• Invesdor/

Startup tuo markkinoille maailman ensimmäisen nyppivän trimmerin karkeakarvaisille koirille

Helsinki 6.6.2017 – Karhia Innovations Oy tuo tänä vuonna markkinoille maailman ensimmäisen nyppivän trimmerin karkeakarvaisille koirille. Karhia tavoittelee Invesdorin kautta järjestettävällä rahoituskierroksella 180 000 euron pääomasijoitusta tuotannon käynnistämiseksi.

Vuonna 2016 perustettu Karhia sai alkunsa tarpeesta luoda karkeakarvaisille koirille laite, jolla helpotetaan ja nopeutetaan käsin tehtävää trimmaustyötä. Karhia-trimmeri matkii käsin nypittäessä tapahtuvaa sormien liikettä poistaen koiran vanhan karvan yksittäisillä nyppäisyliikkeillä tuoreen karvan joukosta.

Karkeakarvaiset koirat trimmataan normaalisti kahdesta neljään kertaan vuodessa käsin nyppimällä. Vanhan karvan säännöllinen poistaminen on tärkeää turkin ja koko koiran hyvinvoinnin kannalta. Käsin nyppiminen on kuitenkin rankkaa työtä.

Karhia-laitteella trimmaus on jopa kolme kertaa nopeampaa ja käsille kohdistuu pienempi rasitus kuin käsin nypittäessä. Myös trimmausjälki on tasaisempaa.

"Koirat myös nauttivat Karhia-laitteella tehdystä trimmauksesta enemmän kuin käsintehdystä", kertoo Karhia Innovations Oy:n yrityksen perustaja Markus Ristaniemi.

Yrityksen perustajina ovat veljekset, jotka ovat kehittäneet laitetta neljän vuoden ajan. Idea laitteelle syntyi veljesten omasta tarpeesta. Molemmilla oli karkeakarvaiset koirat, joiden nypintään kaivattiin helpotusta.

"Kun nypin 40-kiloista saksanseisoja-koiraani kolmatta tuntia kädet hellinä, ajattelin, että hommaan on oltava parempikin tapa", sanoo Ristaniemi.

Karhia-trimmeri on kehitetty yhteistyössä suomalaisten ammattitrimmaajien kanssa. Laitteen teknologialle on myönnetty patentti Suomessa. Euroopan ja USA:n patenttihakemukset on myös jätetty.

Tuotteelle on useita ennakkotilauksia Suomesta, Puolasta ja Hollannista. Yritys tähtääkin myös kansainvälisille markkinoille. 15 prosenttia koirista on nypittävää rotua eli karkeakarvaisia, joten Euroopassa on vähintään 12 miljoonaa koiraa, joita nyt nypitään käsin.

Karhia voitti 40 000 euroa toukokuussa 2017 sijoitusyhtiö Yinvestin, sijoituspalvelu Invesdorin sekä Keksintösäätiön yhteistyössä järjestämällä Wave-sijoitusristeilyllä, jonka tavoitteena oli ratkoa kasvuyritysten alkuvaiheen rahoitusongelmia uudella konseptilla.

Karhia etsii uusia sijoittajia ja yritys on avannut rahoituskierroksen Invesdorin sijoituspalvelussa. Yrityksen tavoitteena on kerätä 180 000 euron pääoma, josta kasassa on jo yli puolet.

Koirien nyppiminen käsin on erittäin raskasta sormille. Karhia poistaa sormiin kohdistuvan rasituksen, nopeuttaa trimmausta ja saa usein aikaan myös käsinnypintää tasaisemman trimmaustuloksen.

Karhia Innovations Oy:n perustajat Markus ja Sami Ristaniemi alkoivat kehittää nyppivää trimmeriä omiin tarpeisiinsa turhauduttuaan nyppimään omia koiriaan käsin.

Lisätietoja:

Markus Ristaniemi, toimitusjohtaja, Karhia Innovations Oy
markus.ristaniemi@karhia.com, +358 50 593 5390

Mikko Savolainen, viestintäpäällikkö, Invesdor Oy
mikko.savolainen@invesdor.com
, +358 40 747 5205

Karhia Innovations lyhyesti:

Karhia Innovations Oy on suomalainen startup-yritys, joka on tuonut markkinoille maailman ensimmäisen nyppivän trimmerin karkeakarvaisten koirien turkin trimmaukseen. Yrityksen missiona on edistää koirien hyvinvointia ja kehittää laadukkaita apuvälineitä koirien turkinhoitoon. Yrityksen slogan on ”Jotta kaikilla koirilla olisi siisti olla." www.karhia.com

Invesdor on Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 30 miljoonaa euroa. Onnistuneita rahoituskierroksia palvelualustalla on järjestetty yli 80.

Invesdor on osakepohjaisten joukkorahoitusalustojen Pohjoismaiden markkinajohtaja vuosina 2015 ja 2016 palvelun kautta sijoitetulla pääomalla ja liikevaihdolla mitattuna. Sen asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 70 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Lontoossa.

Invesdor lukuina 2016

Invesdor medialle