Joulukortteja postitettiin lähes 50 miljoonaa

Perinteinen joulukortti edelleen suomalaisten suosiossa

Joulukortti säilyttää merkityksensä ja suosionsa tekstiviestien ja sähköisten korttien rinnalla. Suomalaiset ovat lähettäneet tänä jouluna joulukortteja lähes 50 miljoonaa kappaletta. Perinteinen kortti koetaan henkilökohtaisena ja arvostettuna tapana muistaa läheisiä, tuttavia ja yhteistyökumppaneita. Henkilökohtaisen muistamisen ja läheisen huomioimisen merkitys näkyy taloudellisessa taantumassa. Joulutervehdysten määrä on 1990-luvun puolivälin jälkeen vakiintunut noin 50 miljoonaan kappaleeseen. Suurin osa korteista lähetetään kotimaahan. Noin viisi miljoonaa joulutervehdystä postitetaan ulkomaille, enimmäkseen muihin Pohjoismaihin, Yhdysvaltoihin, Englantiin ja Saksaan. Eniten joulupostia Suomessa saa vuodesta toiseen joulupukki. Posti on kuljettanut tänä vuonna joulupukille lähes 700 000 kirjettä ja korttia ympäri maailmaa, noin 200 maasta. Eniten kirjeitä joulupukille lähetetään Englannista, toiseksi eniten Italiasta. Joulupukki itse lähettää arviolta 43 000 vastauskirjettä kiitokseksi saamistaan kirjeistä. Vuosittain suomalaiset lähettävät noin 70 miljoonaa postikorttia. Joulun lisäksi muita vilkkaita korttisesonkeja ovat ystävänpäivä ja pääsiäinen.