112-päivä: Mistä syntyy turvallinen arki?

Arjen turvallisuus syntyy siitä, että olemme läsnä ja teemme asioita ajatuksella. – Että käytämme työhön sen ajan, minkä se ottaa, sanoo ISS Palveluiden turvallisuusjohtaja Antti Kutila. 112-päivää vietetään torstaina 11.2.

Kiire, huolimattomuus, piittaamattomuus ja harkinnan puute ovat arjessamme suurimpia turvallisuusuhkia – kokonaisuutena suurempia, kuin mikään ulkopuolinen turvallisuusriski, muistuttaa ISS:n turvallisuusjohtaja Antti Kutila.

Työyhteisön turvallinen arki syntyy pienistä teoista. Sen sijaan, että pitää jatkuvasti liian monta rautaa tulessa, olisi monin tavoin tehokkaampaa ja tärkeää suorittaa päivän tehtävät yksitellen, tietoisesti ja keskittyneesti. Olemalla aidosti läsnä.

– Rutinoidumme tekemään asioita, tiettyjä tehtäviä tutussa ympäristössä. Siksi on äärimmäisen tärkeää tiedostaa jatkuvasti ympärillä olevat vaihtelevat olosuhteet ja tilanteet, Antti Kutila toteaa.

3 askelta: Näin suoritat turvallisesti työtehtäviä

Valtavan helppo apukeino turvalliseen arkeen on muistuttaa mieleen yksi lause: Käytä työhön se aika, minkä tekeminen ottaa.

1. Harkitse ja suunnittele huolella. Mitä olet tekemässä? Miten kannattaa toimia? Onko riskejä tai vaaroja, jotka sinun olisi hyvä huomioida? Hyvin suunniteltu on turvallisemmin tehty.

– Ota vaikka minuutti aikaa, ennen kuin ryhdyt tekemään mitään. Minuutti ei ole mistään pois, vaan auttaa kiireen keskellä. Takaan, että teet asioita silloin tietoisemmin ja harkitummin, Kutila kannustaa.

2. Suorita tehtävä turvallisesti ja rauhallisesti. Jos joudut poistumaan työn ääreltä, ota vastuu keskeneräisestä tehtävästä ja huolehdi, ettei keskeytyksestä koidu vaaraa muille. Tämä pätee niin tietoturvaan, siivoukseen kuin huoltotöihinkin, Kutila muistuttaa.

3. Älä unohda jälkiarviointia. Miten tehtävä meni? Tuliko kaikki tehtyä oikein? Nyt kun työ on valmis, pitäisikö huomioida jotain? Onko vaikkapa lattia liukas, pitäisikö pystyttää varoituskyltti? Vastuu työstä ja sen turvallisuusvaikutuksista täytyy siis kantaa loppuun asti.

Tietoisella tekemisellä on paitsi turvallisuusvaikutuksia, myös vaikutuksia työssä jaksamiseen ja stressin ehkäisyyn, Kutila muistuttaa.

– Tietoinen tekeminen vaikuttaa arkeen ainoastaan positiivisella tavalla. Kun asioita hoitaa harkiten, se parantaa oman ajan hallintaa ja vähentää paineita!

Tarkastuslistat turvalliseen kotiarkeen

112-päivä: http://www.112-paiva.fi/

Lisätietoja: ISS Palvelut, Turvallisuusjohtaja Antti Kutila, puh: 040 523 5463

ISS Palvelut on Suomen kolmanneksi suurin yksityinen työnantaja ja maan johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys. Tuotamme siivous-, kiinteistön ylläpito-, turvallisuus- ja ruokailupalveluita yrityksille ja yhteisöille sekä julkiselle sektorille. Luomme toiminnallamme laadullista ja taloudellista arvoa asiakkaidemme liiketoimintaan. Vuonna 2014 liikevaihtomme oli 517 miljoonaa euroa. Henkilökuntaa on noin 11 000. ISS Palvelut on osa kansainvälistä ISS-konsernia, joka toimii yli 75 maassa. www.iss.fi, www.issworld.com