Sairauspoissaolojen omailmoituskäytäntö toimii palveluyrityksessä

ISS Palvelut osallistui Työterveyslaitoksen tänään tiistaina julkaisemaan tutkimukseen, josta ilmenee että sairauspoissaolojen omailmoituskäytäntö vähentää turhia lääkärissä käyntejä ja säästää aikaa, vaivaa ja rahaa.

Kun flunssa iskee, ISS:läiset soittavat esimiehelle ja saavat tämän luvalla olla pois töistä ilman välitöntä käyntiä terveydenhuollossa.  Työterveyslaitoksen tänään tiistaina julkaistun tutkimuksen mukaan omailmoituksen käyttö vähentää terveydenhuollon akuuttikäyntien tarvetta 20–40 prosenttia ja säästääresursseja muuhun toimintaan.

ISS Palveluissa omailmoituskäytäntö käynnistyi vuonna 2013 pilottihankkeella, jossa esimiehen luvalla sai olla poissa 1–3 päivää äkillisen sairauden vuoksi.  Henkilöstöjohtaja Sirpa Huuskosen mukaan tavoitteena oli poissaolojen väheneminen, kustannusten säästö, työterveyspalvelujen suuntaaminen niitä tarvitseville ja vastuun ottaminen omasta ja työyhteisön hyvinvoinnista.

- Pilottien kokemukset olivat niin hyviä, että käytäntö on laajennettu kaikkia ISS Palveluiden 10 000 työntekijää koskevaksi käytännöksi, Huuskonen kertoo.

Vähemmän turhia käyntejä työterveyshuollossa

Tutkimuksen mukaan omailmoitusta käytettiin lähinnä flunssan tai vatsataudin iskiessä.

- Tutkimuksen mukaan omailmoituksen käyttö koettiin meillä ISS Palveluissa helppona ja luontevana. Hyvänä puolena pidettiin erityisesti sitä, että omailmoitus vähensi turhia käyntejä työterveyshuollossa, Huuskonen sanoo. - Omailmoituksella on saatu selviä säästöjä työterveyshuollon palveluissa.

Suurin osa ISS Palveluiden esimiehistä arvioi, että omailmoituksen käytössä ei ole ollut huonoja puolia. Useissa tapauksissa on todettu, että käytäntö lyhentää poissaolojen pituutta.

Luottamuksen ilmapiiri huonon omatunnon tilalle

Omailmoituksen käyttöä rajoitti tutkimuksen mukaan kuitenkin se, että työntekijät kokivat työterveyshuollon myöntämän poissaolon virallisempana ja halusivat, että terveydenhuollon ammattilainen toteaa sairauden. Työntekijät eivät luottaneet omaan arvioon työkyvystään ja saattoivat kokea huonoa omaatuntoa, jos olivat poissa omailmoituksella. Joissakin tapauksissa työntekijä haki sairauspoissaolon työterveyshuollosta vakuuttaakseen työyhteisön poissaolon oikeellisuudesta.

- Haluamme edistää luottamuksen ilmapiiriä kaikissa työyhteisöissämme, Huuskonen painottaa.

Julkisella sektorilla omailmoitus on jo käytössä lähes kaikilla työpaikoilla, mutta vajaalla kolmanneksella yksityisen sektorin työntekijöistä ei omailmoituskäytäntöä ole. Työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan käytäntö on hyvin toimiva ja suositeltava.

Lisätietoa:

Henkilöstöjohtaja Sirpa Huuskonen, ISS Palvelut, puh: 040 504 5223

Viestintä- ja markkinointijohtaja Miia Eloranta, ISS Palvelut, puh: 050 441 4221 (haastattelu- ja kuvauspyynnöt)

ISS Palvelut on Suomen kolmanneksi suurin yksityinen työnantaja ja maan johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys. Tuotamme siivous-, kiinteistön ylläpito-, turvallisuus- ja ruokailupalveluita yrityksille ja yhteisöille sekä julkiselle sektorille. Luomme toiminnallamme laadullista ja taloudellista arvoa asiakkaidemme liiketoimintaan. Vuonna 2014 liikevaihtomme oli 517 miljoonaa euroa. Henkilökuntaa on noin 11 000. ISS Palvelut on osa kansainvälistä ISS-konsernia, joka toimii yli 75 maassa. www.iss.fi, www.issworld.com