Jo toinen kansainvälinen palkinto samalle pienoisarkille: Suomalainen Nordenskiöld -postimerkkipienoisarkki maailman toiseksi

Tutkimusmatkailija Adolf Nordenskiöldiä esittävä suomalainen postimerkkipienoisarkki on tullut toiseksi kilpailussa vuoden 2008 maailman kauneimmasta postimerkistä. Tulokset on julkistettu nyt vuoden 2010 alussa. Kilpailussa oli mukana 60 postimerkkijulkaisua ympäri maailmaa. Valinnan teki Itävallassa toimiva kansainvälisen postimerkkinäyttely WIPA:n järjestelykomitea. Voittajaksi tuli Liechtensteinin postimerkki, joka kuvaa vuodelta 1836 peräisin olevaa maalausta nukkuvasta kaksivuotiaasta prinsessa Marie von Liechtensteinista. Kolmossija meni norjalaiselle Pohjolan myyttejä esittävälle pienoisarkille. Hopeasijalle päässyt Suomen pienoisarkki ilmestyi lokakuussa 2008. Sen aiheena on suomalaissyntyinen tiedemies ja tutkimusmatkailija Adolf Erik Nordenskiöld. Pienoisarkissa on kaksi postimerkkiä, toisessa on kuva Nordenskiöldistä, toisessa kuva hänen tutkimusalus Sofiasta. Merkin suunnittelija ja kaivertaja on ruotsalainen Martin Mörck. Pienoisarkki on yhteisjulkaisu Grönlannin postin kanssa. Saman pienoisarkin tutkimusalusta esittävä postimerkki valittiin viime vuonna Euroopan unionin kauneimmaksi kaiverruspostimerkiksi. Tämä valinta tehtiin Belgiassa osana Grands Prix de l' Art Philatèlique –kilpailua, voitosta kilpaili 101 julkaisua. Lisätietoja tiedotusvälineille: tuotepäällikkö Petri Pohjolainen, puh. 020 451 5572, sähköposti: etunimi.sukunimi@posti.fi