Talkkarit takaisin – ISS Palvelut toimittaa Hoasille kiinteistöpalveluita uudenlaisella sopimusmallilla

ISS Palvelut ja Hoas laajentavat yhteistyötään. Talonmies-ajatteluun perustuvassa mallissa koko palvelupotentiaali on asiakkaan käytössä.

ISS Palvelut on toimittanut Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiölle, Hoasille, kiinteistönhuolto- ja siivouspalveluita vuodesta 2014 saakka. Huhtikuun alusta yhteistyö siirtyi uuteen aikaan, kun käyttöön otettiin talonmies-ajatteluun perustuva toimintamalli.

– Perinteisessä mallissa asiakkaalle toimitetaan tehtäväkuvausten mukaisesti kiinteistönhuoltoa ja siivousta. Uudessa mallissa ISS:n tiimi vastaa laajasti Hoas-asuintalon viihtyvyyteen, turvallisuuteen ja tekniseen toimivuuteen liittyvistä osa-alueista. Kun palvelu perustuu yksittäisten tehtävien sijaan tavoiteltuun lopputulokseen, voimme käyttää resurssimme tehokkaasti asiakkaan ja asukkaan palvelemiseen, Kiinteistön ylläpitopalveluista vastaava liiketoimintayksikön johtaja Matti Ranne ISS Palveluilta kertoo.

Hoasin tavoitteena on ostaa välittämistä ja ammattiylpeyttä. Yhdessä maan suurimpien kiinteistöhuoltotoimijoiden kanssa luotu malli lähti asukkailta saadusta palautteesta. Talonmies-ajattelun mukaisesti tavoitteena on saada Hoasin kiinteistöihin talot aidosti tuntevia ja niiden huoltoon sitoutuneita tekijöitä.

– Aiemmin kiinteistöhuollossa kustannustehokkuus ja yksittäisten työsuoritusten valvominen ovat olleet laatua tärkeämpiä mittareita. Jatkossa huoltosopimuksissa painotetaan avointa kumppanuutta, kokonaisvastuuta ja parhaita resursseja. Kustannustehokkuutta johdetaan avoimesti yhdessä kumppanin kanssa. Olemme valmiita lisäämään myös euroja, jos se takaa laadun, Hoasin kiinteistöjohtaja Kim Lindholm kuvailee.

Nimetty tiimi tuntee asiakkaan tarpeet

Uuden mallin mukaan Hoasilla on ISS Palveluilta tietyt, nimetyt resurssit, jotka vastaavat ainoastaan heidän hoidossaan olevista Hoas-kiinteistöistä eivätkä tee töitä muille asiakkaille. Siirtymällä pois jaetuista resursseista ja ostamalla henkilöitä tehtävien sijaan talonmiesmalli palaa kiinteistönhuoltoon isossa skaalassa; Hoasilla on yli 9 200 asuntoa ja asukkaita noin 18 000. Muutos koskee kaikkia Hoasin kiinteistöjä.

ISS Palveluille kyseessä on miljoonaluokan sopimus. Hoas-asiakkuuteen on muodostettu 20 hengen tiimi, jolla on kyky ymmärtää asiakkaan tahtotila ja tarpeet ja itsenäisesti myös arvioida tarpeelliset toimenpiteet.

– Yhteistyön kehittämiselle ja syventämiselle on hyvät lähtökohdat, kun molemminpuolinen luottamus ja näyttö siitä, että homma toimii, on jo olemassa. Olemme palveluntuottajana innolla mukana tämän toimintamallin toteuttamisessa ja uskomme, että sillä on positiivinen vaikutus niin asiakaspalveluun, henkilöstöömme kuin myös toimialaamme, ISS Palveluiden Matti Ranne toteaa.

ISS Palvelut

Matti Ranne, liiketoimintayksikön johtaja, Kiinteistön ylläpitopalvelut

matti.ranne@iss.fi

Hoas

Kim Lindholm, kiinteistöjohtaja

kim.lindholm@hoas.fi

Hoas on yleishyödyllinen säätiö, joka vuokraa, rakennuttaa ja ylläpitää asuntoja pääkaupunkiseudulla peruskoulun jälkeisissä oppilaitoksissa opiskeleville, tutkintoaan päätoimisesti suorittaville opiskelijoille. Asuntoja Hoasilla on tällä hetkellä yli 9 200 kpl ja asukkaita noin 18 000.
www.hoas.fi