 uutta osakkeenomistajaa. Rakuuna Olut Oy:n osakkeen noteeraus alkaa nyt joukkorahoituksen jälkimarkkinoilla, Privanetin Invesdor-listalla. Rakuuna Olut on ensimmäinen listalla noteerattu yhtiö.

– Olemme iloisia siitä, ett ä asiakkaamme ja meistä kiinnostuneet sijoittajat voivat jatkossa ostaa osakkeitamme Privanetin Invesdor-listalta myös silloin, kun uusosakeantia ei ole menossa, kertoo Rakuuna Oluen hallituksen puheenjohtaja Janne Koskinen .

Invesdor-listaa ylläpitää listaamattomien arvopapereiden välitykseen ja analyysiin erikoistunut Finanssivalvonnan valvoma Privanet Pankkiiriliike. Lista on suunnattu kasvaville, joukkorahoitusta hyödyntäville pienille ja keskisuurille yrityksille. Kaikilla Invesdorin palvelun kautta joukkorahoitusta hakevilla yrityksillä on mahdollisuus listata osakkeensa Invesdor-listalle.

– Jälkimarkkinapaikan puute on varmasti ollut yksi merkittävimmistä esteistä joukkorahoituksessa. Privanet on erikoistunut listaamattomien arvopaperien välittämiseen ja on täysin luontevaa, että tarjoamme myös joukkorahoitetuille yhtiöille jälkimarkkinapaikan, kommentoi Privanetin toimitusjohtaja Kimmo L ö nnmark .

Kauppapaikan puuttumisen takia joukkosijoittajilla on ollut niukasti mahdollisuuksia myydä osakkeitaan, joten tuotot on täytynyt saada osinkojen tai yrityskauppojen kautta.

– Jälkimarkkinapaikka merkitsee joukkosijoittajille aikaisempaa huomattavasti joustavampia exit-mahdollisuuksia, mikä puolestaan mahdollistaa pääoman nopeamman kierron. On mahtavaa seurata joukkorahoituksen siirtymistä seuraavalle tasolle, sanoo Invesdorin toimitusjohtaja Lasse M äkelä .

Lisätiedot

Lasse M äkelä, Toimitusjohtaja, perustajajäsen, Invesdor Oy, puh. 0407533844, lasse.makela(at)invesdor.com

Janne Koskinen, Hallituksen puheenjohtaja, Rakuuna Olut Oy, puh. 050 310 8202, janne.koskinen (at)bryggeri.fi

Kimmo L ö nnmark, Toimitusjohtaja , Privanet Pankkiiriliike Oy , puh. 050 67541 , kimmo.lonnmark(at)privanet.fi

Invesdor

Invesdor on Pohjois-Euroopan johtavia osakepohjaisen joukkorahoituksen palveluja. Invesdor pyrkii vauhdittamaan Suomen talouskasvua parantamalla startup- ja kasvuyritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta. Autamme pääomaa etsiviä yrityksiä ja kasvuyrityksistä kiinnostuneita yksityisiä sijoittajia löytämään toisensa verkossa. Pääoma tulee sijoittajilta eri puolilta maailmaa. Lisää tietoa yrityksestämme ja palveluistamme osoitteessa invesdor.com .

Rakuuna Olut

Rakuuna Olut perustettiin vuonna 1993 alun perin sijoitusyhtiöksi silloiseen Lappeenrannan Panimoon. Yhtiön toimialana on panimo- ja ravintolatoiminta, juomien ja oluttarvikkeiden vähittäiskauppa sekä sijoitustoiminta juoma-alalle. Vappuna 2013 yhtiö avasi Helsingin keskustaan panimoravintola Bryggeri Helsingin, joka rahoitettiin osittain joukkorahoituksella.

Privanet Pankkiiriliike

Privanet on suomalainen vuonna 2000 perustettu sijoituspalveluyritys, jonka toiminta on keskittynyt listaamattomiin yhtiöihin. Privanetilla on Finanssivalvonnan myöntämä toimilupa mm. sijoituspalveluiden tarjoamiseen, arvopaperien välittämiseen sekä osakeantien ja joukkovelkakirjaemissioiden järjestämiseen. Lisäksi Privanet toimii Nasdaq OMX First North:ssa Certified Adviser -tehtävissä. Yhtiön toimistot sijaitsevat Turussa ja Helsingissä.

Invesdor on kotimainen, Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 15 miljoonaa euroa, ja onnistuneita rahoituskierroksia palvelussa on järjestetty yli 60. Invesdor on osakepohjaisen joukkorahoituksen markkinajohtaja Pohjoismaissa vuonna 2015 palvelun kautta sijoitetulla pääomalla ja liikevaihdolla mitattuna. Yhtiön asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 50 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Lontoossa.