Palveluyrityksen tärkein voimavara on hyvinvoiva ja monimuotoinen henkilöstö

Suomen kolmanneksi suurimmalla yksityisellä työnantajalla ISS Palveluilla on merkittävä yhteiskunnallinen vastuu. ISS:n työntekijät edustavat 80 eri kansallisuutta. Henkilöstöstä 14,5 prosenttia on alle 25-vuotiaita ja yli 17 prosenttia yli 55-vuotiaita. Lisäksi noin tuhat nuorta saa ISS:ltä kesätyöpaikan joka vuosi. Tänään julkaistusta vuoden 2016 yritysvastuuraportista selviää, että henkilöstön sitoutuneisuusindeksi on kasvanut entisestään ja on nyt 4,5/5.

ISS Palveluiden toimitusjohtaja Jukka Jäämaa korostaa yrityksen lähes 10 000 työntekijän merkitystä. – ISS:n menestys perustuu siihen, kuinka hyvin osaajamme onnistuvat palvelemaan asiakkaitamme ja sitä kautta tukemaan asiakkaidemme päivittäistä vastuullista yritystoimintaa. Meille vastuullinen toiminta on olemassaolomme edellytys.

Vuonna 2016 Suomessa keskusteltiin paljon maahanmuutosta. ISS:llä monikulttuurisuus ja monimuotoisuus ovat arkipäivää.

– Työllistämme ihmisiä 80 eri kansallisuudesta, ja 1 000 nuorta saa meiltä kesätyöpaikan joka vuosi, Jäämaa havainnollistaa.

Tuplaantuneet turvallisuushavainnot edistävät työturvallisuutta

ISS:lle vuosi 2016 merkitsi strategian mukaista keskittymistä kokonaispalveluratkaisujen kehittämiseen. Tavoitteena on tarjota asiakkaiden tarvitsemat toimivat, vastuulliset ja luotettavat palvelut yhtenä helposti hallittavana kokonaisuutena. Matka kohti yhä parempaa asiakkuuksien hoitamista merkitsi myös organisatorisia muutoksia, jotka eivät koskaan ole helppoja. Vaikeista päätöksistä huolimatta ISS Palveluiden henkilöstötyytyväisyys kasvoi. Henkilöstön sitoutuneisuus nousi 4,5:een asteikolla 1–5.

– Työntekijöidemme hyvinvointi ja työturvallisuus ovat meille ensiarvoisen tärkeitä. Tapaturmataajuudesta kertova LTIF-lukumme laski edelleen vuonna 2016, mutta toivoisimme sen laskevan nopeammin. Erityisen ylpeä olen siitä, että henkilöstömme teki turvallisuushavaintoja yli kaksi kertaa edellisvuotta enemmän. Se lupaa hyvää ja kertoo siitä, että turvallisuuteen kiinnitetään huomiota ja turvallisuusasioihin suhtaudutaan vastuullisesti myös henkilökohtaisella tasolla, Jäämaa sanoo.

Esimerkkiä näyttäen kohti uusia työn tekemisen muotoja

Toukokuussa ISS:n pääkonttori muutti uusiin päätoimitiloihin Pitäjänmäelle. Uusi energiatehokas ja ympäristöystävällinen toimistorakennus mahdollistaa joustavat työskentelytilat ja -tavat.

– Edistämme työn muutosta suomalaisessa yhteiskunnassa myös omalla esimerkillämme samalla kun tarjoamme toimivia ratkaisuja asiakkaidemme työn tekemisen uusille muodoille, Jäämaa kertoo.

Vuonna 2017 ISS Palveluiden pääteemana on kasvu. Kasvava yritys luo hyvinvointia henkilöstölle, joka puolestaan luo kasvua yritykselle.

– Haluamme luoda koko satavuotiaaseen Suomeen positiivista ilmapiiriä, auttaa vastuullisella toiminnallamme asiakkaitamme ja koko Suomea menestymään.

ISS Palvelut: Yritysvastuuraportti 2016

ISS Palvelut julkaisee yritysvastuuraportin nyt viidettä kertaa. Raportin teemoja ovat vastuullinen kumppanuus, ihmiset voimavarana, vastuunotto ympäristöstä, asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Raporttiin voi tutustua tarkemmin osoitteessa www.issyritysvastuuraportti.fi

***

Lisätietoja:

ISS:n viestintä

***

ISS Palvelut on Suomen kolmanneksi suurin yksityinen työnantaja ja maan johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys. Tuotamme asiakkaillemme kokonaispalveluratkaisuja, jotka muodostuvat siivous-, kiinteistön ylläpito-, ruokailu- ja turvallisuuspalveluista sekä muista näihin liittyvistä tukipalveluista. Luomme toiminnallamme laadullista ja taloudellista arvoa asiakkaidemme liiketoimintaan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 487 miljoonaa euroa. Henkilökuntaa on yli 9 000. ISS Palvelut on osa kansainvälistä ISS-konsernia, joka toimii 77 maassa. www.iss.fi, www.issworld.com